همشهری آنلاین: با توجه به برودت هوا و کاهش محسوس دما در اغلب نقاط کشور و استفاده مردم از از وسایل گرمازا، رعایت نکات ایمنی یک ضرورت است.

Carbon monoxide

دبير ستاد اطلاع رساني داروها و سموم سازمان غذا و دارو،  درباره خطرات گاز مونوكسيدكربن و چگونگي استفاده مردم از وسايل گرمايشي، توصيه‌هايي به مردم كرد.

يسنا بهمنش گفت: مونوکسیدکربن گازی بی‌رنگ، بی‌بو و بدون طعم و غیر محرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل، دود اگزوز اتومبیل و ذغال چوب حاصل می‌شود.

او  اظهار داشت: علایم تماس طولانی با مونوکسیدکربن، سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه ها، وزوزگوش و خواب آلودگی است. همچنین فرد مسموم دچار تهوع، استفراغ و تپش قلب می‌شود.

به گفته بهمنش، هنگام بروز آتش سوزی علاوه بر ایجاد گازمونوکسیدکربن، گاز سیانید از سوختن مواد پلاستیکی ایجاد می‌شود که شدیدا سمی است.

 اين مقام مسئول خاطرنشان كرد: تماس طولانی مدت با مونوکسیدکربن بویژه در کودکان، می‌تواند با بروز اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد.

او  گفت: موارد زیادی از مسمومیت‌های کشنده با مونوکسیدکربن در رانندگانی گزارش شده است که برای گرم کردن خودروی خود در فصول سرد سال از گاز پیک‌نیکی استفاده كرده اند.

بهمنش افزود : حضور در گاراژهای در بسته که در آن اتومبیل با موتور روشن وجود دارد خطر بروز مسمومیت با مونوکسیدکربن را به همراه دارد.همچنین در هنگام استفاده از بخاری نفتی و گازی، جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن، لازم است از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش‌ها مطمئن شوید.

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو تاكيد كرد: اولین اقدام در برخورد با فردی که با گاز مونوکسیدکربن مسموم شده است، انتقال مصدوم به هوای آزاد است و در صورت قطع تنفس بیمارمسموم  با مونوکسیدکربن و گازهای دیگر، باید احیای قلبی عروقی را آغاز كنيد.

کد خبر 355074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha