همشهری آنلاین: کتاب «روزنامه‌نگاری اینترنتی در ایران» با تأکید بر «طرح یک آسیب برای وب‌سایت‌های خبری-تحلیلی در ایران» نوشته دکتر داود آقارفیعی با مقدمه دکتر محمد سلطانی‌فر توسط انتشارات سیمای شرق منتشر شد.

کتاب «روزنامه‌نگاری اینترنتی در ایران»

به گزارش روابط‌عمومی انتشارات سیمای شرق، این اثر با رویکردی پژوهشگرانه به آسیب‌‌شناسی وب‌سایت‌های خبری در فضای مجازی پرداخته است.

در این کتاب، نویسنده در ابتدا با تعریف روزنامه‌نگاری اینترنتی و ارائه تعریف واحدی به آسیب‌شناسی وب‌سایت‌های خبری ایرانی در ابعاد سیاسی، حقوقی، اقتصادی، مدیریتی، فناوری و آموزشی پرداخته است.

در این اثر، منظور از وب‌سایت‌های خبری-تحلیلی، صفحات خبری و تحلیلی اینترنتی است که دارای مشخصه‌های روزنامه‌نگاری دیجیتال، آنلاین و سایبر به‌طور همزمان هستند، یعنی هم از فناوری دیجیتال به صورت داده‌های صفر و یک بهره‌‎مند بوده و ازخاصیت آنلاین بودن برخوردار هستند. از طرفی به دلیل فراهم آوردن امکانات مناسب برای بازخورد و دریافت نظر مخاطب و همچنین امکان برقراری ارتباط با صفحات وبلاگ مخاطب در این نوع وب‌سایت‌ها، دارای ویژگی روزنامه‌نگاری سایبر نیز هستند.

کتاب حاضر نتیجه پژوهش گسترده‌ای در سطح روزنامه‌نگاران ایران است که در آن بحث آسیب‌شناسی مدنظر قرار گرفته است و محور آن وب‌سایت‌های خبری- تحلیلی انتخاب شده‌ است.

نویسنده در این کتاب، ارائه مدل به مثابه هدف غایی کتاب را مد نظر قرار داده است. خواننده در بخش‌های مختلف کتاب می‌تواند با ماهیت وب‌سایت‌های خبری-تحلیلی، تغییر در نظریه‌ مخاطب در دنیای امروز، دیدگاه پژوهشگران جامعه اطلاعاتی مانند روبرت حسن به مقوله روزنامه‌نگاری اینترنتی، ماهیت و چیستی روزنامه‌نگاری و استقلال حرفه‌ای در این حوزه، انواع روزنامه‌نگاری اینترنتی، سنخ‌شناسی وب‌سایت‌های خبری-تحلیلی و... آشنا شود.

بخش دوم کتاب به بررسی و مرور صفحات وب در ایران می‌پردازد و با تحلیل کیفی و کمی وب‌سایت‌های رسمی سازمان‌ها و مراجع دولتی، عمومی و خصوصی، دریچه‌ تازه‌ای به روی انقلاب روزنامه‌نگاری اینترنتی در ایران می‌گشاید.

بخش مهمی از این کتاب به طرح آسیب و ارائه‌ راهکار در حوزه‌ی روزنامه‌نگاری اینترنتی در ایران پرداخته و در پایان نیز با ارائه مدل مطلوب برای اصلاح ساختار وب‌سایت‌های خبری-تحلیلی ایران، در آن اظهار امیدواری شده است تا بتواند تحولی را در این زمینه رقم بزند.

کتاب «روزنامه‌نگاری اینترنتی در ایران» در 187 صفحه و 9 فصل توسط انتشارات سیمای شرق در پاییز سال 1395 و با قیمت 20هزار تومان به چاپ رسیده است.

اساتید و دانشجویان علوم ارتباطات، روزنامه‌نگاری، جامعه‌شناسی و سایر علاقمندان می‌توانند برای خرید کتاب با شماره 88904616-021 تماس حاصل کنند.

کد خبر 355627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha