همشهری آنلاین: زیست‌شناسان برای اولین‌بار موفق شده‌اند تصویر کوسه شبح‌مانندی را در اعماق دریای کالیفرنیا ثبت کنند، گونه‌ای از آبزیان که تاکنون در تصاویر زنده ویدیویی مشاهده نشده‌بود.

 

براساس گزارش ديسكاوري، اين گونه عجيب با ظاهري ترسناك را محققان موكر مطالعاتي آكواريوم بي در مونتري شناسايي كردند. نام اين جاندار هايدرولاگوس سي‌اف ترولي است كه با نام عمومي چيمراي آبي نوك‌دار شناخته مي‌شود.

چيمراي آبي از نظر فيزيكي شباهت‌هاي زيادي به گونه‌اي ديگر از كوسه‌ها به نام هايدرولاگوس ترولي دارد، اما بدون در دست داشتن نمونه دي‌ان‌اي امكان تاييد اين فرضيه وجود نخواهد داشت. 

با اين همه از آنجايي كه اين كوسه‌ها به شدت بزرگ،‌سريع و هشيار هستند تا به چنگ زيردريايي‌ها نيافتند، به دام انداختن آنها براي نمونه برداري بسيار دشوار خواهد‌بود.

تصوير اين موجود توسط زيردريايي خودكاري در خليج كاليفرنيا ثبت شده‌است و محققان به تازگي آن را براي عموم مردم منتشر ساخته‌اند. اين موجود از آن رو چيمرا (به معني خيالي) ناميده مي‌شود كه در فرايند تكامل درحدود 400 ميليون سال پيش از گونه كوسه‌ها جدا شده‌است و تا به امروز به تنهايي و جدا از كوسه‌ها به زندگي خود ادامه داده‌است.

اين موجودات در بستر دريا و در عمق 2600 متري از آب زندگي مي‌كنند و داراي مجموعه‌اي از دندان‌هاي ثابت است كه از آنها براي آسياب‌كردن شكار خود استفاده مي‌كند. اما ترسناك‌ترين ويژگي آن شكاف‌هايي است كه روي بدنشان ديده مي‌شود، گويي بدن اين موجود به يكديگر وصله شده‌است.

اين تكه‌ها در واقعيت كانال‌هاي خطي جانبي ناميده مي‌شوند، و سيستمي از كانال‌هاي باز را روي سر و صورت اين موجود ايجاد مي‌كنند. اين كانال‌ها حاوي حسگرهايي هستند كه امكان رديابي و موقعيت‌يابي را در تاريكي اعماق آب براي ماهي فراهم مي‌آورند.

اين جاندار عجيب و ترسناك تا پيش از اين تنها در جنوب شرق اقيانوس آرام شناسايي شده‌بود اما اين تصاوير جديد نشان مي‌دهند اين جانداران طيفي گسترده‌تر از حد تصور دارند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha