چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۹
۰ نفر

همشهری دو - محمد مجد: در موارد بسیاری پیش می‌آید که شیعه و سنی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

نماز وحدت

مهم‌‌ترين مورد آن حج است كه شيعيان به مكه و مدينه مي‌روند و در جمع كثيري از اهل‌سنت قرار مي‌گيرند يا در بسياري از شهرهاي كشور خودمان، اهل تسنن ساكن هستند و ممكن است ما به اين شهرها سفر كنيم يا مدتي در اين شهرها اقامت كنيم. به‌طور كلي همين ابتداي كار بايد بدانيد كه وحدت بين مسلمانان و پرهيز از تفرقه يك امر واجب است و ايجاد اختلاف و تفرقه بين مسلمانان كه به نفع دشمنان و به نفع استكبار جهاني و صهيونيسم باشد، حرام محسوب مي‌شود. همه هم بايد اين مسئله را مراعات كنند. در اين مسئله فرقي ندارد كه مقلد چه‌كسي باشيد چرا كه به فتواي همه‌ مراجع معظم تقليد و كارهايي كه بر ما واجب نيست، اگر انجام دادنشان موجب سوءاستفاده‌ دشمنان عليه مكتب اهل‌بيت(ع) شود تا به پيروان اين مكتب توهين كنند يا موجب اختلاف بين مسلمانان باشد، جايز نيست.

  • نماز جماعت با اهل سنت

حكم كلي: احكام نماز اهل سنت در بسياري از موارد با احكام شرعي ما تفاوت دارد؛ مثلا تكتف به‌معناي دست بسته نماز خواندن است كه آنها قائل به آن هستند. خب حالا با اين شرايط مي‌توانيم در نمازهاي جماعت به اهل سنت اقتدا كنيم و آيا اين نماز براي ما كفايت مي‌كند؟ براساس حكم كلي، اقتدا به اهل سنت براي رعايت وحدت اسلامي جايز است و اگر حفظ وحدت، مقتضي انجام كارهايي باشد كه آنها انجام مي‌دهند، نماز صحيح است و براي شما كفايت مي‌كند حتي اگر سجده بر فرش و مانند آن باشد؛ اما تكتف (دست بسته نماز خواندن) در نماز جايز نيست، مگر اينكه ضرورت، آن را اقتضا كند.

سؤال: برادران اهل سنت در ايام حج يا غيرآن، نماز مغرب را قبل از اذان مغرب مي‌خوانند، آيا اقتدا به آنان و اكتفا به آن نماز صحيح است؟

معلوم نيست كه آنان نماز را قبل از وقت بخوانند، ولي اگر مكلف به داخل‌شدن وقت نماز يقين ندارد، نمي‌تواند نماز بخواند، مگر آنكه رعايت وحدت، آن را اقتضا كند كه در اين صورت شركت در نماز جماعت آنان و اكتفا به آن اشكال ندارد.

سؤال: محل كار من در يكي از مناطقي است كه اكثر ائمه جمعه و جماعات آنجا از اهل سنت هستند، اقتدا به آنها چه حكمي دارد و آيا غيبت آنها جايز است؟

مشاركت با آنان در نمازجمعه و جماعتشان از جهت حفظ وحدت اشكال ندارد و از غيبت بايد پرهيز شود.

  • ازدواج با اهل سنت

موقعيت ازدواج با اهل سنت هم ممكن است براي دختر و پسر شيعه به‌وجود بيايد. اين موضوع شامل يك حكم كلي مي‌شود كه حجت‌الاسلام ‌والمسلمين فلاح‌زاده درخصوص آن مي‌گويد: «ازدواج مسلمانان با يكديگر اگر مفسده‌اي نداشته باشد اشكالي ندارد، اما اگر مفسده‌ داشته باشد، حتي هم‌مذهب هم باشند، جايز نيست».

نكته: آنچه در اين زمينه در احكام شرعي به آن پرداخته شده مربوط به ازدواج با غيرمسلمان است. ازدواج مرد مسلمان به‌طور موقت با زن‌هاي اهل كتاب اشكالي ندارداما ازدواج دائم با زنان غيرمسلمان صحيح نيست. زنان مسلمان هم مطلقاً نمي‌توانند با مردان غيرمسلمان ازدواج كنند.

  • حرمت برخي از مجالس

برخي‌ها اقدام به برگزاري مجالس لعن براي توهين به مقدسات اهل سنت مي‌كنند. حجت‌الاسلام ‌والمسلمين فلاح‌زاده در اين زمينه مي‌گويند: «مقام معظم رهبري بارها فرموده‌اند كه به مقدسات ساير مذاهب توهين نكنيد. بنابراين بايد از اين كار پرهيز كرد و نكته جالب توجه اينجاست كه برخي مي‌گويند در مجالس خصوصي اشكالي ندارد كه لعن بگوييم؛ درحالي‌كه حضرت آقا قيد نزده‌اند كه مجلس عمومي باشد يا خصوصي، بلكه به‌طور كلي فرموده‌اند كه به مقدسات ساير مسلمانان يعني ساير فِرَق اسلامي توهين نكنيد. حضرت آقا در جايي فرموده‌اند: آن شيعه‌اي هم كه از روي ناداني و غفلت يا گاهي از روي غرض - اين را هم سراغ داريم و افرادي را هم از بين شيعيان مي‌شناسيم كه فقط مسئله‌شان مسئله ناداني نيست، بلكه مأموريت دارند براي اينكه ايجاد اختلاف كنند - به مقدسات اهل سنت اهانت مي‌كند، عرض مي‌كنم رفتار هر دو گروه حرام شرعي و خلاف قانوني است.» بنابراين توهين به مقدسات ساير مذاهب اسلامي به‌نظر رهبر معظم انقلاب حرام شرعي است.

سؤال: تكليف ما در برخورد با شيعياني كه اصرار به تفرقه‌افكني ميان مسلمانان را دارند چيست؟

تفرقه بين مسلمانان كاري حرام توهين به مقدسات ساير مسلمين هم حرام است. فعل حرام، منكر است و نهي از منكر هم واجب است؛ اما با وجود شرايط و مراعات مراتب.

  • احكام متفرقه

خيلي از شيعيان در منطقه‌اي زندگي مي‌كنند كه اهل سنت حضور دارند. خب وظيفه ما نسبت به شركت در مراسمي مثل نماز ميّت، مجلس ترحيم و مراسم جشني كه از طرف اهل سنت برگزار مي‌شود چيست؟ رهبر معظم انقلاب در اين زمينه فرموده‌اند كه شركت در نماز و مراسم آنها براي حفظ وحدت اسلامي اشكال ندارد و آنچه مؤثر در فشرده‌شدن صفوف مسلمانان شود، مطلوب و احيانا لازم است.

رفت‌وآمد و نشست و برخاست با اهل سنت هم ممكن است در موقعيتي براي شيعيان به‌وجود بيايد. نكته مهم در اين زمينه اين است كه حفظ عقايد حق واجب است. گاهي وقت‌ها اصلا رفت‌وآمد اثر مطلوب دارد، يعني جنبه‌ امر به معروف و نهي از منكر دارد؛ افزون بر اينكه اگر آنها از ارحام نسبي هستند، از آن جهت كه قطع رحم حرام است، قطع ارتباط كامل با آنها هم جايز نيست بلكه بايد ارتباط برقرار باشد.
خوردن گوشت ذبح‌شده توسط مسلمانان از هر فرقه‌اي كه باشند -البته فِرَق شناخته شده- اشكالي ندارد و حلال و پاك است.

اگر ميت شيعه را براساس فقه اهل سنت غسل و كفن كنند كفايت مي‌كند؟ مقام معظم رهبري در پاسخ به اين سؤال گفته‌اند كه اگر تمامي شرايط شرعي فقه شيعه مراعات شود و تقّيه در ميان نباشد، في نفسه مانع ندارد.

کد خبر 355551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha