مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تکه‌ای کوچک از جهنم در جایی در کلیولند اوهایو آمریکا پنهان شده‌است،‌ اتاقکی فولادی به وزن ۱۴ تن که می‌تواند با دقتی بالا شرایط مسموم،‌ خفه کننده و داغ سیاره ناهید را شبیه‌سازی کند.

سیاره ناهید

براساس گزارش اسپيس، محققان مركز مطالعاتي گلن ناسا طي پنج سال گذشته مشغول ساخت اين مخزن كه GEER نام دارد بوده‌اند و اولين بار آن را در سال 2014 فعال ساختند.

از آن تاريخ تا به امروز محققان آزمايش‌هاي خود را ادامه داده‌اند و انواع مواد،‌از فلز و سراميك گرفته تا الكترونيك‌ها را در وضعيتي مشابه وضعيت سطح سياره ناهيد قرار داده‌اند.

سیاره ناهید

لوري آرنت از ناسا مي‌گويد در مارس سال 2015 بيش از 100 روز را روي سطح شبيه سازي سياره ناهيد سپري كرديم (اشاره به اجراي شبيه‌سازي) كه طولاني‌ترين دوره 42 روز متوالي بوده‌است. هدف از اين شبيه‌سازي‌ها ساخت فضاپيمايي است كه بتواند براي چند ماه يا حتي يك سال روي سياره ناهيد باقي بماند و بلافاصله نابود نشود.

به گفته محققان آخرين فضاپيمايي كه به سياره ناهيد رفت، ونرا 13 نام داشت كه در سال 1982 به فضا پرتاب شد و تنها توانست دو ساعت و هفت دقيقه روي سياره دوام آورد، زيرا شدت فرسايش در سياره ناهيد بسيار بالاست. تا زماني كه فضاپيماي مدرن ديگري از ميان لايه متراكم اتمسفر اين سياره به پايين پرتاب شود و سطح سياره را بررسي كند،‌ GEER بهترين گزينه براي شبيه‌سازي شرايطي است كه در سطح اين سياره وجود دارد.

محققان ْGEER را جهنم روي زمين مي‌نامند زيرا شرايطي بسيار خشن را شبيه‌سازي مي‌كند. سياره ناهيد دومين سياره نزديك به خورشيد است كه شباهت زيادي به زمين دارد. اين سياره سنگي است و 82 درصد از جرم و 90 درصد از گرانش سطحي زمين را دارد و در عين حال از اتمسفري باثبات و مداري در منطقه قابل سكونت خورشيدي برخوردار است.

گروهي از دانشمندان بر اين باورند اين سياره زماني در حدود دو ميليارد سال پيش از اقيانوس‌هايي گرم و كم‌عمق برخوردار بوده‌است كه امكان ظهور حيات در آن وجود داشته‌است. اما اكنون آب در اين سياره ناپديد شده‌است و دي‌اكسيد كربن اتمسفر را در اشغال خود درآورده‌است و به دليل وقوع گرماي جهاني، اين سياره به شدت داغ شده‌است. به نظر مي‌آيد زمين نيز با توجه به معضلاتي كه در پيش رو دارد،‌آلودگي هوا، گرمايش جهاني و بحران آب به تدريج پا جاي پاي سياره ناهيد خواهد گذاشت.

به بياني ديگر،‌سياره ناهيد درحال حاضر بدترين نقطه قابل تصور از سامانه خورشيدي است كه مي‌توان به آن سفر كرد و در عين حال نمونه‌اي مهم براي درك بهتر ساختار و عملكرد زمين به شمار مي‌رود. تاكنون هشت مدارگرد و 10 فرودگر به اين سياره ارسال شده‌اند كه تقريبا تمامي آنها به شوروي سابق تعلق داشته‌اند.

داده‌هايي كه اين فضاپيماها به زمين ارسال كرده‌اند نشان مي‌دهند هواي سطح اين سياره 97 درصد از دي‌اكسيد كربن تشكيل شده‌است و تقريبا 100 برابر ضخيم‌تر از اتمسفر زمين است و دمايي برابر 462 درجه سانتيگراد دارد. 

GEER با استفاده از تمامي داده‌هايي كه تاكنون از سطح اين سياره به دست آمده‌است، آنها را در مخزني 800 ليتري شبيه‌سازي مي‌كند. دستگاه تركيب‌كننده‌اي هواي سطح سياره را ايجاد كرده و سيستم گرمايشي قدرتمندي اين هوا را داغ مي‌كند. به گفته محققان گرم كردن اين مخزن دو روز و نيم و سرد كردن آن پنج روز زمان مي‌برد.

محققان در تلاشند با استفاده از اين سيستم به ويژگي‌هاي اتمسفر سياره ناهيد پي ببرند زيرا در اتمسفر اين سياره علاوه بر گاز تركيبي از مايعات فوق بحراني نيز وجود دارند. اين مايعات همزمان رفتاري مانند گاز و مايع از خود نشان مي‌دهند.

کد خبر 355175

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha