همشهری آنلاین: عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی اظهار کرد: جلسه اوپک و غیراوپک که قرار است ۲۰ آذرماه برگزار شود، تکلیف اوپک را روشن کرده و ابهامی که در مورد توزیع نفت توسط کشورهای غیراوپک وجود دارد را برطرف می‌کند.

محمدصادق جوکار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجلاس اخیر اوپک اظهار کرد: یکی از جنبه‌های مثبت توافق اوپک در اجلاس ۳۰ نوامبر این موضوع بود که اوپک برای نخستین بار توانست تصمیم خود را با کشورهای غیراوپک همراه کند و کشورهای غیراوپک هم متعهد شدند ۶۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند.

وی با اشاره به تحولات اخیر بازار جهانی نفت گفت: در سال‌های گذشته هنگامی که قیمت نفت کاهش پیدا می‌کرد، اوپک تولید خود را برای افزایش قیمت کاهش می‌داد. در حال حاضر غیراوپک هم برای این کاهش تولید با اوپک همکاری می‌کند و این مسئله جهانی شدن بازار انرژی را نشان می‌دهد.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ادامه داد: جلسه اوپک و غیراوپک که قرار است ۲۰ آذرماه برگزار شود، تکلیف اوپک را روشن کرده و ابهامی که در مورد توزیع نفت توسط کشورهای غیراوپک وجود دارد را برطرف می‌کند. ساختار کشورهای غیراوپک مشابه اوپک نیست که مشخص شود هر عضو چه میزان باید تولید کند.

جوکار با اشاره به تصمیم کشور روسیه مبنی بر کاهش تولید ۳۰۰ هزار بشکه‌ای اظهار کرد: روسیه اعلام کرده است که برای همراهی با اوپک ۳۰۰ هزار بشکه از تولید خود را کم می‌کند اما مشخص نکرده که این کاهش تولید بر مبنای تولید نفت این کشور در کدام ماه صورت می‌گیرد. ممکن است کشور روسیه تولید خود را در ماه دسامبر بالا ببرد و بعد اعلام کند که ۳۰۰ هزار بشکه از تولید خود را کاهش می‌دهد. در این صورت کاهش تولید روسیه هیچ تاثیری در قیمت نفت در بازار جهانی نخواهد داشت و این کاهش ممکن است صوری باشد.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای غیراوپک انسجام اوپک را ندارند، توضیح داد: کشورهای غیراوپک در منافع‌شان اختلافات گسترده‌ای دارند، علاوه بر روسیه یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان نفت ایالات متحده است که قطعا با اوپک همکاری نمی‌کند. درحالی که افزایش قیمت نفت مهم‌ترین تاثیر را روی ایالات متحده می‌گذارد و اگر قیمت نفت افزایش پیدا کند در چشم‌انداز تولید ایالات متحده تاثیر مستقیم دارد.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی افزود: بنابراین لازم است کشورهای غیراوپک درون خود به جمع‌بندی برسند و در مورد میزان کاهش تولید این کشورها ابهام زیادی وجود دارد.

جوکار در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال اضافه شدن عضو جدیدی به اوپک وجود دارد یا خیر گفت: فعلا چنین درخواستی در بازارهای جهانی وجود ندارد، نه کشورهای اوپک مایل هستند عضوی به آن‌ها اضافه شود و نه کشورهای غیراوپک تمایلی دارند به اوپک اضافه شوند. در حال حاضر فضا برای گسترش اوپک فراهم نیست و هیچ کشور غیراوپکی هم درخواستی مبنی بر اینکه به عضویت اوپک دربیاید، ندارد.

وی در مورد راهکار دیگری که منجر به افزایش قیمت نفت شود، توضیح داد: چنانچه اقتصاد جهانی رشد پیدا کند شاهد افزایش قیمت نفت خواهیم بود. با توجه به تغییر ساختار اقتصاد انرژی کشورهای OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) نیازمند رشد اقتصادی در کشورهای غیر OECD هستیم. تقاضای نفتی در صورتی در جهان رشد پیدا می‌کند که رشد اقتصادی کشورهای OEDC افزايش پیدا کند. اگر اقتصاد کشورهایی مانند چین و هند رشد پیدا کند، این افزایش رشد اقتصادی به خصوص در بخش حمل و نقل باعث رشد تقاضای نفت و تعادل عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی نفت خواهیم بود.

کد خبر 354801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha