سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: پاییز و زمستان یعنی شب‌های بلند، همراه با گعده‌های دوستانه و فامیلی و خانوادگی. شاید قبل‌ترها پدر و مادرهای ما خیلی ساده و بی‌آلایش دور هم جمع می‌شدند تا از گرمای دوستی‌ها و محبت‌ها لذت ببرند.

‌شب‌نشینی‌های خوشمزه

اما اين روزها، گاهي در بعضي از خانواده‌ها حتي فرصت نمي‌شود كه اعضاي خانواده در كنار هم اقلا يك وعده غذايي را صرف كنند. اما شما اگر بخواهيد مي‌توانيد ناجي خانواده و فاميل باشيد و به اين وضع اسفناك خاتمه بدهيد و شب‌‌نشيني‌‌هاي خوب گذشته را دوباره زنده كنيد. براي اينكه هزينه‌هاي اين دورهمي‌‌هاي زمستانه، كمر شكن نباشد بايد فكري به حال دخل‌وخرج اين شب‌نشيني‌ها هم بكنيد. مي‌شود از ساده‌ترين قسمت ماجرا يعني خوراكي‌هاي مخصوص اين شب‌ها شروع كنيد. حالا كه تا زمستان كمي زمان داريد، به سراغ تهيه انواع خوراكي‌هاي زمستاني برويد. تهيه هر كدام از آنها وقتي با عشق و علاقه همراه باشد ديگر كار سختي نيست. به سراغ انواع شيريني‌ها و آجيل‌هاي بومي خودتان برويد. يا اگر به‌دنبال تنوع هستيد مي‌توانيد مهمان سفره‌هاي ساير شهر‌هاي ايران باشيد و از هر قسمت از كشور يك نمونه را براي ميز پذيرايي‌تان انتخاب كنيد. با ما همراه باشيد.

  • يك شروع شيرين داشته باشيد

براي اينكه يك شروع هيجان‌انگيز داشته باشيد بهتر است به سراغ دفترچه شيريني پزي‌تان برويد. مي‌توانيد انواع باسلوق‌ها و شيريني‌‌هاي خشك كوچك را انتخاب كنيد. براي تهيه باسلوق مواد زياد عجيب و غريبي احتياج نداريد، بلكه كافي است نشاسته، آب، شكر، گلاب و كمي پودر ژلاتين داشته باشيد تا يكي از خوشمزه‌ترين شيريني‌هاي سنتي را آماده كنيد. براي آغاز كار، نشاسته را در يك پيمانه آب حل كنيد. شكر را جداگانه در يك پيمانه آب ديگر حل كنيد و روي حرارت ملايم قرار دهيد. حالا وقت آن رسيده است كه 2 قاشق سوپ‌خوري پودر‌ژلاتين را روي 1/4پيمانه آب سرد بريزيد و روي بخار كتري آن را آب كنيد. آب و شكر را از روي حرارت برداشته و نشاسته حل‌شده را به آن اضافه كنيد و مجددا به روي حرارت بازگردانيد. در اين مرحله گلاب را به مخلوط اضافه كنيد و تا زماني كه مايع غليظ و شيشه‌اي رنگ شود و از ظرف كمي جدا شود به هم زدن ادامه دهيد. ژلاتين آب‌شده شده را در همين لحظات به مايع اضافه كنيد. كمي هم بزنيد و از روي حرارت برداريد. اجازه بدهيد كمي حرارت ابتدايي كاسته شود تا بتوانيد از مواد آماده شده با دست برداريد و گلوله‌هايي به اندازه گردو درست كنيد. براي تزئين آن مي‌توانيد از انواع مواد طبيعي مانند پودر نارگيل و گردو، پسته يا كنجد استفاده كنيد. به همين راحتي نقطه شروع كار را شيرين، كليد زده‌ايد!

  • به سراغ ميوه‌ها برويد

اگر شما هم از آن دست خانواده‌هايي هستيد كه در مصرف ميوه‌ها سهل‌انگاري مي‌كنيد، مي‌توانيد به سراغ گزينه ديگري براي مصرف آنها برويد. ميوه‌ها را به قطعات كوچك و نازكي برش بزنيد، حالا آنها را روي دستمال تميزي بچينيد و روي بخاري يا شوفاژ قرار دهيد تا خشك شوند. اگر حوصله انتظار كشيدن كنار فر را داريد مي‌توانيد ميوه‌ها را داخل سيني فر بچينيد و شعله آن را تا كمترين حد ممكن پايين بياوريد. سيني حاوي قطعات ميوه را داخل فر بگذاريد و هر چند لحظه يك‌بار آنها را چك كنيد تا مطمئن شويد كه بيش از حد خشك نشده‌اند. و يا گرماي فر بيش از اندازه نياز نيست كه باعث سوختن ميوه‌ها شود. يك ظرف پر از ميوه‌هاي خشك شده مي‌تواند هم زيبايي خاصي به ميز پذيرايي شما بدهد و هم تنقلات سالمي براي خانواده‌تان باشد.

  • سالاد ميوه تهيه كنيد

در يخچال را باز كنيد. 4-3 عدد پرتقال را بيرون بياوريد. سيب و موز هم اگر در يخچال داريد به جريان اضافه كنيد. همه اين ميوه‌ها را پوست بگيريد و آنها را به‌صورت مكعبي خرد كرده و با هم مخلوطشان كنيد. حالا آب يك عدد پرتقال را بگيريد و آن را روي اين ميوه‌هاي خرد شده بريزيد. ظرف سالاد ميوه را درون يخچال بگذاريد تا مزه ميوه‌ها به خورد هم بروند و حسابي مزه‌دار شوند. وقتي مهمانانتان از راه رسيدند حتما از سليقه شما خوش‌شان مي‌آيد و از اين سالاد بي‌نظير با طعم آب پرتقال استقبال مي‌كنند.

  • دانه‌هاي سرخ معجزه

وقتي قرار است يك دورهمي خانوادگي راه‌بيندازيد اصلا لازم نيست با خودتان فكر كنيد كه حالا مجبوريد چند مدل از انواع و اقسام خوراكي‌ها را براي مهمانان خودتان آماده كنيد. يك ظرف بزرگ انار دانه شده همراه با عطر خوش گلپر و طعم نمك مي‌تواند براي يك شب‌نشيني خوب مناسب باشد و مهمانان شما را سر حال بياورد. اصلا مي‌توانيد ظرف انار دانه شده را برداريد و به خانه يكي از اقوام يا فاميل برويد و خوشي شب‌‌هاي پاييز و زمستان را با آنها تقسيم كنيد.

  • مزه‌‌هاي جديد بسازيد

اگر طعم‌ بعضي از تخمه‌‌ها و مغزها را مطابق با ذائقه خودتان نمي‌بينيد مي‌توانيد انواع خام آنها را تهيه كنيد و با توجه به انواع تخمه با روشي مخصوص به آنها و با مواد مدنظرتان تفت بدهيد؛ به‌عنوان مثال مي‌توانيد تخمه‌هاي آفتابگردان را در مقداري آب و نمك به‌مدت 5ساعت خيس كنيد. بعد از اين زمان آنها را در آبكش بريزيد تا آب اضافي آنها گرفته شود. حالا آنها را به يك سيني بزرگ منتقل كنيد تا مقداري از نَم آنها گرفته شود. در مرحله بعد بايد تخمه‌ها را به تابه‌اي كه حاوي نمك داغ است منتقل كنيد و تفت بدهيد. مي‌توانيد كار را در اين مرحله تمام كنيد و يا بعد از آن، تخمه‌ها را با مقداري نمك و گلپر خيس نم‌دار كنيد و دوباره آنها را تفت دهيد. به همين راحتي مي‌توانيد خودتان آجيل مورد علاقه خودتان را تهيه كنيد.

  • از خوراكي‌‌هاي فصل غافل نشويد

لبو يكي از قديمي‌ترين يادگاري‌‌هاي زمستاني است. مي‌توانيد چند عدد چغندر قرمز را از ميوه‌فروشي تهيه كنيد و آنها را به وسيله يك برس كوچك تميز كنيد و زير آب بشوييد. بعد آنها را همراه با مقدار زيادي آب روي گاز قرار دهيد و زماني حدود 3 ساعت در قابلمه را ببنديد تا لبوها كاملا بپزند.

بعد از اينكه لبوها پخت آنها را از قابلمه خارج كنيد و پوست بگيريد. لبوهاي پوست گرفته را به‌صورت حلقه‌حلقه برش بزنيد. به آب درون قابلمه مقداري شكر يا نبات، بسته به ذائقه خودتان اضافه كنيد. بعد از اين مرحله، حلقه‌هاي لبو را به درون آب برگردانيد. يك ساعت زمان لازم است تا لبوها همراه با آب و شكر بپزند. بعد از اين مي‌توانيد حلقه‌هاي خوش رنگ لبو را به ظرفي مناسب پذيرايي منتقل كنيد و شهد باقي مانده كف قابلمه را روي لبوها بريزيد و در كنار اعضاي خانواده از طعم آن لذت ببريد. شلغم پخته هم گزينه مناسبي براي شب نشيني‌هاي زمستاني است. از آن غافل نشويد.

کد خبر 355406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha