همشهری آنلاین: جاسم الجزائری یکی از فرماندهان الحشد الشعبی در واکنش به اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی علیه این نیروی مردمی گفت: الحشد یک نیروی نظامی است که بر اساس فرامین دولت عراق عمل می‌کند.

واکنش الحشد الشعبی عراق به گزافه گویی وزیر خارجه سعودی

به گزارش ايرنا،الجزائری عضو شاخه سیاسی حزب الله عراق در گفت وگو با شبکه رسانه ای 'رووداو' افزود: مواضع عربستان عجیب و یا جدید نیست و این کشور به دشمنی خود با عراق ادامه می دهد.

وی تاکید کرد: عربستان با نگاه قوم گرایانه به عراق می نگرد. فرماندهان الحشد الشعبی هیچ ارتباطی با ایران ندارند هر چند عراق به طور کامل مورد حمایت سیاسی ، نظامی و معنوی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

الجزائری همچنین افزود: عربستان مایل نیست تغییر دمکراتیک شکل گرفته در عراق پس از سرنگونی رژیم صدام در سال 2003 را بپذیرد.

عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی روز دوشنبه در ادامه دخالت های عربستان در امور داخلی عراق و اهانت هایش علیه نیروهای مسلح این کشور، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای اردنی خود 'ناصر جوده'، اتهام هایش علیه نیروهای بسیج مردمی الحشد الشعبی را تکرار و این نهاد مردمی عراق را به فرقه گرایی متهم کرد.

الجبیر که کشورش یکی از حامیان اصلی تروریسم در عراق و سوریه به شمار می رود، مدعی شد: شبه نظامیان فرقه ای، وحدت و امنیت عراق را در معرض تهدید قرار می دهند.

این در حالی است که در تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی بیش از 20 هزار رزمنده از اهل سنت عراق عضویت دارند و این نهاد مردمی به تازگی با اکثریت آرای نمایندگان مجلس عراق به عنوان یک سازمان نظامی شناخته شد و بسیاری از نمایندگان اهل سنت و کُرد پارلمان عراق به آن رای دادند.

الحشد الشعبی همانند دیگر نهادهای نظامی و امنیتی مستقل عراق از جمله سازمان مبارزه با تروریسم به عنوان یک نیروی نظامی ضابطه مند زیر نظر مستقیم حیدر العبادی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق قرار دارد و به همین دلیل این اتهام ها که از سوی سران سعودی علیه نیروی مردمی الحشدالشعبی هر از گاه عنوان می شود، با واکنش تند عراقی ها روبه رو می شود و مردم این کشور آن را مصداق بارز دخالت در امور داخلی کشورشان می دانند.

کد خبر 356880

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha