همشهری آنلاین: نتایج یک پیش‌بینی که روز سه‌شنبه ۶ دسامبر (۱۶ آذر) منتشر شد نشان می‌دهد که میزان مخارج داروهای نسخه‌ای تا سال ۲۰۲۱ به ۱.۵ تریلیون دلار خواهد رسید، اما نرخ سالانه افزایش مخارج از سال‌های اخیر به بعد کاهش خواهد یافت.

MEDCATIONS

به گزارش رویترز این رقم پیش‌بینی‌شده بوسیله هلدینگ Quintiles IMS که بر اساس قیمت عمده‌فروشی است، نسبت به مخارج تخمینی سال ۲۰۱۶ تا حدود ۳۷۰ میلیارد دلار افزایش نشان می‌دهد. ایالات متحده تا ۶۷۵ میلیار دلار از این ۱.۵ تریلیارد دلار را به خود اختصاص می‌دهد.

بر اساس این گزارش با عنوان چشم‌انداز جهانی دارو تا ۲۰۲۱ هنگامی که تخفیف‌ها و کسر قیمت‌های پیش‌بینی‌شده برای بیمه‌گران بهداشتی و سایر پرداخت‌کنندگان در نظر گرفته شود، میزان خالص مخارج حدود ۱ تریلیون دلار خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود که افزایش سالانه مخارج در پنج سال آینده ۴ تا ۷ درصد باشد که عمدتاً مربوط به داروهای جدیدتر برای سرطان، دیابت و بیماری‌های خودایمنی در بازارهای کشورهای توسعه‌یافته است.

میزان افزایش مخارج دارویی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ حدود ۹ درصد بود که تا حدی ناشی افزایش تقاضا برای داروهای علاج‌کننده هپاتیت C بوده است و پس از از آن به حد ثابتی رسیده است.

انتظار می‌رود که مخارج دارویی در ایالات متحده که بزرگترین بازار دارو و دارای بالاترین قیمت‌های دارو است، بیش از نیمی از افزایش مخارج جهانی در طول این مدت را شامل شود.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که به طور میانگین ۴۵ داروی جدید در هر سال وارد بازار شود که از لحاظ تاریخی بی‌سابقه است. بر اساس این گزارش با اینکه بسیاری از این داروها درمان‌های بسیار گران‌قیمت هستند، هزینه‌های فزاینده تا حدی با میزان بالاتر موارد پایان یافتن حق انحصاری داروها نسبت به پنج سال گذشته تعدیل شود.

این تعدیل اثر پیش‌بینی‌شده وارد شدن شمار بیشتر داروهای مشابه زیستی - گونه‌های ارزان‌تر داروهای بیوتکنولوژی با قیمت بالا- را هم شامل می‌شود.

بر اساس این گزارش کاهش رشد اقتصادی در اروپا و کشورهای با بازارهای نوظهور مانند چین، برزیل و روسیه در کاهش رشد سالانه مخارج دارویی و کند شدن اجرای طرح‌هایی برای دسترسی به داروهای بیشتر نقش خواهند داشت.

کد خبر 354725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha