همشهری آنلاین: دولت انگلیس در واکنشی انتقاداتی به اظهارات جنجالی اخیر وزیر خارجه آمریکا علیه بنیامین نتانیاهو، این سخنان را حمله‌ای 'نامناسب' به یک 'متحد' توصیف کرد.

جان کری

به گزارش ایرنا، یک سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس شامگاه پنجشنبه (9 دي) گفت: 'حمله وزیر خارجه آمریکا علیه یک متحد که به ‌صورت دمکراتیک انتخاب ‌شده است، اقدامی نامناسب هست.'

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گذشته در سخنانی ضمن انتقاد از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو از آن به‌ عنوان «راست‌گراترین کابینه تاریخ» رژیم صهیونیستی یاد کرد و گفت گسترش شهرک‌سازی در مناطق اشغالی فلسطین، شانس رسیدن به راهکار دو دولت را از بین می‌برد.

وزیر خارجه آمریکا بیان داشت: 'نخست وزیر اسرائیل علنا از راه حل مبتنی بر دو دولت مستقل حمایت می‌کند اما ائتلاف جاری او راستگراترین در تاریخ اسرائیل است با دستور کاری که تندروترین عناصر آن را تنظیم می‌کنند. نتیجه این است که سیاست‌های این دولت - که همانطور که نخست وزیر اسرائیل به تازگی گفت بیش از هر زمان در تاریخ اسرائیل نسبت به شهرک سازی متعهد است - در جهت خلاف (سیاست دو دولت) پیش می‌رود؛ و در جهت (راه حلی) یک دولت است.'

سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس گفت: 'ما اعتقاد نداریم که این اقدام مناسبی باشد که یک دولت که در ائتلافی دمکراتیک انتخاب و یک متحد شمرده می‌شود، مورد حمله قرار داد.

وی افزود: 'دولت انگلیس بر این باور است که مذاکرات تنها زمانی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که توسط دو دولت هدایت و توسط جامعه بین‌الملل مورد حمایت قرار گیرد.'

شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه (۲۳ دسامبر ) در اقدامی کم سابقه با تصویب قطعنامه‌ای، شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینیان را محکوم کرد و خواهان توقف این کار شد.

آمریکا که معمولا در حمایت از اسرائیل چنین قطعنامه‌هایی را وتو می‌کرد، به آن رای ممتنع داد و ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت از جمله انگلیس به آن رای مثبت دادند.

نیامین نتانیاهو، قطعنامه شورای امنیت را 'شرم‌آور' و 'ضد اسرائیلی' خواند و تاکید کرده است که اسرائیل به این قطعنامه عمل نخواهد کرد.

او همچنین به وزارت‌خارجه اسرائیل دستور داده است که ظرف یک ماه مناسبات میان تل آویو و سازمان ملل متحد را بازبینی کند و نظر کارشناسی خود را به نخست وزیر اعلام کند.

بنیامین نتانیاهو همچنین سخنرانی جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها را به عنوان نطقی جانبدارانه محکوم کرده است.

کد خبر 357092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha