مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

سید محمد فخار : امروز با ورود ۶۵واگن ایرانی به خطوط متروی تهران، ظرفیت ناوگان ریلی تهران ۲۲۵هزار نفر افزایش می‌یابد.

هم‌اكنون ناوگان ريلي تهران 1200واگن دارد كه مي‌تواند روزانه حدود 4ميليون نفر را جابه‌جا كنند. افزايش واگن‌هاي مترو راه‌حلي اساسي براي افزايش كيفيت تردد با متروي تهران تلقي مي‌شود و مي‌تواند ظرفيت تردد روزانه با مترو را به نحو چشمگيري افزايش دهد.

  • 1200واگن ديگر

اگرچه متروي تهران امروز 1200واگن دارد اما بايد 1200تا 1500واگن ديگر نيز به مترو افزوده شود. در اين صورت ظرفيت واقعي متروي تهران با سرفاصله 3دقيقه به روزانه 8ميليون نفر مي‌رسد كه مي‌تواند بزرگ‌ترين معضل سال‌هاي اخير تهران درخصوص آلودگي هوا و ترافيك را به آساني حل كند. در اين مسير دولت سال‌هاست سهم قانوني خود(50درصد هزينه‌هاي ساخت و بهره‌برداري مترو) را نمي‌پردازد و بودجه را به‌صورت قطره‌چكاني پرداخت مي‌كند. براي نمونه، دولت سال گذشته تنها 10درصد از سهم خود را پرداخته ولي امسال هنوز ريالي از سهم خود را نپرداخته است. در عين حال دولت به‌تازگي وعده تحويل 1200واگن جديد به متروي تهران را داده است كه مي‌تواند موجب تحولي بزرگ در مترو شود.

  • گامي در مسير مديريت جهادي

مازيار حسيني، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران درخصوص توليد 65دستگاه واگن مترو با استفاده از دانش روز مهندسان و با دست پرتوان كارگران ايراني گفت: اين اقدام در شرايطي كه حوزه‌هاي صنعتي از ركود حاكم بر اقتصاد كشور رنج مي‌برند، جاي افتخار است. وي با اشاره به اينكه آنچه بيشتر باعث مباهات است، اين است كه با اهتمام شهردار تهران و تلاش نيروهاي توانمند داخلي، به سهم خود شاهد تحقق بخشي از منويات مقام معظم رهبري (مد‌ظله العالي) در نامگذاري سال95 به‌عنوان سال «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» در صنعت مترو هستيم، اظهار كرد: امروز با سربلندي مي‌توانيم اعلام كنيم كه صنعت مترو در بخش‌هاي مختلف از ساخت تونل گرفته تا توليد واگن به‌خودكفايي رسيده است. مازيار حسيني با بيان اينكه واگن‌هاي جديد، بلافاصله وارد خطوط پرمسافر مترو مي‌شوند و به سهم خود مي‌توانند تا حدي سرفاصله ورود قطارها به ايستگاه‌ها را كاهش و ظرفيت جا‌به‌جايي مسافر در ايستگاه‌ها را افزايش دهند، تصريح كرد: توليد واگن‌هاي مترو در كارخانه واگن‌سازي‌ مترو به موازات ساخت خطوط و ايستگاه‌هاي مترو به‌صورت شبانه‌روزي از سوي مهندسان و كارگران ايراني در دست انجام است. معاون شهردار تهران همچنين با تأكيد بر اينكه مديريت شهري تمام تلاش خود را به عمل آورده تا ضمن توجه ويژه به سرعت ساخت مترو و كيفيت اين پروژه حساس، آموزه‌هاي اقتصاد مقاومتي در پروژه عظيم مترو را مورد توجه قرار دهد، خاطرنشان كرد: واگن‌هاي جديد مترو طي مراسم ويژه‌اي از ظهر امروز وارد ناوگان ريلي پايتخت مي‌شود.

  • اهميت بومي‌سازي‌ صنعت مترو

صنعت مترو يك صنعت پيچيده و از نظر فناوري منحصربه‌فرد است. مازيار حسيني در اين‌باره اظهار داشت: باوجود اينكه اين صنعت در كشور ما نوپاست اما توانستيم به بخش‌هاي مختلف ورود كنيم و در رابطه با موضوع خدمات‌رساني مترو صنايع متنوعي داشته باشيم. وي با اشاره به اينكه در اين نمايشگاه به دانشگاهيان و صنعتگران اعتماد كرده‌ايم، خاطرنشان كرد: در برخي بخش‌ها بيش از 60تا 80درصد قطعات را با تكيه بر توان خود توليد كرده‌ايم و با مهندسي معكوس گام‌هاي خوبي را براي توليد قطعات پيشرفته‌تر برداشتيم. به گفته حسيني، مترو در حال رشد است و در سال96 به اندازه نصف تاريخ ساخت مترو، خطوط جديد تحويل داده مي‌شود. او مي‌گويد: باور و اعتماد است كه ما مي‌توانيم از اين مرحله با رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي عبور كنيم.

  • افق متروي 10ميليوني

2گام اساسي براي رسيدن ظرفيت متروي تهران به مترويي با روزانه 10ميليون نفر جابه‌جايي باقي مانده است؛ نخست بحث تكميل خطوط در حال ساخت (خطوط 6 و 7 و خط متروي تهران فرودگاه امام) مترو و تأمين تجهيزات مورد نياز است و دوم افزايش واگن‌ها تا سقف 3000تا 3500واگن كه مي‌تواند ميزان مسافران خطوط متروي تهران را روزانه به 10ميليون نفر افزايش دهد.

کد خبر 357416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha