نخستین همایش بین‌المللی زنان و زندگی شهری روز گذشته با چند سخنرانی متعدد در برج میلاد آغاز شد.

 حضور زنان در هویت شهروندی

چهره‌هاي برجسته بين‌المللي،‌محققان و استادان دانشگاه در حوزه‌هاي جامعه‌شناسي، مردم‌شناسي، معماري، طراحي شهري، روانشناسي، اقتصاد و... ضمن ايراد سخنراني در افتتاحيه اين همايش چند پنل و كارگاه تخصصي نيز برگزار كردند. كسب تجربيات ديگر كشورها و انتقال آنها از مهم‌ترين دلايل برپايي اين همايش در بعد بين‌المللي است كه با استقبال بسياري از سوي دانشجويان و استادان داخلي و خارجي مواجه شده و چه به‌عنوان شركت‌كننده يا ارسال‌كننده مقاله، خواهان حضور دراين همايش بوده‌اند.

زهرا مشير، رئيس نخستين همايش بين‌المللي زنان و زندگي شهري برگزاري اين همايش را حاصل تلاش ده ساله مديريت شهري تهران اعلام كرد كه همواره تلاش داشته زمينه‌هاي مناسب براي حضور همه‌جانبه زنان در هويت شهروندي را با اولويت توجه به خانواده و سبك زندگي ايراني اسلامي فراهم كند. وي همچنين تأكيد كرد كه زنان مي‌توانند خالق جامعه‌اي عدالت‌محور بوده و رشد جامعه را موجب شوند و شهرداري نيز با اصرار بر تلفيق حوزه عمل و نظر به برگزاري اين همايش و كسب تجربيات موفق ديگر كشورها در اين عرصه تلاش كرده است.

  • امروز هم به زن ظلم مي‌شود

رضا داوري اردكاني، رئيس فرهنگستان علوم در سخناني، مسئله زنان و زندگي شهري را مسئله تجدد دانست و گفت: به زن هميشه ظلم شده و امروز هم ظلم مي‌شود. مي‌دانيد ظالم اين ظلم كيست؟ مي‌گويند مرد يا جامعه مردسالار. اما اين مرد نيست كه ظلم مي‌كند، بلكه تاريخ است. تاريخ، ‌تاريخ ظلم و عدل است. اگر تاريخ، تاريخ عدل بود ما منتظر منجي نبوديم. ما منتظر عدل هستيم و عدل در پايان است. ظلمي كه به زن شده اين است كه گفته مي‌شود زن، تن محض و مرد، عقل محض است اما نه مرد عقل محض است و نه زن تن محض بلكه هر دو عاقل و هردو بي‌خردند.

وي افزود: ‌اين زبان و قلم است كه در اختيار مرد بوده و زنانه ننوشته و زنانه نگفته‌اند. غرب نيز نيامده با تقسيم‌بندي زن تن و مردعقل مبارزه كند. اما آنچه مسلم است اين است كه زنان حق دارند در علم، هنر و فرهنگ خود را نشان دهند، به‌ويژه فرهنگي كه رفع ظلم مي‌كند. آيت‌الله جوادي آملي نيز طي سخنراني‌اي كه به‌صورت تصويري برگزار شد ضمن بيان اين مسئله كه حرف اسلام اين نيست كه زن و مرد مساوي‌اند، گفت: هويت انسان به روح است. روح مجرد است. مجرد نه مذكر است و نه مونث. پس زن و مرد خود را در مهد روح كه بيازمايند متوجه مي‌شوند تفاوتي با يكديگر ندارند. هيچ كمالي مشروط به مرد بودن نبوده و زن بودن نيز مانع هيچ كمالي نخواهد بود.

  • تجربه تهران در توسعه فرهنگي

ديويدهاروي، استاد جامعه‌شناسي و مردم‌شناسي دانشگاه نيويورك از چهره‌هاي برجسته اين حوزه كه سخنانش به‌صورت تصويري ارائه شد با تأكيدبر اينكه شهرها بايد براساس ويژگي‌هاي جغرافيايي، فرهنگي و اجتماعي آن ديده شوند تا بتوان براساس اين ويژگي‌ها براي طيف‌هاي مختلف جمعيتي ازجمله زنان برنامه‌ريزي كرد، گفت: با توجه به نيازهاي جامعه مي‌توان برخي از امكانات را به‌صورت تفكيك شده در شهرها ايجاد كرد.

اين يك نگاه فمنيستي نيست بلكه توجه ويژه به خواست قشرهاي مختلف جامعه است. وي افزود: آنچه در تأمين امنيت زنان وجود دارد، بحث خشونت عليه اين افراد است و تأمين امنيت آنها در مواجهه با زندگي. خانم ستا لو ديگر استاد جامعه‌شناسي دانشگاه نيويورك نيز در همين سخنراني تصويري يكي از مشكلات مردم در آمريكا را عدم‌ارتباط تأثيرگذار با يكديگر دانست كه همين فاصله‌ها تفكيك‌هايي را براي اقشار مختلف جامعه در محافل عمومي شهري ايجاد مي‌كند. طراحي شهري بايد به‌گونه‌اي باشد كه افراد به يكديگر نزديك شوند. يكي از اين اماكن پارك‌ها هستند.

خانم لاروش، نماينده يونسكو در ايران هم با اشاره به مشاركت دو شهر تهران و يزد در زمينه تساوي جنسيتي در استفاده از امكانات شهري كه از برنامه‌هاي يونسكو است، گفت: متأسفانه زنان در سراسر دنيا با مشكلات زيادي روبه‌رو هستند كه در جهت رفع آن برنامه‌ريزي‌هاي زيادي انجام شده است. وي با اشاره به مشاركت برخي از شهرهاي دنيا مانند اصفهان در تحقق توسعه فرهنگي و اجتماعي زنان در شهرها ادامه داد: اما در اين ميان به تجربه شهرهاي بزرگي مانند تهران نياز است و به‌دنبال استفاده از تجربه‌هاي موفق تهران در اين زمينه هستيم.

  • مشاركت چشمگير براي حضور در همايش

به‌گفته پروين پرتوي، دانشيار دانشگاه هنر و دبير همايش از 840چكيده فارسي720 مورد تأييد و چاپ شدند كه در نهايت 400 مقاله كامل به دبيرخانه ارسال شده كه 70مورد آن در سطح بسيارخوب و عالي بوده است. امروز در مراسم اختتاميه از 11مقاله برتر نيز تقدير خواهد شد. وي همچنين اعلام كرد كه 86متقاضي خارجي از 26كشور مقاله ارسال كرده و يا خواهان حضور در همايش بودند كه در نهايت 56مقاله خارجي تأييد و 2مقاله به‌عنوان برگزيده انتخاب شدند.

کد خبر 355248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha