مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای کاسینی ناسا بهترین تصویری که تاکنون از قمر پاندورا، یکی از کوچکترین اقمار سیاره زحل، مشاهده شده را در اختیار اخترشناسان قرار داده‌است.

پاندورا

براساس گزارش اسپيس، اين تصوير كلوزآپ جديد به همراه تصاويري دقيق از قمرهاي تيتان و انسلادوس،‌قمرهاي بزرگتر سياره زحل به زمين ارسال شده‌اند. 

قمر پاندورا

كاسيني اين تصاوير را 18 دسامبر از فاصله 40500 كيلومتري از قمر پاندورا ثبت كرده‌است. اين فضاپيما در سال 2005 به فاصله 52000 كيلومتري از قمر رسيد و توانست تصويري ناواضح از آن ثبت كند. تصوير جديد توسط دوربين زاويه باريك كاسيني ثبت شده‌است كه به فيلترهاي طيفي مجهز است تا بتواند طيف الكترومغناطيسي را محاسبه كرده و جزئيات بيشتري را از اعماق فضا ثبت كند.

قمر پاندورا كه يكي از كوچك‌ترين قمرهاي زحل به شمار مي‌رود، طولي برابر 84 كيلومتر دارد و 40 بار كوچكتر از قمر زمين است. اين قمر در فاصله 142 هزار كيلومتري از زحل در چرخش است و هر دور مدارگردي آن 15.1 ساعت است.

پاندورا كه به دليل ابعاد كوچكش بچه‌قمر نيز ناميده مي‌شود، اولين بار توسط فضاپيماي ويه‌جر 1 و در سال 1980 رصد شده‌است. در آن تاريخ نام S/1980 S 26 براي آن انتخاب شد. فضاپيماي ويه‌جر 2 نيز اين عكس را از پاندورا ثبت كرده‌است.

پاندورااكنون كاسيني در حين سفرش در حلقه F زحل به اين بچه‌قمر و ديگر قمرهاي سياره نزديك‌تر شده‌است. كاسيني پيش از برخورد با سطح زحل در سپتامبر سال 2017، 22 بار در مدار اين سياره خواهد چرخيد و از تمامي جزئيات سياره عكسبرداري خواهد‌كرد.

کد خبر 356591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha