نخستین قرارداد سفارش ساخت کشتی با فاینانس خارجی بعد از اجرای برجام بین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هیوندای کره‌جنوبی منعقد شد.

گروه صنايع سنگين هيوندايي اعلام كرد، قرار داد ساخت كشتي‌هاي كانتينري مگاسايز ۱۴ هزار و۵۰۰ TEU و تانكر‌هاي حمل مشتقات نفتي و محمولات شيميايي ۴۹هزار تني را با تأمين مالي بانك‌ها و شركت‌هاي كره‌اي با كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در سئول منعقد كرده است.

مذاكره براي سفارش ساخت اين كشتي‌ها از دي‌ماه سال گذشته آغاز و پس از چندين دورمذاكره در سئول و تهران در نهايت منجر به امضاي قرارداد شد. در كنار اين قرارداد بر مبناي موافقتنامه اجرايي كه به امضاي طرفين رسيده، هيوندايي برنامه تبادل نظر و پيگيري همكاري فني با يكي از شركت‌هاي كشتي‌سازي‌ داخلي و استفاده از توليدات و توانمندي‌هاي فناوري شركت‌هاي دانش بنيان و توليدي ايران در ساخت و نصب تجهيزات و توليد نهايي محصولات دريايي را دارد و اين شركت متعهد شده تا نسبت به نهايي كردن برنامه آموزش نيرو، انتقال دانش طراحي، مهندسي و اطلاعات فني و مدل‌هاي نرم افزاري به يكي از شركت‌هاي سازنده كشتي داخلي حداكثرطي مدت 4‌ماه اقدام كند.

طبق اعلام كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، كشتي‌هاي كانتينري سفارش داده شده، ابعادي برابر با ۳۶۶ متر طول، ۴۸.۲ متر عرض و ۲۹.۹ متر ارتفاع و تانكرهاي حمل مشتقات نفتي و محمولات شيميايي، ۱۸۳ متر طول، ۳۲.۲ متر عرض و ۱۹.۱ متر ارتفاع دارند كه در نوع خود نخستين شناورهاي نسل جديد با چنين ابعادي است و نخستين كشتي ساخته شده در نيمه اول سال ۱۳۹۷ تحويل خواهد شد.

امضاي اين قرارداد منجر به نگراني‌ برخي توليد‌كنندگان داخلي شده است به‌نحوي كه گلايه حميد رضاييان، مديرعامل مجتمع كشتي‌سازي و صنايع فراساحل ايران در نشست خبري ديروز خود به‌دليل بي‌اعتمادي و استفاده نكردن از توانمندي‌هاي شركت‌هاي كشتي‌سازي‌ داخلي را به‌دنبال داشته است.

کد خبر 354981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha