یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

چرخش رکوردها و حضور نام‌های تازه در بازار هنر کمترین دستاوردهای حرکت نوظهور حراج تهران است که اگر اوضاع اقتصادی بسامان بود، می‌توانست اتفاق‌هایی بزرگ‌تر هم رقم بزند.

حراج هنری

درخشش نام‌هاي جوان كه دهه‌هاي 40 و 50 عمر خود را پشت سر مي‌گذراند، ارتقاي قيمت مجسمه‌ها و هنر معاصر و فروش 118اثر مدرن و معاصر در غياب سنگين‌وزن‌هاي بازار هنر آن هم به قيمت بيش از 12ميليارد تومان از پايداري رونق اقتصاد هنر با وجود تداوم ركود در اقتصاد كلان ايران حكايت دارد. به گزارش همشهري، طبقه 3هتل اسپيناس پالاس شامگاه جمعه 3دي ميزبان بيش از 700خريدار و علاقه‌مند هنر بود؛ رويدادي كه 15دقيقه پس از ساعت 18با سلام و احوالپرسي حسين پاكدل آغاز به‌كار كرد و چكش‌زني اين بازيگر و كارگردان تئاتر 155دقيقه بعد پايان يافت. اين حراجي از آن رو بيشتر در يادها ماند كه براي نخستين‌بار نام فردي جز سهراب سپهري را به‌عنوان ركورددار ثبت كرد؛ فرهاد مشيري 53ساله كه در 10سال اخير چهره ممتاز هنر معاصر ايران در حراجي‌هاي معتبر بين‌المللي بوده است.

  • 12ميليارد براي 118اثر

در ششمين حراج تهران 120نقاشي، مجسمه و عكس از 112هنرمند معاصر به خريداران آثار هنري پيشنهاد شد و سرانجام با فروش 118اثر در مجموع به قيمت 12ميليارد و 344ميليون تومان پايان يافت. در اين ميان فروش 35نقاشي و مجسمه با قيمتي بيش از 100ميليون تومان در نوع خود يك شگفتي بود. گران‌ترين اثر هم به نام مشيري ثبت شد كه تابلوي «شماره‌هاي سياه روي سفيد» او كه سال 81خلق شده، 850ميليون تومان چكش خورد.

مجسمه معروف «ني‌لبك‌زن» زنده‌ياد بهمن محصص با 600ميليون تومان دومين ركورد اين شب را از آن خود كرد. اين مجسمه كوچك برنزي تك‌نسخه‌اي سال 1350خلق شده است. 2اثر هم به‌طور مشترك جايگاه سومين ركورد حراج تهران را به نام خود زدند؛ نقاشي «شكار سبز در سبز» اثر رضا درخشاني 64ساله و اثري از مجموعه كوزه‌هاي مشيري با عنوان «بخواب گل شكستني» كه هر يك 500ميليون تومان چكش خوردند.

  • 200ميليون براي كيارستمي

نقاشي‌هاي طبيعت بيجان منوچهر يكتايي، 94ساله مربوط به سال 1343 به‌ترتيب با قيمت‌هاي 400 و 380ميليون تومان فروخته شدند و رده‌هاي 4 و 5 را از آن خود كردند. شامگاه جمعه 5اثر ديگر هم بالاي 300ميليون تومان چكش خوردند؛ نقاشي حسين زنده‌رودي، نقاشي «تارنواز» كورش شيشه‌گران، اثر دولته‌اي «وسوسه» كار پويا آريانپور هنرمند 45ساله، «در ستايش موندريان» منير فرمانفرماييان و مينياتور «عشق در همه جا» اثر رضا درخشاني.

محصص، شيشه‌گران، فرح اصولي، زنده‌ياد پرويز كلانتري، فريده لاشايي، حسين زنده‌رودي، زنده‌ياد منصور قندريز، رضا لواساني و زنده‌ياد عباس كيارستمي هم هنرمنداني بودند كه ركورد بالاي 200ميليون تومان را به نام خود ثبت كردند. اثري كه از فيلمساز فقيد و نامدار در حراج ششم تهران به فروش رسيد، يك عكس تك‌نسخه‌اي از مجموعه سفيدبرفي بود. اثري از زنده‌ياد توكل اسماعيلي مشهور به مش اسماعيل 120ميليون تومان فروخته شد و اثري از رضا كيانيان 55ميليون تومان چكش خورد.

  • ركوردشكني در غيبت بزرگان هنر

ششمين حراج تهران به عرضه آثار هنر معاصر و گرايش‌هاي پست‌مدرن در هنر اختصاص داشت و آثار مدرنيستي هنرمنداني چون زنده‌ياد سهراب سپهري، حسين كاظمي، محسن وزيري‌مقدم، ابوالقاسم سعيدي، محمد احصايي و پرويز تناولي در آن ارائه نشده بود. در اين حراجي چهره‌هايي چون احمد مسجدجامعي عضو شوراي اسلامي شهر تهران، سيدمحمد بهشتي، مرتضي كاظمي، علي مرادخاني معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از هنرمندان، مجموعه‌داران و مديران نگارخانه‌ها حضور فعال و چشمگير داشتند.

کد خبر 356524

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha