همشهری آنلاین: نظام سوریه قوی و کارآمد است و جهان نمی‌تواند این مسئله را نادیده بگیرد. آنچه در حلب رخ داد تحول سیاسی، نظامی و راهبردی است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود که به صورت ویدئوکنفرانس در نشست شماری از دانشجویان دانشگاه ها پخش شد، به همه مبارزان و مدافعان در مرزهای جنوبی لبنان، مرزهای غزه، سوریه، عراق و یمن که در شرایط دشوار طبیعی در جبهه های مختلف حضور دارند، درود فرستاد.

وی افزود:دین اسلام هرگز در طول تاریخ به اندازه چند سال گذشته، با مخدوش شدن وجهه روبرو نشده بود. رسانه ها و تکفیریها عامل اصلی مخدوش کردن وجهه اسلام هستند. تکفیریها به نام اسلام، مرتکب جنایت های هولناکی می شوند.

نصرالله افزود: همه مسلمانان مسئولیت دینی، تاریخی و اخلاقی در این شرایط دارند و باید به هر شیوه اقدامات تکفیریها را محکوم کنند و از آن تبری بجویند و تاکید کنند اقدامات آنها هیچ ارتباطی به اسلام و پیامبر اسلام (ص) ندارد.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: حداقل مسئولیت هر مسلمان آن است که به هر شیوه ای که می تواند، جنایت های گروه های تروریستی-تکفیری را محکوم کند.

نصرالله افزود: نباید در برابر جنایت های تروریست ها سکوت کرد و هر روز و پس از هر جنایت تکفیریها باید، بر محکومیت اقدامات آنها تاکید کرد.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد : اندیشه های وهابی در پشت پرده جنایت تکفیریها قرار دارد و آنها می خواهند به زور سلاح، اندیشه های خود را به جهان اسلام تحمیل کنند.
آنها به جایی رسیده اند که برگزار کردن مراسم برای میلاد پیامبر اسلام (ص) را حرام و حتی کفر می دانند.

نصرالله افزود: ما در طول سال های گذشته شاهد آن بودیم که عاملان انتحاری از تکفیریها چگونه خود را مبتنی بر این اندیشه ها در بین مسلمانان سنی که برای میلاد پیامبر اسلام (ص) جشن گرفته بودند، منفجر کردند.

سید حسن نصرالله گفت: همه مسلمانان باید آن وحشی و قاتلی را که دختران کوچکش را برای عملیات انتحاری در مرکز پلیس دمشق فرستاد، محکوم کنند. البته این پدیده جدیدی نیست و بوکوحرام که همان داعش و القاعده است، بارها از بچه های کوچک برای عملیات انتحاری در بازارها، مساجد و کلیساها در نیجریه استفاده کرده و صدها نفر را به قتل رسانده است. چه دینی اجازه چنین اقدامی می دهد؟

نصرالله افزود: همانطور که ما اقدام داعش در آتش زدن خلبان اردنی را محکوم کردیم، اقدام این گروه در آتش زدن زنده دو سرباز ترکیه ای را هم محکوم می کنیم. هر چند که ارتش ترکیه امروز در جای دیگری است. بعضی از رسانه ها اصرار دارند از کلماتی مانند «اسلام تندرو» و «گروه های تندروی اسلامی» یا «تروریسم اسلامی» استفاده کنند، همانطور که داعش را هم «دولت اسلامی» می خوانند. در واقع این تبلیغات بخشی از توطئه ضد اسلام و بخشی از حملات ضد اسلام است و ما باید در این باره هوشیار باشیم. چیزی به نام «دولت اسلامی» وجود ندارد. بین اسلام با تروریسم و افراط گرایی تناقض وجود دارد. یک «اسلام» بیشتر نداریم که همان اسلام قرآن و اسلام پیامبر اسلام (ص) است و در مقابل آن گروه های تروریستی و تکفیری قرار دارند. آیا در برابر جنایت های ارتش آمریکا به عنوان مثال در کشتار هیروشیما می گویند «ارتش مسیحی آمریکا»؟ اصرار بر مرتبط کردن دین اسلام به داعش و دیگر گروه های تروریستی، توطئه ضد اسلام است.

سید حسن نصرالله تصریح کرد : کشورهای حامی گروه های تروریستی باید در این سیاست خود بازنگری کنند و هنوز در این باره فرصت دارند. به عنوان مثال در شهر الکرک اردن شاهد حملات داعش بودیم که نیروهای امنیتی و غیرنظامیان در آن کشته شدند. به دولت اردن می گویم کسانی که امروز از آنها حمایت می کنید، با اینکه شاید از داعش نیستند اما از همان اندیشه پیروی می کنند و سرانجام مردم و سربازان شما را خواهند کشت.

نصرالله افزود: همه جهان می داند که دولت ترکیه و حزب حاکم در این کشور، اصلی ترین کشور حامی داعش در جهان است. جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در یکی از سخنرانی های خود در یک دانشگاه این کشور بر این حمایت تاکید کرد. بایدن تاکید می کند که رجب طیب اردوغان به او گفته است در این باره اشتباه کرد. اما امروز ترکیه در حال سوختن در آتش داعش در داخل این کشور و در شمال سوریه است. دولت ترکیه امروز در شمال سوریه با داعش می جنگد و از این گروه در شمال عراق به علت بعضی محاسبات سیاسی حمایت می کند.

می گویند دولت ترکیه پایگاه های اجتماعی را قطع کرد تا مردم این کشور شاهد تصاویر اقدام داعش در زنده سوزاندن دو سرباز ترکیه ای نباشند، اما در واقع دولت ترکیه این کار را کرده است تا مردم نتیجه حمایت ها و سیاست های اردوغان را نبینند. اردوغان از داعش حمایت کرد و از آن نفت و آثار باستانی خرید و مرزهای ترکیه را بر روی آن باز کرد و همه تسهیلات را برای داعش در نظر گرفت. در هر صورت، دولت ترکیه باید امروز موضع گیری قاطعی در برابر داعش اتخاذ کند و رفتار دوگانه را کنار بگذارد. حمایت از داعش در موصل و مبارزه با آن در شهر الباب به نفع ملت و ارتش ترکیه نیست. دولت ترکیه همچنان به حمایت از داعش ادامه می دهد.

نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود که به صورت ویدئوکنفرانس در نشست شماری از دانشجویان دانشگاه ها پخش می شد، گفت: ترکیه باید درک کند که بازی سیاسی در الرقه و نیز موصل پایان یافته است. نبردها در غرب و جنوب حلب فقط با گروه های مخالف نیست بلکه اتباع کشورهای مختلف از جمله ترکیه و کشورهای مختلف عربی در آن مشارکت داشتند. نبردها در حلب بسیار شدید بود و هدف افراد مسلح سقوط این شهر و تسلط بر آن بود.

سید حسن نصرالله گفت: گروه های مسلح در حلب، امکانات و تجهیزات گسترده ای در اختیار داشتند و درگیریها هر روز ادامه داشت. کسانی که در حلب شکست خوردند، علت شکست خود را محدود بودن حمایت از خود اعلام کردند، اما دروغ می گویند.

نصرالله افزود: امکانات مالی، نظامی و لجستیکی که بعضی کشورهای مجهز به سلاح به حلب ارسال کردند، بسیار گسترده بود. گروه های مسلح میلیاردها دلار و صدها تن سلاح و تجهیزات دریافت می کردند. حمایت های عربستان سعودی، قطر و دیگر کشورها از گروه های مسلح در شش سال گذشته به هیچ وجه قابل مقایسه با حمایت های آنها از فلسطینی ها در مدت شصت سال نیست. ما شاهد انتشار دروغ ها و فریبکاری های رسانه ای زیادی بودیم. بعضی کشورها از هیچ کمک مالی، نظامی، رسانه ای و سیاسی از افراد مسلح در حلب کوتاهی نکردند.

وی افزود : همه جهان می داند که هزاران کودک یمنی در یک سال و نیم گذشته به علت محاصره سعودیها و جنگ ضد یمن، از گرسنگی جان خود را از دست داده اند. بعضی رسانه ها از جمله العربیه، الجزیره و سی ان ان به دروغ تصاویر کودکان یمن را پخش می کنند و ادعا می کنند این کودکان از حلب هستند.

نصرالله افزود: جنگ حلب با فریبکاری گسترده رسانه ای همراه بود. شکست گروه های مسلح در سوریه نتیجه پایداری دولت و مقاومت در سوریه و نتیجه درک و اراده آن برای رسیدن به پیروزی بود.

وی گفت: پس از حلب می توان گفت، هدف سرنگون کردن نظام سوریه، شکست خورد. نظام سوریه قوی و کارآمد است و جهان نمی تواند این مسئله را نادیده بگیرد. آنچه در حلب رخ داد تحول سیاسی، نظامی و راهبردی است.

نصرالله افزود: با وجود پیروزی در حلب نمی توان گفت طرح آنها برای ویران کردن سوریه و جنگ ضد سوریه پایان یافت. ما در برابر مرحله جدیدی از نبرد در سوریه قرار داریم. بدون شک، گروه های مسلح برای حمله به شهر حلب و مناطق اطراف آن تلاش خواهند کرد.

جنگجویان از سراسر جهان به سوریه اعزام خواهند شد و باید برای تامین امنیت این شهر و مناطق اطراف آن تلاش کرد و در این باره هوشیار بود.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: آمریکاییها و سعودیها مانع از دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه می شوند. پیروزی حلب بسیاری از واقعیت ها را تغییر داد. اولویت فعلی تثبیت پیروزی در حلب و باز کردن چشم اندازی برای حل سیاسی بحران این کشور است.

وی ادامه داد: از دولت بحرین می خواهم تا منطقی باشد و اوضاع را به جایی نکشاند که بسیار برای آن پشیمان کننده خواهد بود. آنچه دو روز پیش در بحرین رخ داد، نشان می دهد دولت همچنان مرتکب اقدامات حماقت آمیز می شود. مردم بحرین با حضور در منطقه الدراز نشان دادند که همچنان در صحنه هستند.

سید حسن نصرالله گفت: نتایج نبرد حلب بسیاری از شرایط میدانی، مردمی و سیاسی را تغییر داد. پیروزی ارتش سوریه و متحدانش در حلب ممکن است بعضی کشورها را به سوی واقعیت و بازنگری در محاسباتشان بکشاند.

نصرالله افزود: ارتش سوریه در دمشق، حلب، السویداء، حماه، طرطوس، لاذقیه و بسیاری از شهرهای دیگر حضور دارد و قوی و کارآمد است. عامل اول در پیروزی حلب، پایداری ارتش و ملت سوریه بود.

کد خبر 356353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha