«برگزاری نمایشگاه‌ها در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و منتقل نشدن برنامه‌های آن به مجموعه شهرآفتاب دلایل سیاسی دارد.»

دولت مانع انتقال نمایشگاه‌ها به شهر‌آفتاب است

اين سخن را محمدمهدي تندگويان، عضو كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر مطرح كرد كه از قضا 10سال سابقه عضويت در هيأت مديره شركت نمايشگاه‌ها را دارد. اين عضو شوراي شهر در نشستي با اصحاب رسانه،‌ سازمان توسعه و تجارت را هم متهم كرد كه مجوز برگزاري نمايشگاه در شهرآفتاب را نمي‌دهد.

به گزارش همشهري، بعد از ترافيك سنگيني كه‌ماه گذشته به‌دليل برگزاري همزمان چند نمايشگاه بزرگراه‌ها و خيابان‌هاي منتهي به نمايشگاه سئول را درگير خود كرده بود، مخالفت‌ها با برگزاري نمايشگاه‌ها در داخل شهر با شدت بيشتري توسط نمايندگان مردم در شوراي شهر تهران مورد پيگيري قرار گرفت.

 نايب‌رئيس كميسيون معماري و شهرسازي، يكي از دلايل گره‌هاي ترافيكي در شهر را برگزاري نمايشگاه‌ها اعلام كرد وگفت: معتقدم به هيچ وجه نبايد نمايشگاه‌هاي پربازديد يا همزمان در تهران برگزار شود؛ به‌خصوص حالا كه نمايشگاه شهرآفتاب را داريم، اما متأسفانه دولت به دلايل سياسي مانع آن مي‌شود و سازمان توسعه و تجارت مجوز برگزاري نمايشگاه در شهرآفتاب را نمي‌دهد.

به گفته تندگويان، وقتي ده‌ها پروژه نمايشگاهي در سئول طراحي و برنامه‌ريزي مي‌شود يعني عملا نمايشگاهي باقي نمي‌ماند كه به شهرآفتاب برود و ادامه اين روند به شكست شهرآفتاب منجر خواهد شد. اين عضو شوراي شهر تهران به تصدي‌گري دولت در بخش صنعت نمايشگاهي انتقاد و تأكيد كرد كه دراين حوزه اساسا بايد بخش خصوصي فعال باشد؛ امري كه تا حد زيادي ضمن جلوگيري از حرف و حديث‌ها مانع بروز تنش ميان دستگاه‌ها خواهد شد.

  • تولي‌گري دولت در صنعت نمايشگاهي

از نظر تندگويان مشكل نمايشگاه بين‌المللي تهران دولتي بودن آن است كه ضربه بزرگي به صنعت نمايشگاهي زده است؛ درحالي‌كه اگر بخش خصوصي كار اداره اين صنعت را عهده‌دار شود هم از درگيري‌هاي فعلي كاسته مي‌شود و هم شاهد رشد صنعت نمايشگاهي خواهيم بود. وي خواستار آن شد تا كمك‌هاي دولت درقالب تسهيلات به صنعت نمايشگاهي ارائه شود نه اينكه از غرفه‌داران و دست‌اندركاران صنايع ، مشاغل و خدمات مبالغ هنگفتي بابت برگزاري نمايشگاه گرفته شود.

تندگويان گفت:‌ بحث واگذاري نمايشگاه به بخش خصوصي چندسالي است كه مطرح شده ولي متأسفانه تا امروز به‌دليل ممانعت وزارت صنعت اين اتفاق نيفتاده است؛ درحالي‌كه دولت بايد به‌عنوان سياستگذار كلان در راستاي اهداف توسعه‌اي، كار نظارت بر مدل نمايشگاهي در كشور را برعهده داشته باشد.

تندگويان درباره علت مقاومت دولت در برابر قانون واگذاري برخي تصدي‌گري‌هايش چه در بخش صنعت نمايشگاهي و چه به شهرداري‌ها به همشهري گفت: همه جا همينطور است؛ البته اگر واگذاري هم صورت گيرد غلط است؛ به‌طوري كه به جاي بخش خصوصي واگذاري‌ها به ازاي ديون صورت مي‌گيرد كه عملا خصوصي‌سازي‌ نيست. يعني مدل واگذاري‌ها خوب رعايت نمي‌شود.

همين نمايشگاه بين‌المللي در دوره‌اي مابازاي يكسري ديون به صندوق بازنشستگي وزارت دفاع واگذار شد كه غلط بود. دولت نمايشگاه را به‌عنوان امتياز مي‌بيند. انتصابات صورت گرفته در صنعت نمايشگاهي هم غيرتخصصي و دستوري است و همين باعث مشكل شده است. وي افزود: در شهرداري نيز هرجا بحث درآمدزايي داريم برون‌سپاري سخت انجام مي‌شود.

  • تصميم شتاب‌زده

اين عضو شوراي شهر تهران كه به‌مدت 10سال عضو هيأت مديره شركت نمايشگاهي بود ساخت نمايشگاه را جزو شرح وظايف و برنامه‌هاي شهرداري ندانست و گفت‌: در دور دوم، شوراي شهر تهران دريك تصميم شتاب‌زده شهرداري را ملزم به جلوگيري از برگزاري نمايشگاه در داخل شهر كرد غافل از اينكه اولا اين وظيفه شهرداري نيست.

ثانيا صنعت كشور را كه بدون جايگزين نمي‌توان تعطيل كرد. در همان شتاب زدگي البته مصوبه‌اي هم براي ساخت نمايشگاهي در خارج شهر تصويب شد؛ حال آنكه اين مهم را بايد بخش خصوصي انجام مي‌داد و شهرداري تهران تسهيلات مي‌داد درحالي‌كه الان عملا از محل بودجه سرانه‌هاي شهري، شهر آفتاب با 1700ميليارد تومان ساخته شده است. تندگويان البته تعطيل كردن نمايشگاه سئول را نيز شدني ندانست و گفت: كاري كه بايد انجام شود ساماندهي كردن است. بايد با طراحي يك جدول مشترك، نمايشگاه‌هاي تخصصي، فوق تخصصي و كم بازديد را در سئول و پر بازديدكننده را در شهرآفتاب برگزار كرد اما متأسفانه هيچ توافقي دراين باره وجود ندارد.

  • تأمين زيرساخت‌ها در شهرآفتاب

عضو كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر روز گذشته هرگونه بهانه مبني براينكه شهرآفتاب زيرساخت‌هاي لازم براي برگزاري نمايشگاه را ندارد قابل‌قبول ندانست وگفت: وقتي نمايشگاه كتاب با اين حجم بازديد‌كننده به‌مدت 10روز درشهر آفتاب برگزار مي‌شود پس قابليت برگزاري نمايشگاه دراين نقطه وجود دارد البته نقاط ضعف حتما هست اما آيا نمايشگاه سئول كه سالن‌هايش متعلق به سال 1345است استاندارد روز نمايشگاهي را دارد؟

ضمن اينكه هيچ‌يك از سالن‌هاي نمايشگاه سئول پايان كار و سندمالكيت ندارد اما در شهرآفتاب تنها با حدود 400ميليارد تومان مي‌شود تا 3برابر متراژ كنوني فضاي نمايشگاهي را توسعه داد و آن را براي برپايي بزرگ‌ترين و پرازدحام‌ترين نمايشگاه‌ها نيز آماده كرد.

کد خبر 357285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha