همشهری آنلاین: کتاب بازاندیشی در مردم شناسی بصری توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

کتاب بازاندیشی در مردم شناسی بصری منتشر شد

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری، سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه در مقدمه‌ای بر این کتاب می‌نویسد: درک ابعاد فرهنگی و مردم شناختی تصویر چه آنجا که ریشه به نگرش های کهن الگویی و آیینی می رساند و چه آنجا که بعدی معاصر و مدرن یافته و با صنعت تولید تصویر (سینما، نقاشی، عکس، فضای مجازی و غیره) گره می‌خورد، می‌تواند گامی مهم در شناخت انسان و نگاه او به جهان باشد.

وی در ادامه با تاکید بر وظیفه مهم مردم شناسی ایران در شناخت بنیان های فکری، فلسفی و فرهنگی همه چشم اندازهایی که با خلق تصویر پیوند یافته یا تاثیر تصویر را بر زندگی مردم یا گروهی از آنها نشان می‌دهد، عنوان می‌كند: چه بسا یک تصویر م‌تواند جهان را منقلب کرده و طوفان قدرتمندی از احساس را در میان ملت‌ها برانگیزد.

او می افزاید: جایگاه مردم شناسی بصری باید جدی تر گرفته شده و مردم شناسان ایران فراتر از گستره های آشناتر فیلم و عکس مردم شناختی، به تحلیل و بررسی همه ابزارها، واسطه ها و بازنمایی های تصویری در فرهنگ ایران بپردازند.
علیرضا حسن زاده، رییس پژوهشکده مردم شناسی نیز در ابتدای کتاب می‌نویسد: در ایران خودآگاهی کلامی نقشی مهم در تعریف هویت و حافظه تاریخی و قومی داشته است.

او با بیان این که تصاویر کهن الگویی در ایران چون سایر تمدن ها و فرهنگ های بشری در انواع گوناگونی ظاهر می شوند؛ می افزاید: این تصاویر اغلب بازنمایی جهان بینی و نگرش های هستی شناختی را در بردارند، و نوع نگاه ما به زیست بوم طبیعی ما را در بر گرفته و معنایی فرهنگی، فلسفی و جهان شناختی به آن می بخشند.

او با اشاره به این که مردم شناسی بصری در قالب هایی چون فیلم و عکس مردم شناسی به ویژه از ابتدای قرن بیست در خدمت ثبت واقعیت و مردم نگاری قرار گرفته است، عنوان می کند: امروزه بخشی از چشم اندازهای مهم و برجامانده از حدود یک قرن و نیم گذشته در برابر ما به کمک تصویر عکاسان و کارگردانان مردم شناس قرار می گیرد.

ترجمه این کتاب توسط مهرداد وحدتی دانشمند باهمکاری گروهی از مترجمان انجام شده و ویراستاران انگلیسی کتاب نیز مارکوس بنکز و هاورد مورفی می‌باشند.

کد خبر 355495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha