همشهری آنلاین: استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بنا بر بعضی از اقوال تاریخی، هجرت حضرت معصومه(س) به قم به اجبار مأمون و از روی اختیار نبوده است، گفت: تاریخ‌سازترین هجرت در میان خاندان اهل بیت(ع)، هجرت حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم است.

حجت‌الاسلام حسین ظهیری

به گزارش پایگاه اطلاع‌رساني آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام حسین ظهیری، در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه هجرت در اسلام از اهمیت زیادی برخوردار است و قرآن کریم بالاترین نوع هجرت در دنیا را هجرت از گناه به سوی تقوا و نیکی می‌داند، گفت: هدف اهل بیت(ع) از هجرت، زنده نگه داشتن یاد و نام اسلام بود؛ اما در بیشتر مواقع هجرت اهل بیت(ع) هجرتی اختیاری نبود و اهل بیت(ع) این هجرت را به اجبار حاکمان زورگو، غاصبان و مشرکان انجام می‌دادند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ماجرای هجرت حضرت رسول (ص) از مکه به مدینه، افزود: ماجرای هجرت حضرت رسول(ص) به مدینه صرفا یک ماجرای تاریخی نیست؛ بلکه این مسأله به قدری مهم است که قرآن کریم می‌فرماید «کسی که از خانه خود خارج شود برای اینکه به سوی خداوند مهاجرت کند، اگر در راه مرگ به سراغش آمد اجر و پاداش او بر عهده خداوند است».

حجت‌الاسلام ظهیری با تأکید بر اینکه در قرآن کریم اوصاف زیادی برای مهاجران الی الله بیان شده است، تصریح کرد: مسأله مهاجرت حضرت رسول(ص) به قدری اهمیت داشت که در قرآن کریم بیان شده است که مسلمانان حق ندارند کسانی را که با حضرت رسول(ص)مهاجرت نکرده‌اند را مورد تکریم قرار دهند.

وی با اشاره به ماجرای هجرت جعفربن ابیطالب(ع) به حبشه، ادامه داد: این مهاجران اولین مهاجران مسلمانی بودند که برای حفظ دین خدا هجرت کردند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه این مهاجران۸۰ نفر بودند و یکی از بانوانی که این ۸۰ مرد را همراهی می‌کرد؛ اسماء بنت عمیس همسر جعفربن ابیطالب بود، گفت: اسماء از زنان برجسته و پرهیزگار در تاریخ اسلام است که در سرگذشت او روایت شده که اسماء زمانی که آیات قرآن را که بر رسول خدا(ص) نازل شده بود شنید نزد حضرت رسول(ص) آمد و از ایشان پرسید با توجه به آیات جهاد، آیات جماعت و سایر آیات آیا اسلام دین مردانه است و اینکه با این وجود تکلیف زنان در برابر اسلام چیست.

حجت‌الاسلام ظهیری افزود: حضرت رسول (ص) در پاسخ اسماء فرمود که اسلام دینی است که به تمام مردم اعم از زن و مرد  اختصاص دارد و پس از این واقعه بود که آیه «إِنَّ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتینَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقینَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرینَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعینَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقینَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمینَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاکِرینَ اللَّهَ کَثیراً وَ الذَّاکِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَهً وَ أَجْراً عَظیماً» نازل شد و حضرت رسول(ص) بر بالای منبر رفتند و فرمودند که «در میان زنان بنی اسرائیل زنی مانند اسماء بنت عمیس پیدا نمی‌شود».

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: آنچه که در تاریخ اسلام در مورد هجرت و مهاجرت اهمیت دارد، هجرت رسول خدا(ص) از مکه به مدینه است و یکی از زیباترین رخدادهای این مهاجرت لیله‌المبیت بوده که امام علی(ع) برای اینکه حضرت رسول(ص) بتوانند به آسودگی هجرت کنند و دشمن متوجه هجرت ایشان نشود؛ در بستر حضرت رسول (ص) خوابیدند و با این اقدام، نقشه منافقین و مشرکان را در ترور حضرت رسول(ص) ناکام گذاشتند.

حجت‌الاسلام ظهیری افزود: لیله‌المبیت سرآمد فضایل امام علی علیه‌السلام است که ایشان برای نجات حضرت رسول(ص) جان خود را در معرض خطر قرار داده و فدایی حضرت شدند.

وی با بیان اینکه در تاریخ زندگی امامان معصوم(ع)، هجرت‌های زیادی رخ داده که یکی از مهمترین آنها هجرت امام رضا علیه‌السلام به اجبار مأمون از مدینه به مرو بود، گفت: امام رضا(ع) برای اینکه به مردم نشان دهند که هجرت ایشان از روی اجبار بوده، زن و فرزندان‌شان را با خود به همراه نبردند و همچنین هنگام ترک مدینه دستور دادند که اهل بیت ایشان برایشان گریه کنند؛ زیرا امیدی به بازگشت از این سفر نداشته و می‌دانستند که به دست مامون به شهادت خواهند رسید.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با تأکید بر اینکه ماجرای هجرت امام رضا علیه‌السلام شبهات زیادی به هجرت حضرت رسول (ص) دارد، افزود: زمانی که امام رضا(ع) از راه خوزستان وارد ایران شدند هنگامی که می‌خواستند محل استراحت خود را انتخاب کنند، این کار را مانند حضرت رسول(ص) به شتر خود واگذار کردند و وقایعی که برای ایشان در مسیر هجرت اتفاق افتاد شباهت زیادی به هجرت حضرت رسول(ص) دارد.

حجت‌الاسلام ظهیری با اشاره به اینکه یکی از تاریخ‌سازترین مهاجرت‌ها در تاریخ زندگی اهل بیت(ع) هجرت حضرت معصومه سلام الله علیهااز مدینه به ایران است، تصریح کرد: بعضی از نویسندگان معتقد هستند که سفر کریمه اهل بیت(ع) به ایران از روی اختیار نبوده؛ زیرا زمانی که مامون عباسی دید که کریمه اهل بیت(ع) و وجود ایشان در مدینه انقلابی به پا می‌کند، دستور داد که مأمورانش به اجبار حضرت را از مدینه خارج کنند؛ تا واقعه‌ای مشابه واقعه کربلا پس از شهادت امام رضا(ع) تکرار نشود.

وی افزود: زیرا همانطور که اگر زینب کبری سلام الله علیها نبود، خون امام حسین علیه‌السلام پایمال شده و کربلا در کربلا مي‌ماند، مامون هم دید اگر جلوی حضرت معصومه سلام الله علیها و فعالیت تبلغی ایشان را نگیرد، انقلابی مشابه انقلاب حضرت زنیب سلام الله علیها در مدینه ایجاد خواهد شد؛ به همین دلیل دستور به هجرت اجباری حضرت معصومه سلام الله علیها داد تا ایشان را از شهر مدینه دور کند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه در کتاب «بلاغات النسا» نوشته ابوالفضل احمد بن ابی طاهر معروف به ابن طیفور حضرت معصومه سلام الله علیها در زمره یکی از فصیح‌ترین زنان سخنور قرار دارد، افزود: همین سخنوری مأمون را ترساند و زمینه حمله به کاروان و یاران ایشان را فراهم کرد.

حجت‌الاسلام ظهیری یادآور شد: حضرت معصومه سلام الله علیها وقتی به جمعی را می‌دیدند برای آنها مقام اهل بیت(ع) را تبیین می‌کردند و از طریق پرده‌برداری از شخصیت اهل بیت(ع) شایستگی ایشان را برای مقام امامت بیان می‌کردند که همین موضوع موجب یورش مأموران به کاروان ایشان شد و ایشان چون می‌دانستند که قلب مردم قم به ایشان راغب است، شهر قم را به عنوان محل استراحت و مدفن خود انتخاب کردند که امروز این بارگاه یکی از قوی ترین پایگاه ها برای اندیشه‌های ناب محمدی و شیعی است.

کد خبر 357028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha