همشهری آنلاین: محققان با توجه به این که سال ۲۰۱۶ میلادی گرم‌ترین سال ثبت شده در قطب شمال است، دریافتند اکنون این منطقه دو برابر سایر نقاط زمین گرم می‌شود.

قطب شمال سریع‌تر از دیگر مناطق گرم می‌شود

به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش سالانه اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) کاهش چشمگیری در حجم برف و یخ دریا در قطب شمال ایجاد شده و دمای هوا در نزدیکی قطب شمال 20 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از میانگین دمای آن در ماه نوامبر است.

این گزارش که بر اساس اطلاعات گردآوری شده توسط 61 محقق در 11 کشور تدوین شده، دمای هوای قطب شمال بین ماه اکتبر (مهر- آبان) سال 2015 تا سپتامبر (شهریور- مهر) سال 2016 میلادی را بالاترین رکورد ثبت شده در همه دوران اندازه‌گیری دمای این منطقه از سال 1900 میلادی اعلام کرده است.

همچنین میزان یخ دریا در این منطقه در همه ماه‌های سال 2016 و تقریبا در همه نقاط قطب شمال به غیر از دریای "برینگ" کاهش یافته است.

گزارش اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا بیانگر تغییر چرخه کربن بر اثر آب شدن خاک منجمد در قطب شمال است. از آنجا که میزان کربن حبس شده در خاک منجمد بیش از اتمسفر زمین است، اگر این خاک منجمد با سرعت غیرمتعارف آب شود، میزان دی اکسید کربن و متان در اتمسفر زمین افزایش می‌یابد.

این گزارش درباره دیگر یافته‌های کلیدی اعلام کرده، میانگین دمای قطب شمال در سال 2016 بالاترین دمای ثبت شده از ابتدای اندازه‌گیری دمای این منطقه در سال 1900 میلادی تاکنون و در ماه‌های ژانویه، فوریه، اکتبر و نوامبر نیز رکوردهای ماهانه جدیدی برای افزایش دما به ثبت رسیده است.

همچنین در 37 سال گذشته در گرینلند فقط یک فصل بهار زودتر از زمان ثبت شده در سال 2016 میلادی آغاز شده و یخ‌ها ذوب شده‌اند. برف بهاری در منطقه آمریکایی قطب شمال نیز از زمان شروع اندازه‌گیری در سال 1967 میلادی تاکنون، کم‌ترین میزان پوشش را داشته است.

یافته‌های اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا همچنین نشان می‌دهد، در سال 2007 کم‌ترین میزان یخ دریا در قطب شمال به ثبت رسید. به غیر از این سال، حداقل پهنه یخ دریا در پایان سال 2016 به کم‌ترین میزان خود از زمان شروع اندازه‌گیری در سال 1979 میلادی رسیده است.

متن کامل این گزارش در وب ‌سایت NOAA منتشر شده است.

کد خبر 355787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha