سیدمحمد فخار: سه چهارم از سال۹۵ گذشت اما هنوز دولت ریالی از بودجه‌های مصوب حمل‌ونقل عمومی تهران را پرداخت نکرده است.

مترو

مترو و اتوبوس اين روزها در ترافيك بي‌حد و حصر پايتخت حكم كيميا را دارند اما دولت گويا يك هشتم مردم كشور را فراموش كرده است. هفته گذشته بود كه هابيل درويش، مديرعامل شركت متروي تهران از بي‌اعتنايي دولت به متروي تهران گلايه كرد. وي در اين‌باره گفت: براساس قانون، دولت بايد 50درصد از هزينه‌هاي ساخت مترو را بپردازد ولي از ابتداي سال تاكنون ريالي پرداخت نكرده است.

  • درآمد مترو برابر با درآمد هدفمندي يارانه‌ها

استفاده از مترو هر سال 10هزار ميليارد تومان صرفه‌جويي در سوخت به همراه دارد اما چه نهادي جز شهرداري تهران به اهميت اين صرفه‌جويي توجه دارد و به آن عمل مي‌كند؟ اگر ارزش اين عدد براي شما مشخص نيست مي‌توانيد آن را با درآمد امسال دولت از هدفمندي يارانه‌ها مقايسه كنيد كه 35 هزار ميليارد تومان است اما پس از 6 سال تحول اقتصادي به‌دست آمد و در مقياس 80ميليون نفري مردم كل كشور در حال اجراست. بدين‌ترتيب اگر جمعيت تهران را يك هشتم كل كشور بدانيم،سرانه سهم تهراني‌ها از اين بخش 4.3 هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود. در عين حل دولت يازدهم، هم‌نظر با دولت دهم، كمترين توجهي به متروي تهران ندارد و 280روز بي‌اعتنايي اخير دولت به مترو، آخرين شاهد در اين زمينه است.

  • چماق دولت در مترو

شهرداري تهران امسال بيش از 2هزار ميليارد تومان براي خطوط مترو و تكميل آنها هزينه كرده‌ و برابر قانون توسعه حمل‌ونقل ريلي، 50درصد هزينه را دولت بايد پرداخت كند كه تا به امروز دولت ريالي را پرداخت نكرده است. درويش يادآور شد: در هيچ كجاي كشور يكصد كيلومتر تونل مترو در حال ساخت نيست ولي در تهران اين اقدام در حال انجام است. وي با تأكيد بر اينكه دولت به ساخت مترو بايد نگاه ويژه‌اي داشته باشد، گفت: اين اقدام عام‌المنفعه است و تمامي آحاد جامعه مي‌توانند از آن استفاده كنند. مديرعامل شركت مترو يادآور شد: امسال دولت نه‌تنها پولي به ما نداده بلكه چند صد ميليارد تومان نيز در قالب بيمه‌ و ماليات از مترو پول گرفته است و براي پرداخت اين پول بعضي از اعضاي هيأت‌مديره ممنوع‌الخروج شده‌اند يا حساب‌ها را بسته‌اند. اين بدهي ناحق و مربوط به سال89 است.

  • نقش پرداختي دولت در ترافيك

اگر دولت در حوزه حمل‌ونقل عمومي به تعهدات خود عمل كند، مردم با مشكلات ترافيكي كمتري مواجه خواهند شد. اين جمله را پرويز سروري رئيس كميسيون حقوقي و نظارت شوراي اسلامي شهر تهران به تازگي گفته و اعلام كرده است: هر چقدر ترافيك در شهر افزايش يابد ميزان مطالبات مردم نسبت به حمل‌ونقل عمومي و اقداماتي كه بايد در اين خصوص صورت بگيرد نيز تشديد مي‌شود. وي افزود: هنگامي كه دولت سهم خود را در حمل‌ونقل عمومي ازجمله مترو، اتوبوسراني و همچنين واردات خودروهاي هيبريدي برآورده نكند، مردم به شكلي مطالبه‌گر مي‌شوند كه چرا دولت در موضوعي كه حيات آنها را تهديد مي‌كند و وقت آنها را در ترافيك تلف مي‌كند، ورود نمي‌كند. سروري يادآور شد: درصورتي‌كه دولت در حوزه حمل‌ونقل عمومي به تعهدات خود عمل كند قطعا مردم با مشكلات ترافيكي كمتري مواجه خواهند شد و ضرورتي نمي‌بينند كه از خودروهاي شخصي استفاده كنند.

جدول میزان بودجه تخصیص یافته به متروی تهران

کد خبر 356393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha