همشهری آنلاین: نخستین آزمایش عملیاتی سامانه بومی «تلاش» به همراه رادار کنترل آتش افق در مرحله پایانی رزمایش «مدافعان آسمان ولایت ۷» مورد آزمایش و ارزیابی عملیاتی قرار گرفت و این سامانه موفق شد در کسری از ثانیه پهپاد دشمن فرضی را منهدم کند.

رزمایش

به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ دوم عباس فرج پور علمداری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران حاضر در این رزمایش سه روزه افزود: در این مرحله از رزمایش پس از گذشت 27 سال از دوران دفاع مقدس، سامانه های موشکی مستقر در منطقه عملیاتی جزیره خارک از جمله سامانه مرصاد با شلیک موفق موشک های میان برد شلمچه، به انهدام هواگردهای دشمن فرضی اقدام کردند.

وی ادامه داد: در 48ساعت گذشته و در اجرای مرحله نخست و دوم این رزمایش مشترک و سراسری عملیات کشف و شناسایی الکترونیکی هوایی، شلیک موفق سامانه های موشکی ارتفاع متوسط پدافند هوایی ارتش، اجرای عملیات جنگ الکترونیک آفندی،عملیات مدیریت بحران و پدافند غیر عامل به منظور مدیریت بهینه هرگونه وضعیت غیر طبیعی در منطقه عمومی رزمایش با تشکیل ستاد مدیریت بحران متشکل از واحدهای امنیت انتظامات، امداد و نجات، تخریب و خنثی سازی مهمات، ارزیابی حادثه، اطفای حریق و پشتیبانی و مهندسی رزمی انجام شده بود.

رزمایش مشترک و سراسری قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام «مدافعان آسمان ولایت هفت» از دوشنبه ششم دی 1395 با اعلام رمز «یا قمر بنی هاشم» توسط امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده این قرارگاه در منطقه عمومی جنوب، جنوب غرب و جنوب شرق کشور آغاز شد.

این رزمایش مشترک در گستره ای به مساحت 496 هزار کیلومتر در حساس ترین و پر ترافیک ترین محدوده آسمان کشور به شکل دو سویه در حال برگزاری است.

این رزمایش که در نوع خود رزمایشی بزرگ، تخصصی و سراسری است بخش وسیعی از منطقه جنوب کشور مقدس جمهوری اسلامی ایران از ماهشهر تا چابهار به نقطه عمق، از اهواز و دزفول تا شیراز و متصل به کرمان و از چابهار به طرف دریای عمان و خلیج فارس در جزایر سه گانه تا مرزهای هوایی و دریایی کشور را در بر می گیرد.

در اجرا و برگزاری این رزمایش مشترک و سراسری یگان هایی از پدافند هوایی ارتش و سپاه به همراه یگان های کنترل عملیات از نیروهای دریایی ارتش و سپاه، نیروهای هوایی ارتش و هوافضای سپاه، توپخانه و دیده بانی نیروی زمینی ارتش و سپاه، دفاع هوایی نیروی انتظامی و بسیج مشارکت و همکاری دارند.

این رزمایش مشترک و سراسری در بیش از یکهزار نقطه دفاع هوایی در سطح تمام نیروهای مسلح و با بهره گیری از توان عملیاتی بیش از 17هزار نفر از پرسنل پایور و وظیفه که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در آن حضور دارند در حال برگزاری است.

از دیگر مشخصه های برگزاری این رزمایش بزرگ و سراسری این است که برای انتقال تجربه به جوانان پدافند هوایی به صورت عملی قرارگاهی به نام حضرت علی اکبر(ع) پیش بینی و تشکیل شده که در این قرارگاه جوانانی با سن خدمتی زیر 15 سال حضور دارند که فرصت این را خواهند داشت که به صورت تصمیم سازی، تصمیم گیری تا مرحله اجرا و تست گرم (آزمایش شلیک) خودشان بخشی از این رزمایش را در یک یا تمام روزها انجام دهند.

همچنین در اجرا و برگزاری این رزمایش تخصصی جنگنده های نیروی هوایی ارتش از جمله جنگنده‌های اف 4 نیز مشارکت داشتند.
آنچه که این رزمایش مشترک و سراسری را مشخص و منحصر به فرد می‌کند، برگزاری آن به عنوان هفتمین رزمایش در مدت تشکیل هشت سال قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) آجا است.

از دیگر مشخصه‌ های برگزاری این رزمایش این است که این رزمایش مشترک و سراسری در حساس ترین نقطه کشور و با حضور و عبور تعدادی از هواپیماهای فرامنطقه ‌ای در بیرون از مرزهای هوایی خلیج فارس و دریای عمان و تاکید و توصیه همیشگی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) که این هواپیماها همچون گذشته باید حریم خود را حفظ کنند و از صحنه و محدوده رزمایش دور باش ند در حال برگزاری است.

کد خبر 357002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha