پنجشنبه ۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان می‌گویند کودکان کم سن ممکن است هنگام خوردن حبه‌های کامل انگور دچار خفگی منجر به مرگ شوند.

GRAPES

به گزارش هلث‌دی نیوز پزشکان در اسکاتلند سه مورد خفگی- دو مورد منجر به مرگ- را گزارش کرده‌اند که در پسران ۵ ساله و کمتر هنگام خوردن حبه‌های کامل انگور رخ داده است.

این پزشکان می‌گویند گرچه این آگاهی عمومی وجود دارد که باید هنگامی کودکان کم سن غذا می‌خورند، باید آنان زیر نظر داشت...اما مردم آگاهی زیادی درباره خطرات خوردن حبه‌های انگور و غذاهای شبیه آن‌ها به وسیله کودکان ندارند.

به گفته این پزشکان، مواد غذایی مسئول نیمی از مرگ‌های ناشی از خفگی در میان کودکان کمتر از ۵ سال هستند. سه غذای اصلی عامل خفگی هات داگ، آب‌نبات و حبه کامل انگور هستند.

یک مورد گزارش‌شده خفگی در یک پسر ۵ ساله در مدرسه هنگام خوردن حبه‌های کامل انگور رخ داد و منجر به ایست قلبی شد. گرچه کارکنان اورژانس درنهایت حبه انگور با استفاده از ابزاری مخصوص خارج شد، کودک درگذشت.

مورد دوم خفگی با حبه کامل انگور در پسر ۱۷ ماه در خانه رخ داد که پس‌ازاینکه اعضای خانواده نتوانستند آن را خارج کنند، با اورژانس تماس گرفتند. کارکنان اورژانس درنهایت میوه را مجرای هوایی کودک خارج کردند، اما نتوانستند جان او را نجات دهند.

مورد سوم خفگی هنگام خوردن حبه کامل انگور در یک پسر ۲ ساله در پارک رخ داد. کارکنان اورژانس در طول چند دقیقه به محل رسیدند و انگور را خارج کردند، اما کودک تا پیش از رسیدن به بیمارستان دو بار دچار حمله تشنجی شد. کودک در بیمارستان نیاز به درمان اورژانس برای رفع تورم مغز و خارج کردن مایع آبکی از ریه‌ها شد. او پس از ۵ روز بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه بهبود یافت.

این پژوهشگران می‌نویسند:‌«با اینکه هشدارهای فراوانی بر روی بسته‌های اسباب‌بازی‌های کوچک درباره خطر احتمالی خفگی ناشی از آن‌ها وجود دارد، هیچ هشدار مشابهی بر روی مواد غذایی وجود ندارد.»

این پزشکان توضیح می‌دهند که حبه‌های انگور معمولاً بزرگ‌تر از مجرای هوایی کودکان کم سن هستند و سطح صاف و نرم حبه انگور می‌تواند کاملاً مجرای هوایی را ببندد. به این ترتیب حبه انگور نه‌تنها باعث مسدود کردن مجرای هوایی می‌شود، بلکه خارج کردن آن هم از مجرای هوایی بدون وسیله مخصوص مشکل است.

گوجه‌فرنگی‌های ریز گیلاسی هم خطر مشابهی برای کودکان کم سن دارند. این پژوهشگران توصیه می‌کنند که هم حبه‌های انگور و هم گوجه‌فرنگی‌های گیلاسی پیش از داده شدن به کودکان زیر پنج سال به دو نیم و به‌طور مطلوب‌تر به چهار قسمت تقسیم شوند.

کد خبر 356278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha