همشهری آنلاین: رئیس جهاد دانشگاهی گفت: تا پایان برنامه ششم باید ۸۵ درصد از صنعت حمل‌ونقل ریلی و تامین آب و آب‌شیرین‌کن‌ها داخلی‌سازی شود.

حمیدرضا طیبی

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی در دومین دوره تجلیل از برترین‌های پژوهش و فناوری که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد، اظهار کرد: همواره این صحبت که کشور باید دارای اقتدار دفاعی و اقتصاد دانش‌بنیان باشد از سوی مسؤولان مطرح می‌شود ما در جهاد دانشگاهی برای الگوسازی توان کشور در توسعه علمی و فناوری، در پیش‌ گرفتن برنامه‌های توسعه جهاد و اینکه تلاش کنیم همه واحدهای جهاد دانشگاهی در سراسر کشور چه در حوزه علم و چه در حوزه فناورانه کارهای شاخص داشته باشند، برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌ایم که امیدواریم در افق ۱۴۰۴ الگوی خوبی را به جامعه ارائه دهیم.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه برنامه پنجم توسعه در حال اتمام است و جهاد شروع به اجرای برنامه ششم کرده است، گفت: مشکل اساسی در اجرای برنامه مربوط به منابع مالی می‌شود. پروژه‌ها بر اساس نیازهای ملی و مزیت‌های استانی تعریف شده‌اند. یکی از راه‌های تامین منابع این است که اجرای پروژه‌های «پژوهشی و فناورانه» به صورت توأمان انجام می‌شود که این توان در جهاد ایجاد شده و بسیاری از افراد دلسوز که علاقه به توسعه کشور دارند ریسک را قبول کردند و با جهاد قرارداد بستند جهاد نیز پاسخ خوبی به ریسک‌پذیری آنان داده و کارهای موثری را انجام داد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های خوبی که در بخش صنعت انجام داده‌ایم به واسطه ریسک‌پذیری معقول مدیران بوده است. البته هنوز در کشور اراده لازم برای توسعه فناورانه وجود ندارد که این مسئله موجب می‌شود ما از کشورهای دنیا که به سرعت در حال سپری کردن مسیر علم و فناوری هستند عقب بمانیم.

طیبی اظهار کرد: ما بیشتر به دنبال اخذ ماموریت هستیم که البته با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تعیین نقش جهاد در نقشه جامع علمی کشور، هفت ماموریت به جهاد دانشگاهی ابلاغ شد.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: در واقع برنامه نقش جهاد در نقشه جامع علمی کشور تدوین شده که از جمله ماموریت‌های آن‌ می‌توان به انتقال تکنولوژی در پروژه‌ها و تشکیل سازمان توسعه‌ای جمهوری اسلامی اشاره کرد.

وی همچنین با بیان اینکه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حساب مشترکی را ایجاد کردیم که تعدادی طرح مشترک مورد نیاز را اجرا خواهیم کرد، گفت: در این راستا با مشکلی مبنی بر عدم تحقق جدول ۱۴ برای تامین منابع مالی مواجه شدیم که البته به دنبال حل آن‌ هستیم.

طیبی با اشاره به اینکه در پی گنجاندن سه بند در برنامه ششم توسعه جهت تحقق نقشه جامع علمی کشور هستیم، اظهار کرد: تا پایان برنامه ششم باید ۸۵ درصد صنعت حمل‌ونقل ریلی ساخت داخل باشد و همچنین ۸۵ درصد تامین آب و آب‌شیرین‌کن‌ها داخلی‌سازی شود. هم اکنون ۵۴ آب شیرین‌کن بدون امتیاز انتقال تکنولوژی وجود دارد که این مسئله قابل قبول نیست.

طیبی در ادامه نقاط قوت و ضعف موجود در مسیر پیش روی دستیابی به توسعه را مورد اشاره قرار داد و گفت: از نقاط قوت می‌توان به فرهنگ جهادی، باور به درست بودن راه، تلاش برای حرکت در این مسیر، عدم انحراف از مسیر و حمایت معنوی مسؤولان و حمایت تعدادی از مسؤولان در عمل اشاره کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: همچنین ازدیاد تعداد گروه‌های پژوهشی، عدم اراده ملی در عرصه عمل برای دستیابی به پیشرفت و اینکه به شدت در تمام عرصه‌ها سیاست‌زده شده‌ایم که موجب می‌شود نتوانیم برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم سبب شده در را به روی دنیا برای توسعه علم و فناوری ببندیم البته این مسئله به عنوان گشایش بی‌مهابای درهای کشور نیست. با توجه به اینکه برای تبدیل علم به ثروت باید مسیر زیادی را طی کرد که از طریق تقسیم کار درست بین نهادها محقق می‌شود به نظر می‌رسد کسی به طور جدی دنبال این مسئله نیست و همچنین مشخص نبودن فعالیت‌های علمی و فناورانه کشور از مشکلات سر راه توسعه علمی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: از طرفی نداشتن آزمایشگاه‌های مرجع کنترل کیفیت که موجب شده افراد به دلیل مزیت‌های خارجی در برابر تولید داخل بایستند و عدم ریسک‌پذیری مدیران از مشکلاتی است که نقاط ضعف ما در مسیر دستیابی به پیشرفت است.

کد خبر 355339

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha