همشهری آنلاین: دولت محلی اسکاتلند اعلام کرد که در این هفته اقدام به انتشار طرح‌های پیشنهادهایش در ارتباط با برگزیت خواهد کرد که در آن بر ادامه حضورش در بازار واحد اروپایی تصریح شده است.

اسکاتلندی ها خواهان ادامه حضور در بازار واحد اروپایی شدند

به گزارش ایرنا، دولت اسکاتلند قرار است این پیشنهادها تحت عنوان 'جایگاه اسکاتلند در اروپا'، که گفته می شود دربرگیرنده پنج نکته کلیدی است، را در روز سه شنبه منتشر کند.

به گفته 'نیکلا استرجن' وزیر اول اسکاتلند، ادامه دسترسی به بازار واحد اروپایی و حفاظت از حقوق کارگران از جمله موارد کلیدی است که در این پیشنهادها ارایه شده است.

دولت اسکاتلند اعلام کرد هدف از این درخواست ها ممانعت از بروز یک 'فاجعه ملی' است که می تواند در نتیجه 'خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا' صورت بگیرد.

بدین ترتیب، دولت محلی اسکاتلند قصد دارد در حالی که سایر بخش های انگلیس از اتحادیه اروپا خارج می شود، در این اتحادیه باقی بماند و از بازار 500 میلیون نفری اروپا همچنان بهره مند شود.

به گزارش شبکه 'بی بی سی' ، «مایکل راسل» وزیر مذاکرات با اتحادیه اروپا در دولت اسکاتلند روز یکشنبه در این خصوص گفت: 'ما همسو با تعهد خود در خصوص بررسی همه گزینه های ممکن برای حفاظت از منافع اسکاتلند، پیشنهادهای خود را مطرح خواهیم کرد که در آن تلاش خواهد شد آسیب های ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به کمترین حد ممکن برسد.'

وی افزود:'در کانون این طرح، چارچوب بقای اسکاتلند در بازار واحد اروپایی قرار دارد.'

راسل بیان داشت: این طرح با'دشواری ها و پیچیدگی هایی' روبرو است، اما 'خروج دشوار انگلیس از اتحادیه اروپا' ممکن است باعث از بین رفتن 80 هزار فرصت شغلی در اسکاتلند طی یک دهه آینده شود.

وی روز شنبه گذشته نیز گفته بود:'مردم اسکاتلند به ادامه حضور در اتحادیه اروپا رای دادند و به باورمان بهترین گزینه برای اسکاتلند، حفاظت کامل از جایگاه آن در اتحادیه اروپا به عنوان یک عضو مستقل است.'

در همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

در این همه پرسی از میان اجزای تشکیل دهنده بریتانیا شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی، اکثریت انگلیسی ها و ولزی ها به برگزیت و بیشتر اسکاتلندی ها و ایرلندی ها به ادامه حضور کشورشان در اتحادیه اروپا رأی دادند.

در این همه پرسی 62 درصد از اسکاتلندی ها خواهان ادامه حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا بودند و تنها 38 درصدشان بر برگزیت تأکید داشتند.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس اعلام کرده است که قصد دارد ماده 50 پیمان لیسبون را تا پیش از پایان مارس 2017 فعال سازد که این مساله آغاز گر روند مذاکرات درباره خروج انگلیس از این اتحادیه خواهد بود.

نیکلا استرجن وزیر اول اسکاتلند و رهبر اسکات های ملی گرا نیز از زمان برگزاری همه پرسی 23 ژوئن، اعلام کرده که گزینه برگزاری همه پرسی جدید در خصوص استقلال از انگلیس، همچنان «روی میز» است.

وی تهدید کرده است که 'خروج سخت ' از اتحادیه اروپا راه را برای این گزینه باز خواهد کرد هر چند دولت انگلیس این تهدید را رد کرده است.

کد خبر 355867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha