شهردار تهران موضوع خط راه‌آهن واقع در محدوده مناطق ۱۷ و ۱۸ را یکی از دغدغه‌های مجموعه شهرداری تهران دانست.

لب خط

محمدباقر قاليباف در نشست با كاركنان، دبيران شوراياري و مديران محله‌هاي شهرداري منطقه 18و برخي خانواده‌هاي محروم اين منطقه به اين مسئله اشاره كرد و در تشريح اقدامات انجام شده اظهار داشت: در 2جلسه گذشته كميسيون ماده5، روي موضوع راه‌آهن متمركز بوديم و اين مسئله در شوراي شهر نيز به‌صورت جدي دنبال مي‌شود.

در اين ميان اختلاف‌نظري بين شهرداري تهران و مجموعه راه‌آهن وجود دارد چرا كه راه‌آهن قصد فروش اين زمين با كاربري تجاري را دارد تا هزينه‌هايي را كه براي احداث تونل صورت گرفته است از اين محل تأمين كند. در اين راستا در كميسيون ماده 5تصويب شد كه به هيچ عنوان روي اراضي راه‌آهن بارگذاري تجاري، اداري و مسكوني صورت نگيرد و همه اين عرصه به فضاي سبز و سرانه‌هاي خدماتي منطقه 17و 18 اختصاص پيدا كند. وي از پيگيري موضوع اراضي راه‌آهن از سوي شهرداري تهران خبر داد و گفت: شوراياري‌ها نيز نبايد نقش مطالبه‌گري خودشان را رها كنند تا بتوانيم اين مجموعه را سامان داده و از تبديل اين عرصه به يك معضل اجتماعي و عمراني جلوگيري كنيم.

  • شوراياران پنجه‌هاي تدبير و اقدام براي توسعه

قاليباف در بخش ديگري از اين جلسه پس از شنيدن گزارش دبيران شوراياري محله‌هاي منطقه 18، طي سخناني از ساختارسازي‌ محله‌ها و شوراياري‌ها به‌عنوان يكي از مهم‌ترين اقدامات دهه گذشته در شهرداري تهران ياد كرد و گفت: پنجه‌هاي تدبير و جاي حل مشكلات، محلات و شوراياري‌هاست و اين، كار ماندگاري خواهد بود كه هميشه مي‌تواند به بهبود وضعيت مردم شهر كمك كند. وي مهم‌ترين كار معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري را توجه به سراهاي محله و شوراياري‌ها دانست و گفت: حتما ما در راس مجموعه شهرداري تهران مي‌توانيم با تصميم‌گيري درست، مجموعه شوراياري‌ها و مديران محله‌ها را تقويت كنيم اما اگر شما نتوانيد نقش خود را به درستي ايفا كنيد، هيچ قدرتي براي حل مشكلات نخواهيم داشت.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به جلسات اخير شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي ابراز داشت: مجموعه برنامه‌ريزي‌هاي شهري شامل طرح‌هاي تفصيلي و معماري و شهرسازي با محوريت محله‌محوري پايه‌گذاري شده و مساجد نيز بايد مراكز محله شوند. امروز نوع شهرسازي ما تغيير پيدا كرده و نوع ساختمان‌ها در مجموعه‌هاي شهري با محله‌هاي گذشته تفاوت دارند اما همين روند نيز مي‌تواند به‌صورت محله‌اي ساماندهي شده و طرح‌هاي منظر آنها ديده شود.

وي با بيان اينكه محوريت محله بايد اساس برنامه‌ريزي در حوزه‌هاي شهر باشد، تأكيد كرد: براي توجه به همه نكات تربيتي، ارتقاي كيفيت زندگي، رشد و تعالي انسان‌ها و... بايد در حوزه شهرسازي متمركز شده و به موضوع محله‌گرايي توجه داشته باشيم تا در هر مرحله ارتباطات محله را به درستي مديريت كنيم.

قاليباف در ادامه از تكميل پروژه شهيد بروجردي از سوي معاونت فني و عمراني شهرداري تهران طي سال آينده خبر داد و گفت: تلاش مي‌كنيم تا در شش‌ماهه اول سال آينده با تأمين اعتبار مورد نياز، بتوانيم اين پروژه را به اتمام رسانده و ساير پروژه‌هاي نيمه‌تمام در مناطق 22گانه را نيز تكميل كنيم.

شهردار تهران در ادامه از پيگيري موضوع بازار آهن از سوي شهرداري تهران و برگزاري جلساتي به‌منظور ساماندهي اين محدوده خبر داد و تصريح كرد: حل مشكلات محدوده تقي‌آباد نيز در دستور كار شهرداري تهران قرار دارد و در معاونت خدمات شهري به‌دنبال آن هستيم تا بتوانيم مراكز موجود در تقي‌آباد را به‌صورت كامل به كهريزك منتقل كنيم. وي همچنين از تدبير براي انتقال كارخانه آسفالت‌سازي‌ شهرداري تهران در محدوده منطقه 18 خبر داد.

قاليباف در ادامه با اشاره به درخواست دبيران شوراياري به‌منظور ساماندهي سد معبر، تأكيد كرد: در اينكه سد معبر خلاف قانون است، شكي نيست و حتما بايد اين موضوع را ساماندهي كنيم؛ اما نبايد از ياد برد كه در ميان اين افراد عده‌اي فرصت‌طلب و عده‌اي نيز انسان‌هاي سالم و نيازمند هستند. به همين جهت نياز است‌ افراد نيازمند را ساماندهي كنيم تا بتوانيم فرصتي را براي امرار معاش آنها در اين شرايط سخت اقتصادي ايجاد كنيم.

شهردار تهران در بخش پاياني سخنان خود بر موضوع رسيدگي به محرومان و نيازمندان از سوي سراي محلات نيز تأكيد كرد و ابراز داشت: در كنار تمامي اقدامات خود نياز داريم تا خارج از سيستم شهرداري و با كمك خيران بتوانيم به 2موضوع درمان و اطعام نيازمندان رسيدگي كنيم.

  • افتتاح بخش كاردرماني و توانبخشي مركز رعد الغدير

قاليباف در ادامه بازديدهاي ميداني خود با حضور در مركز خيريه رعدالغدير، از بخش‌هاي مختلف اين مجموعه و فعاليت‌هاي صورت گرفته به‌منظور اشتغال‌زايي و توانمندسازي‌ معلولان بازديد كرد. در جريان اين بازديد بخش كاردرماني و توانبخشي مجموعه رعدالغدير با حضور شهردار تهران افتتاح شد. بخش كاردرماني و توانبخشي مجموعه رعدالغدير با مشاركت شهرداري تهران احداث شده و داراي بخش‌هاي مختلف براي خدمت‌رساني به معلولان شامل گفتاردرماني، مشاوره، خدمات پزشكي، كاردرماني، توانبخشي و نمازخانه است.

  • تزريق واگن‌هاي جديد و پيگيري امتدادخط3مترو تا اسلامشهر

در ادامه برنامه‌هاي ديروز، جلسه نظارت ستادي شهرداري منطقه 18نيز به رياست محمدباقر قاليباف و با حضور معاونان و مديران شهرداري تهران و مجموعه مديران شهرداري منطقه 18برگزار شد. در جريان اين جلسه معاونان شهرداري تهران به ارائه نتايج نظارت ستادي و گزارش عملكرد بخش‌هاي مختلف منطقه 18پرداخته و مسائل و مشكلات شهري اين منطقه را با حضور شهردار تهران مورد بررسي قرار دادند. شهردار تهران طي سخناني در اين جلسه با اشاره به تكميل پروژه‌هاي شهيد بروجردي و 45متري بهار از سوي معاونت فني و عمران و اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام عمراني در منطقه 18، تأكيد كرد:

موضوع تأمين دسترسي‌هاي محلي مناطق 18و 19و اتصال آنها به شريان‌هاي مهم شهري از گذشته در دستور كار شهرداري تهران بوده و در ادامه نيز اين روند را تكميل خواهيم كرد. وي با تأكيد بر ضرورت اتصال محله‌هاي داخلي منطقه 18به سيستم حمل‌ونقل عمومي، تأكيد كرد: ضروري است شبكه‌اي به‌منظور دسترسي راحت و آسان شهروندان منطقه 18به ايستگاه‌هاي مترو فراهم شود تا تسهيلات مورد نياز براي استفاده شهروندان از حمل‌ونقل عمومي ايجاد شود.

شهردار تهران همچنين از تزريق واگن‌هاي جديد به خط3 مترو به‌منظور كاهش سرفاصله حركت قطارها در اين خط خبر داد و گفت: ضروري است پيگيري‌هاي لازم به‌منظور امتداد خط3 مترو تهران تا اسلامشهر صورت گيرد تا با تأمين اعتبارات از سوي دولت و شهرداري اسلامشهر بتوانيم اين پروژه را اجرايي كنيم. قاليباف در پايان بر ضرورت رسيدگي به موضوع سد معبر و ساماندهي افراد نيازمند در اين منطقه تأكيد كرد. شهردار تهران همچنين با اهداي لوح يادبودي از فاطمه اموري، يكي از ورزشكاران و مدال‌آوران ساكن در منطقه 18تقدير كرد.

کد خبر 357051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha