شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
۰ نفر

همشهری دو - مریم سمائی: جزو نخبگان است و رتبه برتر کنکور را کسب کرده اما امیدی به ورود به دانشگاه نداشت.

مهربانی مرزها را می‌شکند

وقتي نتايج را اعلام كردند فقط لبخند زد؛ لبخندي كه از گريه غمناك‌تر بود. محمد(مستعار) دانش‌آموز افغاني است كه به‌دليل فقر و محروميت از ورود به دانشگاه جا مانده بود اما با يك تماس تلفني سرنوشت او عوض شد. او در كنكور امسال رتبه خوبي آورد و جزو قبول‌شدگان دانشگاه اميركبير بود اما به‌دليل شهريه‌اي كه بايد پرداخت مي‌كرد نتوانست ثبت‌نام كند و فقط به دانشگاه رفت و مرخصي گرفت تا شايد فرجي شود و او هم بتواند راه به دانشگاه پيدا كند.

آن روز وقتي تلفن‌اش به صدا درآمد و از آن سوي خط مردخيري به او گفت كه هزينه تحصيل 2ترم او را تقبل مي‌كند و اگر معدلش در طول ترم خوب باشد بقيه ترم‌ها را هم كمك خواهد كرد آنقدر خوشحال شد كه نمي‌دانست چه كند؟ تنها سر روي خاك گذاشت و از خداي مهربانش تشكر كرد.

محمود هاشمي، جوان 31ساله‌اي است كه از حدود 7سال پيش، بنياد علمي امام موسي‌صدر را ايجاد كرده تا زمينه را براي شكوفاشدن استعدادهاي دانش‌آموزان در مناطق محروم فراهم كند. او كه كارهاي خيرش را از يك روستا در يكي از مناطق محروم كرمان و با 6دانش‌آموز شروع كرده هم‌اكنون طرح‌هاي خيرخواهانه زيادي را به سرانجام رسانده است.

هاشمي در اين‌باره مي‌گويد: « بنياد علمي امام موسي‌صدر، حامي دانش‌آموزان محرومي است كه از امكانات تحصيلي دور مانده‌اند و نمي‌توانند تحصيل كنند. ما حمايت از آنها را دليل عزت خود مي‌دانيم و با تمام وجود تلاش مي‌كنيم كه آنها امكان درس خواندن را داشته باشند و دنياي بهتري براي خود و منطقه‌اي كه در آن ساكن هستند بسازند.» او كه فعاليتش را با جهادگري در مناطق محروم شروع كرده ادامه مي‌دهد: «بنياد علمي ما به همت جهادگران پابرجا مانده است. بسياري از اين جهادگران نخبگان بي‌ادعايي هستند كه باتوكل به خداي مهربان به مناطق محروم مي‌روند و به دانش‌آموزان درس مي‌دهد.»

از او درباره وضعيت محمد مي‌پرسيم و او مي‌گويد: «در يكي از گروه‌هاي خيرخواهانه، مشكل محمد را ديدم و از كسي كه آن پيام را گذاشته بود شماره محمد را گرفتم تا بتوانيم به او كمك كنيم. اين پسر جوان وقتي صحبت مرا شنيد به قدري خوشحال شد كه از خوشحالي‌اش، شادي من صد برابر شد. خيلي از افراد ممكن است به خاطر مليت محمد، به ما خرده بگيرند كه چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است اما شعار نيكوكاران هميشه اين است كه انسانيت و مهرباني مرز نمي‌شناسد و بايد تعصبات را كنار گذاشت و با تمام وجود براي همه بندگان خدا مهربان بود.»

هاشمي اضافه مي‌كند:« ما در بنياد علمي صدر تلاش مي‌كنيم كه نخبگي را در قلب محروميت منعكس كنيم و برايمان فرقي نمي‌كند كه اين فرد محروم در كجاي اين كره خاكي زندگي مي‌كند. همين كه با كمك‌هاي ناچيز ما بتواند فردي مفيد براي دنيا باشد برايمان كافي است و خدا را شكر مي‌كنيم.»

او به فعاليت‌هاي پزشكي و علمي بنياد هم اشاره‌اي مي‌كند و مي‌گويد: « اردوهاي پزشكي و دندانپزشكي زيادي در مناطق محروم برگزار كرده‌‌ايم. در حال حاضر هم هر پرونده‌اي از سوي معتمدين به ما معرفي شود برايش فراخوان مي‌زنيم و به لطف خدا و همت نيكوكاران در كمتر از چند روز مشكل برطرف مي‌شود. الان كودكي به اسم مائده در كرمان زندگي مي‌كند كه هيچ مدرك شناسايي ندارد و بسيار بيمار است. ما پس از بررسي‌هاي انجام شده وضعيت او را در فهرست فوريت‌ها قرار داديم و به اميد خدا هفته آينده تحت عمل جراحي قرار مي‌گيرد تا مشكلش برطرف شود. كودك ديگري به اسم سيدعلي‌اكبر در مشهد داريم كه براي شنوايي نياز به كاشت حلزون دارد كه آن هم به همت نيكوكاران كارهايش در حال انجام است.» هاشمي با اشاره به اينكه بنياد براي تأمين منابع مالي به هيچ نهاد يا مؤسسه‌اي متصل نيست مي‌گويد: «ما فقط واسطه هستيم و نيازمندان را به نيكوكاران معرفي مي‌كنيم همه كارها را خدا به همت بندگان مهربانش انجام مي‌دهد. شايد باورتان نشود اما گاهي پيش مي‌آيد كه تا مشكلي را طرح مي‌كنيم در كمتر از 3 ساعت مشكل رفع مي‌شود.» افرادي كه علاقه‌مندند اطلاعات بيشتري از بنياد علمي امام موسي صدر و نحوه فعاليت‌هاي آن داشته باشند مي‌توانند به سايت اين بنياد به نشاني www.bonyadesadr.ir مراجعه كنند.

کد خبر 356434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha