همشهری آنلاین: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد: طبق برآوردها هشت الی ۱۴ استان کشور تحت تاثیر اثرات احتمالی خشکی دریاچه‌ ارومیه هستند.

محمدحسین صومی

به گزارش ایسنا، محمدحسین صومی در سمینار یک روزه‌ تحلیل اثرات سلامت بحران دریاچه ارومیه برای مدیران ارشد دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت در جامعه نقش کم‌رنگی در حوزه‌ احیای دریاچه ارومیه داشتند و با اعلام آمادگی از ۱.۵سال پیش خواستار ایفای نقش در این حوزه شدیم.

وی با بیان اهداف و سیاست‌های شورای فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه و جایگاه و نقش آن گفت: با اجرای ۱۰ سال پیش طرح کوهورت در آذرشهر و همچنین اجرای کوهورت در شبستر و خامنه به تاثیر خشک شدن دریاچه بر مناطق همجوار پی برده شده است.

وی با اشاره به این که به عنوان متولی سلامت بیش از ۱۴جلسه در مورد مخاطرات احتمالی سلامت بحران دریاچه ارومیه برگزار کرده‌ایم گفت: برخی طبق شایعات و آمارهای غیرعلمی از افزایش شیوع سرطان خبر می‌دهند و این در حالی است که رصدها در حوزه‌ دریاچه با سایر مناطق تفاوت چندانی ندارد.

صومی عنوان کرد: طرح ایجاد پایگاه در قالب مرکز تحقیقاتی منطقه در معاونت پژوهشی تصویب شده و به زودی ابلاغ خواهد شد تا مشکلات زیست محیطی با تکیه بر زیست کره و طراحی کوهرت در حوزه‌ پژوهشی حل شوند.

وی تاکید کرد: در بررسی‌ها و پژوهش‌‎ها باید تمامی تاثیرات را بررسی کنیم و مداخلات باید قبل از بروز بحران انجام شوند و هر اتفاقی و تغییری در حوزه زیست محیطی و به خصوص دریاچه ارومیه باید پیوست سلامت را داشته باشد.

وی همچنین بیان کرد: صحت ریزش فاضلاب‌ها به حوضه‌ دریاچه ارومیه نیز باید مورد بررسی قرار گیرد و کارشناسان نیز باید خطرات احتمالی این گونه رفتارها را با استفاده از آینده ‌پژوهی بررسی کنند و نیازهای احتمالی و اثرات تهدیدات زیست محیطی را اعلام کنند.

صومی با بیان این که برخی کارشناسان از متاثر شدن جهت باد غالب منطقه و تغییر مسیر آن به دلیل خشکی دریاچه خبر می‌دهند، گفت: در حوزه‌ سلامت مشکلات سلامتی مردم حاشیه‌ دریاچه ارومیه تفاوت چندانی با سایر مناطق ندارد و هر شخص غیرمتخصصی نمی‌تواند در مورد افزایش آمار برخی بیماری‌ها متاثر از این پدیده سخن بگوید و صرفا متخصصان حوزه سلامت در این مورد صاحب نظر هستند.

وی بیان کرد: حل مشکلاتی از این دست همکاری تمامی اقشار جامعه اعم از مسئول و غیر مسئول را می‌طلبد و از رئیس دانشگاه تا بهورز در روستا باید در راستای حل این مشکل همکاری کنند.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تبریز با در نظر گرفتن یک سایت در بندر شرفخانه و تعیین مرزهای دانش با پشتکار وارد حل مشکلات سلامت خشکی دریاچه‌ ارومیه خواهد شد.

کد خبر 354762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha