وزیر بهداشت گفت: ۵۰ میلیون ایرانی هم‌اکنون پرونده الکترونیک سلامت دارند و تا پایان سال۹۶ همه ایرانیان صاحب این پرونده می‌شوند.

طرح الكترونيكي شدن پرونده‌هاي پزشكي عمري بيش از 2 دهه دارد و از سال۷۴ در وزارت بهداشت مطرح بوده است؛ طرحي كه از سال۸۶ با تشكيل مركز مديريت آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و طراحي نرم‌افزار پرونده الكترونيك سلامت رسما كليد خورد و حالا در واپسين ماه‌هاي سال۹5 از تشكيل پرونده براي ۵۰ميليون ايراني و نهايي شدن آن تا پايان سال۹۶ براي همه ايرانيان از سوي قاضي‌زاده‌هاشمي خبر مي‌رسد و اين در حالي است كه وزير بهداشت در سال۹۳ وعده داده بود كه پرونده الكترونيك سلامت، به‌عنوان يكي از چالش‌هاي برنامه پزشك خانواده به مراحل پاياني خود نزديك شده و تا يك سال آينده يعني سال۹۴ در كشور اجرايي مي‌شود. همچنين ديدار مشترك وزيران بهداشت و ارتباطات در نخستين روزهاي آبان‌ماه سال95 و امضاي تفاهمنامه‌اي كه حاوي وعده‌ها و ضرب‌الاجل‌هاي جديد در پرونده الكترونيكي سلامت ايرانيان بود، آخرين رويدادي است كه در اين زمينه رخ داده است؛ حالا گفته مي‌شود كه پرونده الكترونيك سلامت قرار است تا پايان سال۹۶ به سرانجام برسد.

در آخرين آماري كه قاضي‌زاده‌هاشمي، وزير بهداشت ارائه داده تاكنون براي حدود ۵۰ ميليون ايراني پرونده الكترونيك سلامت تشكيل شده است و حدود ۳۰ميليون نفر باقي مانده‌اند كه تا آخر دولت يازدهم همه آنها تحت پوشش قرار مي‌گيرند.

هاشمي پيش از اين درباره زمان اتمام ثبت همه پرونده‌هاي الكترونيك سلامت، در 2ماه گذشته گفته بود: برنامه ما اين است كه تا پايان دولت فعلي، اين كار انجام شود. وي با تأكيد بر اينكه از نظر زيرساختي مشكل زيادي نداريم‌ هم گفت: با قولي كه وزير ارتباطات درباره اتصال ۵۰۰۰ روستاي مورد نظر وزارت بهداشت در يك‌ماه آينده دادند، مشكل جدي ديگري نداريم و اميدواريم بتوانيم قبل از پايان امسال پرونده الكترونيك سلامت، رهگيري دارو و... را در دولت الكترونيك نهايي كنيم؛ چراكه معتقدم آن بخش از حوزه سلامت كه فسادپذير است با اين اقدام كنترل شده و از تجويزهاي بي‌رويه و قاچاق نيز جلوگيري مي‌شود و اين كار بسيار سودآور است.

دكتر سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي همچنين افزود: حتي اجراي صحيح پزشك خانواده و نظام ارجاع هم مستلزم اجراي پرونده الكترونيك سلامت است. وي گفت: با اجراي اين برنامه، سلامت همه ايرانيان هر سال كنترل و همه اطلاعات آنها از نظر قد، وزن، فشارخون، ميزان تحرك و ميزان خطر سرطان و بيماري‌هاي غيرواگير ثبت مي‌شود.

  • تكليف بر زمين مانده

پرونده الكترونيك سلامت يا طرح سپاس يك مجموعه متمركز بلندمدت از اطلاعات مراقبت سلامت يك فرد است كه براي تمام ارائه‌دهندگان خدمات در هر مركز و در هر زمان قابل استفاده باشد؛ پرونده‌اي محرمانه و مادام‌العمر از سابقه بهداشتي و مراقبتي فرد كه در يك سيستم واحد ثبت شده است. تكليفي كه براساس ماده35 قانون برنامه پنجم توسعه براي وزارت بهداشت تعيين شده تا نسبت به استقرار سامانه پرونده الكترونيكي سلامت ايرانيان و سامانه‎هاي اطلاعاتي مراكز سلامت در هماهنگي با پايگاه ملي مركز آمار ايران، سازمان ثبت‌احوال با حفظ حريم خصوصي و محرمانه بودن داده‎ها و با اولويت شروع از برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع اقدام كند.

کد خبر 356171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha