همشهری‌آنلاین: آیین اختتامیه دومین جشنواره شعر نیاوران پنج شنبه ٢٥ آذر در آستانه میلاد با سعادت پیامبر مهربانی‌ها با حضور معاون هنری وزارت ارشاد و با تقدیر از نفرات برتر در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش  همشهری‌آنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران این آیین با شعر خوانی هرمز علیپور شاعر پیشکسوت شروع شد همچنین در ادامه کلیپی از اظهارات اعضای هیات داوران پیرامون ویژگی‌های دومین جشنواره سراسری شعر نیاوران پخش شد که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

در ادامه سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران به عنوان نخستین سخنران با حضور در جایگاه با تشکر از حمایت‌های دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد در حمایت از برگزاری جشنواره شعر نیاوران در سخنانی اظهار داشت:بسیار خوشحالم که مراسم اختتامیه دومین جشنواره شعر نیاوران همزمان با هفته وحدت و سالروز تولد پیامبری که معجزه اش کلام و کلمه بود برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود:جشنواره شعر نیاوران در ادامه برگزاری جلسات سه‌شنبه‌های شعر نیاوران برگزار شد و هدف آن پاسخگویی به نیازهای شعر کشور است.در دومین جشنواره شعر نیاوران نیز آثار رسیده به دبیرخانه سه برابر دوره اول بود که این مهم برای ما بسیار دلگرم کننده است. سجادی در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدواریم با حمایت‌های معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد برگزاری سومین دوره جشنواره نیاوران نیز باشیم.

در ادامه برنامه محمد سلمانی دبیر جشنواره شعر نیاوران گزارشی از روند برگزاری جشنواره همچنین تعداد آثار دریافتی و شرکت کنندگان در هر بخش ارائه داد که حاکی از پیشرفت چشمگیر کیفی و کمی دومین دوره جشنواره شعر نیاوران بود.

شعر خوانی جمعی از برگزیدگان جشنواره بخش دیگر این برنامه بود که با حضور محمدحسین ملکیان از اصفهان، سمیرا قطب از زنجان و محمد گوهری ازغندی از مشهد اجرا شد.

در ادامه برنامه علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به ارتباط حوزه فعالیت های این معاونت با شعر گفت: در معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چند بخش به نظر غير متجانس داريم كه به هر حال به يكديگر مرتبط هستند. به عنوان مثال حوزه هنرهاي تجسمي كه در آنجا گرافيك، خوشنويسي، نقاشي و مجموعه اي از نمادها را داريد. در حوزه تئاتر با كلام و خيلي وقت ها با شعر سر و كار داريد يا در موسيقي كه بسياري از دوستان به نحوي با شوراي شعر معاونت هنري كه نگاه آن به آثاري است كه منتشر مي‌شود در تعامل هستیند.

وي ادامه داد: به هر حال مجموعه اينها در باطن به يكديگر وصل هستند و ما هر اندازه تلاش كنيم كيفيت محتوايي اين هنرها را ارتقا دهيم كه به نظر مي آيد حبل المتين و در واقع اصل و ذات آنها شعر باشد، اتفاقات مهمي را مي توانيم در آينده رقم بزنيم.
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي «جشنواره شعر نياوران» را يكي از اين اتفاقات مهم ادبی کشور دانست و با تأكيد بر اينكه كيفيت اين جشنواره بايد بالا برود، خاطرنشان كرد:برخي اوقات انتقادهايي نسبت به حوزه هاي مختلف مي شود كه يكي از اين انتقادها به حوزه شعر است و اينكه چرا روز به روز كيفيت شعر پايين مي‌آيد.

مرادخاني «جشنواره شعر نياوران» را از جمله اقداماتي ارزيابي كرد كه مي‌تواند به ارتقاء اين كيفيت كمك كند؛ طوري كه در حوزه هاي مختلف نيز به نحوي بروز و ظهور پيدا مي‌كند و نويد افق روشني را مي‌دهد.

معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه گفت:عزيزان شاعر و همه بزرگاني كه در اين زمينه كمك كردند، كمك‌هايشان بيشتر از روي دِل، و عشق و علاقه بوده و به آن معناي اداري نبوده است. حجم كارهاي رسيده به جشنواره نشان مي‌دهد كه همه تشنه آن موضوع اصلي يعني «بازگشت به هويت خودمان» هستند و مي‌خواهيم آنچه را كه خود داريم بهتر و بهتر عرضه كنيم.

مرادخاني در پايان از تمامي كساني كه براي برگزاري جشنواره شعر نياوران تلاش كرده اند، تشكر كرد و گفت: هم اینک به دست اندرکاران جشنواره می گویم که با قوت و قدرت اقدامات لازم برای برگزاری سومین جشنواره سراسری شعر نیاوران را آغاز کنند . اميدوارم كه جشنواره سوم بالنده‌تر، باشكوه تر، و با مباحث اساسي تر كار خود را آغاز كند و استمرار آن موجب ارتقاء و بالندگي شعر ما شود.

در بخش دیگری از این برنامه نماهنگ "من کودکم" بر اساس یکی از ترانه‌های برگزیده جشنواره اثر احمد امیر خلیلی پخش شد که خواننده آن حسین دادفر و دکلمه آن توسط ساره نور موسوی "بازگر فیلم نفس" با مفهوم صلح به طور زنده روی صحنه اجرا شد که مورد استقبال علاقمندان قرار گرفت. همچنین در بخشی دیگر اعضای گروه ماهیما به خوانندگی حجت اشرف زاده قطعاتی را اجرا کردند.

در ادامه برنامه دکتر بهزاد خواجات بیانیه هیئت داوران دومین جشنواره شعر نیاوران را قرائت کرد.در بخشی از این بیانه آمده بود:در بررسی شعرهای این دوره جشنواره، داوران با حفظ آرای منفرد خود، همگی بر این تعادل و لزوم طبیعی بودن نگاه و بیان شاعرانه و استحکام و انسجام زبانی در کنار خلاقیت‌های زیباشناختی اجماع داشته‌اند، یعنی چیزی که در آثار نوآمدگان شعر امروز ، اغلب به یکسانی زبانی و کلیشه‌بندی منظرها و منظره های فکری و بلاغی بدل شده است.

در ادامه این بیانیه با اشاره به ضعف‌های موجود در آثار دریافتی در بخش شعر طنز عنوان شد:با عنایت به سطح کیفی غیرقابل قبول آثار دریافتی از حیث به کارگیری عناصری چون ملاحت، ظرافت، رندی، شیرینی و خنده در کنار استحکام بیانی و زبانی، هیئت داوران بخش طنز هیچ یک از آثار را برنمی گزیند و تنها چند اثر را به عنوان شایسته ی تقدیر معرفی می‌کند.

جشنواره شعر نیاوران ۲

در ادامه نفرات برگزیده در بخش‌های مختلف جشنواره با حضور علی مرادخانی معاون هنری، دکتر حسینی مشاور وزیر ،سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و اعضای هیئت داوران در هر بخش معرفی شدند .

برگزیدگان در بخش سپید عبارتند از:نیما باغبان از شیراز، سیما رحمانی از تهران، جواد خوانساری از اصفهان، سمیرا قطب از زنجان، حسین کاظمیان از تهران و برگزیدگان بخش ویژه سپید نیز صابر ساده از کرج و امیر بختیاری از تهران.

در بخش شعر کلاسیک بهمن بنی هاشمی از تهران، مهدی جهاندار از اصفهان، محمدرضا طاهری از تهران، محسن کاویانی از قم ، محمدحسین ملکیان از اصفهان و در بخش ویژه نیز اهورا فروزان و سجاد حیدری قیری به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی شدند .
در بخش ترانه اسامی برگزیدگان به این شرح است؛ احمد امیرخلیلی از تهران، علیرضا بندری از تهران ، مریم بهروزی از تهران ، امید روزبه از تهران و محمد گوهری ازغندی از مشهد و در بخش ویژه به پاس نگاه شاعرانه و بومی به خرمشهر بعد از جنگ ترانه مهدی رحیم زاده در بخش ویژه به عنوان تنها اثر برگزیده معرفی شد.

شایان ذکر است که از نفرات انتخابی در بخش ویژه جشنواره ( صلح و طبیعت ) از طرف سازمان محیط زیست تقدیر شد . سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز تندیسی را به شاعران بخش ویژه اهدا کرد.

 اسامی اعضای هیات داوران دومین جشنواره سراسری شعر نیاوران به این شرح است:مهدی استاد احمد، ابراهیم اسماعیلی اراضی، اسماعیل امینی، محمدعلی بهمنی، سعید بیابانکی ، بهزاد خواجات ، سعید دبیری ، ابوالفضل زرویی نصرآباد ، بهزاد زرین پور ، محمد سلمانی ، حمیدرضا شکارسری ، محمدعلی شیرازی ، غلامرضا طریقی، مهدی فرجی، مهرنوش قربانعلی، هرمز علیپور ، نیلوفر لاری‌پور، اصغر معاذی، افشین یدالهی.

همچنین در پایان این برنامه با حضور معاون هنری وزارت ارشاد ، دکترحسینی مشاور وزیر و رئیس موزه ملک و محمد علی بهمنی از دومین کتاب جشنواره شعر نیاوران با عنوان "پایتخت شعر دو " رونمایی شد.

کد خبر 355725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha