مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

براساس برآوردهای صورت گرفته ۱۲درصد از جمعیت ایران که شامل ۸میلیون نفر می‌شوند، به بیماری دیابت مبتلا هستند درحالی‌که نیمی از آنان از بیماری خود اطلاع ندارند.

دیابت

 دكتر اسد‌الله‌رجب گفت: به‌رغم اطلاعات منتشر شده در رسانه‌هاي گروهي، بيش از 50درصد مبتلايان از بيماري خود اطلاعي ندارند كه اين مهم جاي تأسف دارد.

وي ادامه داد: با وجود پيشرفت‌هاي حاصل شده در علم پزشكي، بسياري از موارد علم براي درمان ناتوان است زيرا بسياري از بيماري‌ها غيرواگير است و سال‌ها بدون علامتي در بدن فرد وجود دارد. افراد بايد توجه بيشتري به انجام چكاپ‌هاي سالانه داشته باشند و عادات تغذيه‌اي نادرست را اصلاح كنند.

رئيس انجمن ديابت كشور در ادامه از چاقي به‌عنوان يكي از عوامل مؤثر در ديابت ياد و خاطرنشان كرد: هم‌اكنون بيش از 60درصد از جمعيت ايران مبتلا به اضافه وزن و چاقي هستند. در گذشته بيش از 70درصد از جمعيت در روستاها زندگي مي‎كردند و 30درصد در شهرها اما اكنون عكس اين آمار جمعيتي را شاهد هستيم. زندگي شهرنشيني باعث شده تا فعاليت جسماني مردم كاهش يابد و افزايش استرس، كم‌تحركي و تغذيه نامناسب از عوامل اصلي در بروز ديابت در بين افراد جامعه است.

دكتر اسدالله رجب خاطرنشان كرد: امروزه پيشگيري ارزان‎تر از درمان است و نيازي نيست بابت داروها، هزينه‎هاي سرسام‎آور را به واسطه بيمه‎ها صرف كرد. سرانه هزينه براي هر فرد ديابتي در چند سال اخير، 2هزار دلار در طول سال است و بيش از 12.5درصد بودجه سلامت را در همه جاي دنيا، بيماران ديابتي مصرف مي‌‌كنند، درحالي‌كه با پيشگيري مي‌توانيم به كاهش هزينه‎ها بپردازيم. شهرهاي بوشهر و يزد براساس بررسي‎هاي انجام شده، بيشترين جمعيت ديابتي‌هاي كشور را دارند كه ژنتيك عامل اصلي بروز ديابت در اين دو شهر است.

به گفته رئيس انجمن ديابت ايران، استرس‌هاي مداوم در كنار ساير عوامل خطر ديابت همچون سابقه خانوادگي ابتلا به ديابت، بي‌تحركي، چاقي و تغذيه غلط، خطر ابتلا به ديابت را افزايش مي‌دهد. كنترل استرس و آرامش، تحرك بدني و تغذيه صحيح مناسب‌ترين و كم هزينه‌ترين راه‌هاي پيشگيري از ديابت و پيشگيري از عوارض اين بيماري است.

کد خبر 356404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha