همشــهری در نخستین شماره خود و در صفحه اجتماعی با ژاله شادی‌طلب، جامعه‌شناس و مدیر گروه اسبق مطالعات زنان دانشگاه تهران گفت‌وگو کرده بود.

دکتر ژاله شادی‌طلب

آن گفت‌وگو با تيتر«تحول اجتماعي زنان در جامعه مردسالار» 24آذر 1371منتشر شد. بعد از 7هزار شماره انتشار همشهري، يك‌بار ديگر با خانم شادي‌طلب درباره اين موضوع گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • خانم دكتر، يك ربع قرن از آن گفت‌وگو گذشته، اوضاع جامعه زنان ما در اين مدت چه تغييري كرده است؟

در اين 25سال واقعيت اين است كه تحول اجتماعي بسياري درباره زنان اتفاق افتاده است. آموزش مهم‌ترين دريچه‌اي است كه براي زنان باز شد و البته تنها دري است كه كماكان باز مانده است. دختران ما در آموزش‌هاي عالي نسبت به آقايان از نظر سهم ورود و سهم دريافت مدرك جلو افتاده‌اند و اين در زنان تحول اجتماعي ايجاد كرده است. 25سال قبل در اين زمينه اوضاع اينقدر خوب نبود.

  • در آن گفت‌وگو از مردسالاري هم حرف زده‌ايد.اين پديده چه تفاوت‌هايي كرده است؟!

متأسفانه در اين قسمت موفقيتي نداشتيم. امروز با وجود اينكه ربع قرن از آن گفت‌وگو گذشته، در جامعه هنوز با فضاي مردسالاري فاصله نگرفته‌ايم. دليلش هم طرز تفكر حاكم بر دولت، قواي مديريت‌كننده كشور و قوانين مدني ماست كه به نفع مردها تنظيم شده است.اين توسط آقايان و به نفع آنها اجرا مي‌شود. از طرفي رسانه‌هاي ما به‌خصوص ديداري و شنيداري (راديو و تلويزيون) براي تضعيف فرهنگ مردسالاري خدمتي نكردند، بلكه به پررنگ شدن اين فرهنگ دامن زدند. من آن موقع اميدوار بودم تا 50سال ديگر مشكل فرهنگ مردسالاري حل شده باشد اما امروز كه ارزيابي مي‌كنم مي‌بينم اتفاقي نيفتاده است.

  • چه بايد كرد؟

نتيجه زندگي با مرداني كه مي‌خواهند تحكم كنند و با مرد سالاري در قدرت باشند، افزايش نرخ طلاق است. در چنين شرايطي خانواده‌ها به راحتي از هم مي‌پاشند.چاره اين نيست كه زن‌ها را تنبيه كنيم بايد به مردها كمك كنيم كه حاضر باشند از برخي امتيازهاي‌شان چشم‌پوشي كنند. قوانين بايد از اين تحول حمايت كند. تا زماني كه اين اتفاق نيفتد بسياري از مشكلات اجتماعي ما كمرنگ كه نمي‌شود بلكه تشديد خواهد شد.

کد خبر 357166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha