مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست از پایش و ردیابی آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی برای نخستین‌بار در سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد.

آلاینده‌های محصولات کشاورزی ردیابی و پایش می‌شوند

شينا انصاري درباره ميزان مصرف سموم در مناطق كشور گفت: براساس بررسي‌هاي به عمل آمده 3استان شمالي گيلان، گلستان و مازندران بيشترين سرانه مصرف سموم شيميايي به ازاي هر نفر بر ليتر را دارند كه اين موضوع با توجه به شرايط خاص اقليمي اين استان‌ها و ميزان بالاي رطوبت، همچنين بالا بودن سطح آب‌هاي زيرزميني بسيار قابل تامل است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني محيط‌زيست، وي با اشاره به استفاده روزانه عموم مردم از محصولات كشاورزي گفت: سازمان حفاظت محيط‌زيست از سال 1393با توجه به جايگاه نظارتي خود در موضوع آلودگي منابع آب و خاك و به تبع آن محصولات كشاورزي، اقدام به تهيه و تجهيز زيرساخت‌ها در بخش‌هاي آزمايشگاهي مرتبط با اين حوزه كرده است.

وي ادامه داد: پس از تجهيز آزمايشگاه‌ها و بررسي و پايش محصولات از نظر آلودگي به «فلزات سنگين، نيترات و فسفات» طي سال‌هاي 93و 94، گزارش پايش‌هاي انجام شده روي تعدادي از محصولات كشاورزي پرمصرف به مبادي ذي‌ربط اعلام شد.

انصاري با بيان اينكه انتخاب ميوه‌ها و سبزي‌ها براي پايش بر مبناي محصولات پرمصرف عموم مردم در طول سال صورت گرفته، اظهار كرد: با توجه به آنكه پايش و رديابي آلاينده‌ها در محصولات كشاورزي براي نخستين‌بار در سازمان حفاظت محيط‌زيست انجام مي‌شد، دستورالعمل‌هاي آماده‌سازي‌ و هضم آناليز محصولات موردنظر براساس منابع داخلي و خارجي تهيه و تدوين شد.

به گفته اين مقام مسئول، پس از پايش پارامترهايي همچون فلزات سرب، كادميوم، نيترات و فسفات در محصولات منتخب، نتايج آزمايش‌ها با استانداردهاي ملي، همچنين استانداردهاي سازمان بهداشت جهاني و فائو مقايسه و نتايج اعلام شد.

وي با تأكيد بر اينكه براساس چند نوبت آناليز شاخص‌هاي تعيين شده، امكان اظهارنظر قطعي درخصوص وجود يا نبود آلودگي و تعميم آن به تمامي محصولات كشاورزي وجود ندارد، تصريح كرد: اين موضوع نيازمند پايش مستمر در بازه‌هاي زماني منظم است. از اين رو، ضروري است نتايج اين پايش‌ها در كنار نتايج حاصل از بررسي‌ها و اندازه‌گيري‌هاي ساير بخش‌هاي تخصصي ذيربط همچون سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت قرار گيرد تا بتوان نتايج قابل‌قبولي از پايش‌ها ارائه داد.

وي پيگيري براي شناسايي محل كشت و منبع آلودگي در مواردي كه نتايج پايش شاخص‌ها بالاتر از حد استاندارد بود را ازجمله دستاوردهاي مهم پايش‌هاي انجام شده برشمرد و افزود: نخستين گام براي كاهش مصرف سموم، همچنين كاهش ميزان باقيمانده سموم و آلاينده‌هاي ناشي از كودهاي شيميايي در محصولات كشاورزي، شناسايي محل كشت محصولاتي است كه ميزان آلاينده‌هاي آنها بيشتر از حد مجاز است يا در توليد و كشت آنها از سموم غيرمجاز استفاده شده است.

  • حذف يارانه سموم و كودهاي شيميايي مهم‌ترين راهكار براي كاهش آلودگي

مديركل دفتر پايش فراگير سازمان حفاظت محيط‌زيست، حذف يارانه بر نهاده‌هاي شيميايي به‌خصوص سموم و كودها را ازجمله مهم‌ترين راهكارهاي مديريتي كاهش آلاينده‌ها در محصولات كشاورزي دانست و خاطرنشان كرد: با اين اقدام مي‌توان تا حد قابل ملاحظه‌اي ميزان مصرف تركيبات شيميايي در محصولات كشاورزي را كنترل كرد. انصاري گفت: اجرايي شدن طرح رديابي و شناسنامه‌دار كردن محصولات كشاورزي در سطح ملي از ديگر اقدام‌هاي ضروري به‌منظور جلوگيري از توزيع محصولات داراي باقيمانده سموم و فلزات سنگين بيش از حد مجاز است.

کد خبر 356787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha