چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: داستان تکراری تند شدن دور اکران در فصل‌های پاییز و زمستان امسال هم به آشناترین شکل ممکن به نمایش درآمده و درحالی‌که بسیاری از سینمادوستان منتظر انتشار فهرست فیلم‌های حاضر در جشنواره هستند، فیلم‌های حاضر در نوبت اکران به عجیب‌ترین شکل ممکن به نمایش عمومی درمی‌آیند.

فیلم سینمایی گیتا
  • حمايت نمي‌كنند

به گزارش همشهري، اكران شتابزده و با كمترين تعداد سالن حتي داد برخي فيلمسازان را هم درآورده است. فريال بهزاد كه فيلم تازه‌اش «حرير» در 5سالن به نمايش درآمده، با انتقاد از اوضاع نابسامان اكران گفته است: وقتي با شور و شوق تصميم مي‌گيري يك فيلم براي سلامت جامعه بسازي، اصلا انتظار نداري مسئولان بي‌تفاوت باشند و حوزه هنري تنها يك سالن مهجور به تو بدهد. از سوي ديگر، گيشه سينما از فروختن بليت فيلم خودداري و مردم را به ديدن فيلمي دعوت مي‌كند كه همه سالن‌ها را در اختيار گرفته است!

  • حال سينما خوب نيست

رضا درستكار، كارشناس و منتقد سينما هم درباره وضعيت اكران فيلم‌ها در ماه‌هاي منتهي به آغاز جشنواره فيلم فجر به همشهري مي‌گويد: وضعيت اكران در اين ماه‌ها گريبان بيش از 50درصد اهالي سينما را گرفته است؛ افرادي كه زبان و جايي براي اعتراض ندارند و زورشان هم به كسي نمي‌رسد اما در اين ميان افرادي هم هستند كه مي‌توانند اكران‌هاي نوروز، عيد فطر و... را داشته باشند. هر چند اوضاع بخش مهم سينماي ما در اكران خوب نيست و اين شيوه به فيلم‌سوزي و تماشاگرسوزي منتهي مي‌شود.

او با انتقاد از بي‌توجهي مسئولان سينما به اين اوضاع مي‌افزايد: اين مسئله براي امسال و سال گذشته نيست و از ابتدا هم مديران سينما اهميتي براي سرنوشت اكران در 2‌ماه مانده تا جشنواره قائل نبودند. متأسفانه بخش اعظم فيلم‌ها در اين ماه‌ها تلف مي‌شوند و كاري هم از دست كسي ساخته نيست. درست است كه در سال 60تا 70فيلم روي پرده مي‌رود اما از اين تعداد، تنها 10فيلم از عهده تأمين مخارج خود برمي‌آيند و ديگر فيلم‌ها در گيشه شكست مي‌خورند.

درستكار درباره فيلم‌هاي گروه هنر و تجربه هم چنين مي‌گويد: اين گروه ابتدا توانست به تنوع و گستردگي اكران كمك كند اما تعداد فيلم‌ها آنقدر زياد است كه هنر و تجربه هم گرفتار شتاب شده و فيلم‌ها معمولا در نوبت‌هاي محدود و سالن‌هاي كم اكران مي‌شوند. بعد هم آمار مي‌دهند كه ما اين تعداد فيلم به نمايش درآورده‌ايم! اين حل كردن مشكل نيست بلكه پاك كردن صورت مسئله است. افزايش ظرفيت نمايش و به‌روز شدن مديريت تنها راه رسيدن به اكران مناسب است.

  • اكران تكراري و 2فيلم تازه

با وجود كم بودن تعداد سينماها، تماشاگران سينما اين روزها مي‌توانند از ميان 14فيلم روي پرده دست به انتخاب بزنند؛ آثاري كه همزمان به نمايش عمومي درآمده و برخي در يك سالن يا حتي يك نوبت در روز اكران مي‌شوند. از امروز «گيتا» به كارگرداني مسعود مددي و «وارونگي» بهنام بهزادي به جمع فيلم‌هاي روي پرده مي‌پيوندند. مريلا زارعي، حميدرضا آذرنگ، سارا بهرامي، بهناز جعفري و... بازيگران گيتا هستند كه در يكي از سالن‌هاي پرديس آزادي اكران شده است. وارونگي هم با بازي سحر دولتشاهي، علي مصفا، ستاره پسياني و... در گروه آزاد به نمايش درآمده است. اكران ديگر فيلم‌ها با توجه به پايين نيامدن كف فروش همچنان ادامه دارد؛ ضمن اينكه «محمد رسول‌‌الله(ص)» مجيد مجيدي در يك سالن پرديس كورش روي پرده رفته و گفته مي‌شود زمان فيلم به شكلي عجيب و ناشيانه كوتاه شده است.

کد خبر 356163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha