مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

نخستین همایش بین‌المللی محصولات تراریخته (GMO) و آگاهی عمومی درحالی ۲۴ و ۲۵ آذرماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود که براساس مصوبه کمیسیون کشاورزی مجلس واردات، تولید و مصرف محصولات تراریخته بدون رعایت ضوابط و قوانین سلامت ممنوع شده است.

محصولات تراریخته

حسام شعباني، مديرعامل آزمايشگاه‌هاي زيست فناوري پارسيان و آزمايشگاه همكار سازمان غذا و دارو دراين باره به همشهري مي‌گويد: در ماه‌هاي اخير اخبار، مصاحبه‌ها و مطالب متعددي مبني بر توليد و تجاري شدن محصولات دستكاري شده ژنتيك در رسانه‌ها منعكس شده است كه سبب شده اين موضوع جنبه سياسي پيدا كند به همين سبب تصميم گرفته شد همايشي با بي‌طرفي كامل و با حضور افرادي از كشورهاي انگلستان، مالزي، هند و آلمان كه در اين زمينه تجربيات مختلفي نيز دارند برگزار شود.

وي در مورد حساسيت‌ها درباره محصولات تراريخته گفت: هدف اين است كه مضربودن يا مفيد بودن اين محصولات بررسي شود و آن محصول بي‌خطر بودنش ثابت بشود. البته هر محصولي كه وارد كشور مي‌شود معمولا دو كار روي آن انجام مي‌شود يكي اينكه از هر محصول كه وارد مي‌شود و در معرض احتمال تراريختگي است و حتي توليد‌كننده اعلام نكرده باشد تراريختگي آن را بررسي خواهند كرد؛ دوم اينكه وقتي محصولي وارد كشور مي‌شود اگر خود توليد‌كننده يا وارد‌كننده اعلام كنند كه آن محصولات تراريخته است وزارت بهداشت بررسي مي‌كند كه آيا اين محصول خطري دارد يا نه؟ همچنين آن محصولي كه وزارت بهداشت اعلام مي‌كند خطري ندارد و سالم است و مطابق استانداردهاست مطمئن باشيد كه هيچ مشكلي ندارد.

همچنين در اين همايش به موضوعاتي چون محصولات تراريخته (GMO) از پيدايش تاكنون، مراحل توليد (Production) محصول تراريخته (از آزمايشگاه تا مزرعه)، فرايند ارزيابي خطر (RiskAssessment) تا تأييد نهايي محصولات تراريخته، قوانين موجود در كشورهاي مختلف و علل اختلاف در وضع اين قوانين، تأثيرات محصولات تراريخته بر سلامت انسان، تأثيرات محصولات تراريخته بر كشاورزي، محيط‌زيست و موجودات زنده، محصولات تراريخته و اثرگذاري آنها بر جنبه‌هاي اجتماعي و اقتصادي ملل مختلف، رويكردهاي اجرايي آگاهي‌رساني عمومي (Public Awareness) و با هدف شفاف‌سازي‌ و نزديك‌شدن ديدگاه‌هاي مخالفان و موافقان پرداخته خواهد شد. در زمينه محصولات تراريخته ديدگاه‌هاي موافق و مخالف بسياري در كشور وجود دارد به‌طورمثال دكتر ملك‌زاده، معاون تحقيقات وزارت بهداشت معتقد است صحبت‌هايي كه در مورد محصولات تراريخته در كشور مي‌شود، غيرعلمي و نادرست است، محصولات تراريخته در كشور ما مشكلي ندارند و اگر اين محصولات در دنيا كنار گذاشته شوند، نيمي از مردم دنيا دچار مشكل گرسنگي مي‌شوند. اين محصولات اكثراً سالم هستند و حتي مي‌توان گفت از محصولات طبيعي سالم‌ترند، پس به همه رسانه‌ها توصيه مي‌كنم در اين خصوص بحث‌هايشان علمي و مبتني بر مستندات و شواهد باشد و به‌دنبال جنجال و حواشي نباشند.

اما محمدصادق حسني، عضو كميسيون كشاورزي به‌عنوان ناظر بر شوراي تخصصي محصولات تراريخته از مخالفت صددرصدي كميسيون كشاورزي مجلس درباره محصولات تراريخته و بند مربوط به تجاري‌سازي توليد محصولات تراريخته در برنامه ششم توسعه گفت و عنوان كرد: كميسيون كشاورزي مجلس مصوب كرد واردات، توليد و مصرف محصولات تراريخته در برنامه ششم توسعه ممنوع شود. توليد و واردات محصولات تراريخته در كشور را ممنوع كرد‌ه‌ايم و سخت مخالف محصولات تراريخته هستيم. نماينده مردم رشت در مجلس با تأكيد بر اينكه نمي‌خواهد اين موضوع تبديل به بحثي سياسي شود نيز افزود: اگرچه اين موضوع را سياسي كرده‌اند اما براي ما فقط يك موضوع مهم است و آن هم سلامت مردم است. وي افزود: زماني كه 29كشور در جهان كه 19كشور آن اروپايي هستند، محصولات تراريخته را با دلايل و مستندات علمي و كارشناسي ممنوع كرده‌اند، پس دليلي ندارد كه سلامت مردم بي‌گناه در كشورهاي جهان سوم ازجمله كشور ما هدف قرار داده شود و تبديل به آزمايشگاه شركت‌هاي بين‌المللي شويم كه به‌دنبال سودجويي هستند.همچنين وقتي قانون اجازه مصرف محصولات تراريخته در اروپا را نمي‌دهد چرا ايران بايد در بحث محصولات تراريخته مصرف‌كننده باشد؟ و چرا ما بايد مصرف‌كننده محصولاتي باشيم كه با جان ملتمان بازي مي‌كند.

کد خبر 354763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha