همشهری آنلاین: پهپاد‌ها تاکنون در زمینه حفاظت از محیط زیست به ویژه در آفریقا کارایی‌های زیادی داشته‌اند و تاکنون برنامه‌های آزمایشی متعددی درزمینه استفاده از پهپاد‌ها برای بازداشت شکارچی‌های غیرقانونی اجرا شده‌است.

فیل

براساس گزارش ديسكاوري،‌ اكنون محققان به اين نتيجه رسيده‌اند كه نه تنها مي‌توان با ترساندن و فراري دادن شكارچي‌ها جان فيل‌ها را نجات داد، بلكه مي‌توان از پهپاد‌ها براي فراري دادن فيل‌ها در مواقع خطرناك نيز استفاده كرد.

فيل‌ها زماني كه در جستجوي غذا از مناطق محافظت‌شده در تانزانيا خارج مي‌شوند، در روستاهاي اين كشور مشكلاتي ايجاد مي‌كنند زيرا محصولاتي را مي‌خورند كه كشاورزان به سختي و براي سير كردن خانواده خود كشت كرده‌اند. از اين رو روستاييان با پرتاب سنگ و طبل زدن تلاش مي‌كنند فيل‌ها را فراري دهند.

اما كشاورزان به تكنيك‌هاي مخرب‌تري مانند پرتاب ترقه، مسموم كردن محصولات كشاورزي و حتي شكار فيل‌ها براي بريدن عاج آنها نيز رو مي‌آورند. در برخي از مناطق آفريقا اين نوع برخورد كشاورزان بيشتر از شكارچي‌ها فيل‌ها را به خطر مي‌اندازد.

در سال 2014 رويكردي صلح‌آميزانه‌تر توسط موسسه مطالعات حيات‌وحش تانزانيا معرفي شد،‌استفاده از كووادكوپترها براي فراري دادن فيل‌ها. محققان اين تكنيك رادر 15 منطقه مختلف مورد آزمايش قرار دادند و دريافتند مي‌تواند با استفاده از پهپاد‌هايي به ارزش 800 دلار به صورت شبانه‌روزي فيل‌ها را از ميان مزارع فراري داد. اكنون ماموراني كه در پارك‌هاي ملي تانزانيا مشغول به كارند اكنون بيش از 120 بار از اين تكنيك براي كنترل و مهار وضعيت مقابله انسان‌ها و فيل‌ها استفاده كرده‌اند و نتايج اين آزمايش‌ها را به تازگي منتشر ساخته‌اند.

اگرچه ممكن است فيل‌ها به تدريج به اين وضعيت خو بگيرند و از پهپاد‌ها نترسند، اما دانشمندان مي‌گويند تا كنون نشانه‌اي از عادي شدن صداي پهپاد‌ها براي فيل‌ها را مشاهده نكرده‌اند و در عين حال اين تكنيك براي هدايت كردن ديگر موجودات به مناطق امن نيز كاربرد دارد.

کد خبر 356845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha