همشهری آنلاین: ساکنان زمین تا یک میلیون سال آینده می‌توانند شاهد طلوع ستاره‌ای از فاصله‌ای بسیار نزدیک از زمین باشند.

براساس گزارش گیزمودو، هم‌اكنون ستاره گلیزه 710 در فاصله امن 64 سال نوری از زمین قرار دارد، اما دانشمندان در سال 1999 دریافتند که این ستاره شبه‌خورشیدی با سرعت 51 هزار کیلومتر در ساعت به سمت زمين در حرکت است و تا یک میلیون سال دیگر به فاصله 0.2 سال نوری از زمین خواهد رسید.

گفته می‌شود که این ستاره از فاصله نزدیکی از سامانه خورشيدي عبور خواهد کرد اما محاسبات دقیق‌تر محققان لهستانی اين فاصله را به 77 روز نوري كاهش داده‌است. این فاصله برای منحرف کردن مدار سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌های حاضر در ابر اوورت كافي خواهد بود و می‌تواند این سنگ‌های كيهاني را روانه زمين سازد.

اخترشناسان با محاسباتي كه با كمك رصدخانه فضایی گایا انجام داده‌اند،‌محاسباتي كه که 10 برابر دقیق‌تر از محاسبات پيشين هستند، موفق به اين پيش‌بيني شده‌اند كه با اين وجود هنوز احتمال 50 درصد خطا وجود دارد. 

ابر اوورت در فاصله 0.8 تا 3.16 سال نوری از خورشید قرار دارد و میلیاردها سیارک، شهاب‌سنگ و اجسام ریز کیهانی در آن وجود دارند ستاره گيليزه 710 مي‌تواند باعث انحراف مسیر آن‌ها شود. به تصور دانشمندان، گلیزه 710 ممکن است حدود 0.1 درصد یا 100 میلیون جسم را از ابر بیرون کشیده و تعداد زیادی را به سمت داخل سامانه خورشيدي منحرف کند که منجر به بارش‌های شهابی و ظهور سالانه ده‌ها دنباله‌دار جدید برای چند میلیون سال آینده خواهد شد.

برخی محققان معنقدند وقوع رويدادي مشابه درحدود 65 ميليون سال پيش  مي‌توانسته باعث شهاب‌بارانی شده باشد که انقراض دایناسورها را در پی داشته است. اما این ستاره بسیار کوچکتر از گلیزه 710 بوده است. از این رو، فاصله آن تا زمین می‌تواند نشانگر درخشان‌ترین و سریع‌ترین جسم در آسمان و قوی‌ترین رویارویی مختل کننده در آینده و تاریخ سامانه خورشيدي باشد.

کد خبر 356855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha