همشهری‌آنلاین: دکتر حسن خجسته معاون صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به جنگ نرم یا جنگ رسانه‌ای گفت:

 اتحادیه‌ها باید باور کنند که می‌توانند با اتحاد و تشکیل قدرت رسانه‌ای در جنگ نرم پیروز باشند.
 
دکتر خجسته به مناسبت برگزاری چهل و چهارمین نشست عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیونی آسیا و اقیانوسیه ABU در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: اتحادیه های رادیو تلویزیونی می توانند با هم یک قدرت شوند و اگر متفرق باشند در عرصه جنگ نرم کار آنها به سختی پیش خواهد رفت.

وی با مطرح کردن واژه جدید "ژئو میدیا" در عصر حاضر گفت: همانطور که نفت در تصمیمات جهانی تاثیر دارد، رادیو و تلویزیون ها هم می‌توانند در تصمیمات مهم جهانی موثر باشند و کشورها تلاش می‌کنند در جنگ رسانه‌ها، قدرت بزرگی برای خود ایجاد کنند.

معاون صدای سازمان صدا و سیما با اشاره به جنگ روانی شدید رسانه‌های امریکایی و غربی برضد ایران افزود: همانطور که قدرت ها بر سر تقسیم نفت با هم می‌جنگند، بر سر قدرت رسانه‌ها نیز با هم می‌جنگند.

وی به گفته رامسفلد وزیر دفاع سابق امریکا در جنگ عراق و خلیج فارس اشاره کرد و افزود: این مقام امریکایی گفت : ما اشتباه کردیم در جنگ رسانه ای وارد نشدیم و شاید به این علت بود که خود را قدرت برتر می‌دیدند اما یک شبکه کوچک مانند العالم توانست عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

خجسته اضافه کرد: هم اکنون رقابت بزرگ جهانی در حوزه رسانه‌ای وجود دارد و اتحادیه‌ها و تشکل‌ها گاهی می‌توانند با جمع کردن قدرت‌های جزیی و کوچک، قدرت بزرگی ایجاد کنند که تاکنون گاهی در این کار ناموفق بوده‌اند.

وی اشکال عمده در این اتحادیه ها را مشخص نبودن چارچوب تئوری مفروض برای مردم، حوزه و منطقه خود دانست و گفت: اتحادیه ABU کمتر دغدغه نگاه از بیرون به حوزه رسانه‌ای خود داشته است از این رو اشکالات و ضعف‌ها را کمتر می‌بیند.

خجسته در عین حال این کار را ویژگی مثبتی برای اتحادیه رادیو و تلویزیونی آسیا و اقیانوسیه برشمرد و گفت: از درون به سیستم خود نگاه کردن سبب می‌شود مسایل تکنیکی و عناصر تولید برنامه را مورد بررسی قرار دهند اما اگر از بیرون از حوزه ارتباطات به خود نگاه کنند تاثیرات مهمی خواهد داشت.

معاون صدای رسانه ملی با انتقاد از ورود و حاکم شدن ادبیات حوزه صنعت بر رسانه‌ها گفت: در این ادبیات رسانه، مخاطب را مشتری و در حاشیه می‌بیند و در متن و بحث اصلی رسانه به آن توجهی نمی‌شود و اگر این بحث را در اتحادیه جا بیندازیم که مخاطب مشتری است یا دوست‌، کارکرد رسانه متفاوت خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون مشاهده می‌کنیم که اتحادیه‌هایی که مبتنی بر روابط تجاری هستند، بر رسانه‌ها حاکم می‌شوند.

خجسته به اقدامات کشورهای غیر متهعد در یونسکو اشاره کرد که خواستار سهم مساوی همه کشورها از جریان آزاد اطلاعات بودند اما با مخالفت‌های امریکا در این زمینه مواجه شدند .وی افزود: جریان یک سویه گردش آزاد اطلاعات را نمی‌توان به راحتی تغییر داد مگر اینکه اتحادیه‌ها با جمع شدن به کار گروهی روی آورند.

وی با یاد کردن از زحمات مرحوم محمد هنردوست قائم مقام سازمان صدا و سیما و از نایب رئیسان اتحادیه درباره اقدامات رسانه ملی در ده سال گذشته و ایفای نقش در ABU ، گفت: این سازمان با مطرح کردن ایده‌های نو تلاش کرده است تا همگرایی میان اعضا ایجاد شود که این پدیده دارد اتفاق می‌افتد اگرچه با تاخیر است اما مسئولان رسانه‌های کشورهای دیگر می‌گویند حرف‌های ایران در زمینه رسانه، نو و در سطح دانشگاهی است.

خجسته افزود: با قدمتی که صدا و سیما در ABU دارد حرف هایی نو می‌زند که دغدغه همه مردم است و اگر این رویکرد ادامه داشته باشد ABU می‌تواند تاثیر زیادی در حوزه‌های بسیاری از جمله سپهر رسانه‌ای و فضای رسانه‌ای جهان که بی‌صاحب است داشته باشد.

معاون سازمان صدا و سیما گفت‌: ایران با تجارب نو نقش ویژه و موثری در اتحادیه رادیو تلویزیونهای آسیا و اقیانوسیه دارد و به علت کثرت و گستردگی ویژه ارتباطات درک متقابل خوبی از مشکلات پیدا کرده است که وقتی مطرح می شود برای آنها جالب است.

خجسته افزود: مدیران رسانه‌های عمومی و دولتی دیگر کشورها باید سطحی از فضایل اخلاقی را رعایت کنند اما درکی که آنها از رسانه دارند این است که رسانه باید سکولار باشد و اصلا در حوزه دین و اعتقادات وارد نشود.

وی اضافه کرد: اینها معتقدند حتی اگر دین را آسمانی ندانیم و انرا نهادی اجتماعی بدانیم که نقش مهمی در بازسازی هنجارهای جامعه در تمام دنیا دارد نمی‌توانیم دین را در رادیو و تلویزیون بیاوریم مگر رادیو و تلویزیون خاص که آنهم نمی‌تواند نقش ایفا کند چون مخاطب خاص دارد.

خجسته به تجربه کشورمان در سالهای پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: باتوجه به تجارب علمی و مبتنی بر کارهای نظری در چند سال اخیر در ماه رمضان رسانه ملی کارکرد تفریحی تلویزیون را به کارکرد اطلاع رسانی تغییر داد بطوریکه مردم به دنبال برنامه مطلوب هستند.

وی افزود: رسانه ملی با استناد به کارکرد تفریحی، مباحث بزرگ و عالی دینی را وارد تلویزیون کرد در صورتی که خیلی‌ها در دنیا فکر می‌کردند نمی‌شود در تلویزیون وارد مباحث دینی شد.

خجسته افزود: فعالیت‌های ایران در این زمینه نشان داد می‌توان در اتحادیه رادیو و تلویزیونی آسیا و اقیانوسیه تولید نظریه جدید کرد و با ارائه راه جدید می‌‌توان در همگرایی جدید موثر شد.

وی گفت: تاکنون مسئولان رسانه‌ها فکر می‌کردند رسانه یا مبتنی بر آزادی است یا مبتنی بر فضیلت و نمی‌شود انها را باهم جمع کرد بنابراین شبکه‌های خاص ایجاد می‌کردند و در بیرون از این دو شبکه‌های سکولار ایجاد می‌شد.

خجسته تاکید کرد: رسانه ملی این دو حوزه را که دور از هم بودند به هم نزدیک کرد و افق جدیدی را مقابل اتحادیه ABU قرار داد که برای همه تجربه نویی است.

معاون صدا و سیما علت استقبال گسترده از این نشست در تهران را مطرح کردن ایده‌های نو برشمرد و گفت: ایران با داشتن جایگاه فرهنگی غنی در منطقه و جهان و طرح حرف‌های نو در زمینه رسانه، باعث شده است تا از این نشست استقبال زیادی شود.

چهل و چهارمین نشست اتحادیه های رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه از 7 تا 13 آبان با حضور نمایندگان بیش از40 کشور درتهران در حال برگزاری است.

این اتحادیه در سال 1964 میلادی با حضور 53 کشور و 170 عضو تشکیل شد.

کد خبر 35570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز