فرهاد توحیدی: مسئله محیط‌زیست یکی از مهم‌ترین چالش‌های روزگار ماست. در حال حاضر نسبت به گذشته بحث محیط‌زیست چه در رسانه‌ها و چه میان مردم به شکلی جدی‌تر و پررنگ‌تر مطرح شده است.

فرهاد توحیدی

واقعيت اين است كه با شرايطي كه در حال حاضر داريم و روندي كه در حال طي‌كردنش هستيم، در سال‌هاي آينده در حوزه محيط‌زيست دچار مشكلاتي به مراتب گسترده‌تر از امروز خواهيم شد. همين الان هم اگر به اخبار رسانه‌ها دقت كنيم مي‌توانيم نشانه‌هايي از بحراني كه گسترش‌اش ما را به فاجعه نزديك مي‌كند حس كنيم. اختلاف‌هايي كه ميان شهرها بر سر مسئله آب وجود دارد اگر جدي گرفته نشود شايد بعدها نشود مسئله را به‌سادگي حل كرد. كم‌آبي مقوله بسيار مهمي است.

نبايد فراموش كنيم كه در بسياري از نقاط كشور پهناورمان با موضوع كم‌آبي مواجه هستيم. بخشي از ماجرا، اقليمي است و در بخش‌هايي هم سوءتدبير خودمان شرايط را نامطلوب كرده است. بايد به مسئولان هشدار دهيم كه به فكر باشند و ميان مردم هم نه به‌صورت شعاري، سطحي و بي‌كاركرد كه به‌شكلي موثر و كارشناسانه فرهنگسازي كنيم تا مانع هدردادن آب شويم.

به روزي فكر كنيم كه مردم دو شهر مجاور سر مسئله آب با يكديگر دچار چالش شوند؛ اتفاقي كه همين الان هم در حال رخ دادن است ولي دامنه اين اتفاق‌ها و اين اختلاف‌ها مي‌تواند بسيار جدي‌تر شود. متاسفانه سال‌ها نسبت به موضوع هدر دادن آب بي‌توجه بوده‌ايم؛

بي‌توجهي و بي‌مبالاتي همراه با بي‌اعتنايي به ساده‌ترين قواعدي كه بايد رعايت‌شان مي‌كرديم؛ از شيوه آبياري محصولات كشاورزي تا انبوه چاه‌هايي كه خلاف قواعد كارشناسانه حفر شدند و نتيجه‌اش غارت سفره‌هاي زيرزميني‌مان بود. نتيجه سياست‌هاي غلط را امروز مشاهده مي‌كنيم و بدون عزم جدي از سوي دولت و ملت، دور نيست روزي كه مردم كلانشهرهاي چند ميليوني با مشكل بي‌آبي مواجه شوند يا دعواهايي قوميتي و منطقه‌اي برسر آب به راه بيفتد. بايد به اين پرسش مهم و كليدي پاسخ مستدل و قانع‌كننده‌ بدهيم؛ براي حل بحران كم‌آبي چه برنامه‌اي داريم؟

کد خبر 357289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha