همشهری‌آنلاین: مردم قرقیزستان یک‌شنبه ۲۱ آذر برای شرکت در رفراندوم قانون اساسی کشورشان که شامل اصلاحاتی در راستای ارتقای اختیارهای نخست وزیر است، پای صندوق‌های رای رفتند.

 همه‌پرسي امروز به درخواست آلمازبیک آتامبایف، رئیس‌جمهور قرقیزستان برگزار شده است.

گروه‌های اپوزیسیون با انتقاد از رفراندوم، معتقدند که این حرکت به رئیس‌جمهور کشورشان اجازه می‌دهد تا پس از پایان مدت ریاست‌جمهوری‌اش در سال آتی، برای تصدی پست نخست‌وزیری اقدام کند. با این حال آتامبایف چنین ادعاهایی را رد می‌کند.

درگیری‌های سیاسی پیش از این رفراندوم نگرانی‌ها در مورد آغاز دور جدید بی‌ثباتی‌ها در این کشور فقیر شش میلیونی را تشدید کرده‌است.

قرقیزستان شاهد سرنگونی خشونت‌بار دو رئیس‌جمهور از زمان استقلال در سال 1991 بوده است. چنانچه این رفراندوم تایید شود اصلاحات به نخست‌وزیر قرقیزستان اجازه می‌دهد که وزرای کابینه و فرمانداران منطقه‌ای را بدون مشورت با رئیس‌جمهور تعیین و یا برکنار کند. علاوه بر این نخست‌وزیر قرقیزستان در تعیین بودجه دولت نقشی اساسی پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، حامیان رئیس‌جمهور قرقیزستان این اصلاحات را بخشی از تلاش‌ها برای افزایش اختیارات پارلمان و تقویت کنترل‌ میان شاخه‌های دولت می‌دانند.

در این اصلاحات همچنین ممنوعیت ازدواج همجنس‌گرایان گنجانده شده‌ است.

کد خبر 355135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha