همشهری آنلاین: دادستان کل کشور گفت: کسی نمی‌تواند منکر رشوه شود، اما باید در بخش‌های دولتی و به ویژه خصوصی این آسیب به حداقل برسد. رشوه وجود دارد منتها با درصد بالا یا پایین، هر جا هم وجود داشته باشد قوه قضاییه با آن برخورد می‌کند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی، اعضای این اتاق را یکی از ارکان‌های رشد و توسعه کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به مسئولیتی که دارم با تمام توان در خدمت رشد شرایط اقتصادی کشور و به ویژه اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.

وی گفت: اگر حتی حلقه اقتصاد مقاومتی مقداری هم نازک و باریک باشد، آمادگی دارم که این حلقه را تقویت کرده و بر اساس موازین شرعی و قانونی هر کمکی که از دستم برآید انجام دهم و با توجه به وظایف قانونی کوتاه نخواهم آمد.

دادستان کل کشور در ادامه گفت: امام صادق (ع) در حدیثی می فرمایند از جمله مواردی که منجر به بقای اسلام می شود این است که اموال و اقتصاد در دست کسانی باشد که راه صحیح استفاده از آن را بشناسند و دانش اقتصادی داشته باشند و برای کارهای نیک و سودمند استفاده کنند.

منتظری خاطرنشان کرد: نقش اقتصاد در کشور نقش بقا و فنا است؛ اگر کشور یک اقتصاد پویا و مبتنی بر دانش اقتصادی داشته باشد حیات و زندگی‌اش قطعی است و اگر اقتصاد در دست افراد نا آشنا به مسایل اقتصادی باشد، قطعا جامعه رو به نابودی می رود.

دادستان کل کشور بر ضرورت آسیب شناسی مسایل اقتصادی از سوی اعضای اتاق تاکید کرد و گفت: باید سخن امیرالمومنین (ع) را آویزه گوش خود کنید؛ امیرالمومنین حدیث معروف دارد که مربوط به شما بازاری ها و بازرگانان است. امیرالمومنین به بازاریان فرمود قبل از اینکه بخواهید وارد تجارت شوید علم و فقه تجارت را بیاموزید. بسیاری از مشکلات بازار عدم شناخت علم و فقه تجارت است.

منتظری ادامه داد: در همین جا به معاون اقتصادی دادستان ماموریت می دهم تا کمیته ای را تشکیل دهد. این کمیته باید دو کار انجام دهد. نخست تعامل با اتاق بازرگانی و دیگری چون در خود دادستانی تشکیل می شود باید نظارت بر مشکلات استان‌ها هم داشته باشد. موضوع مشاوره هم که مطرح کردند باید بابش را بگشاییم؛ استقلال قاضی منافاتی با مشورت ندارد.

  • فساد آنقدر گسترده نیست که ما را دچار وحشت کند

وی گفت: ما در محافل گوناگون از افراد مختلف و مسئولان مساله مبارزه با فساد را می شنویم. حقیقت این است که فساد آنقدر گسترده نیست که مارا دچار وحشت کند، اما همان قدری هم که مطمئن باشیم واقعی است سم مهلک است. بخش عمده فساد ناشی از عملکرد خود ماست. همین جا با خود پیمان ببندید هر جا فسادی دیدید به دادستانی گزارش دهید، برای هرکسی باشد پیگیری خواهم کرد.

منتظري اظهار کرد: مسایل اقتصادی از مهم‌ترین مسایل کشور به‌شمار می‌رود و همکاری همه دستگاه‌ها را طلب می‌کند، البته برخی از این مسائل به قوه قضاییه باز می‌گردد و من اظهارات عزیران را در این جمع شنیدم، برخی از این صحبت‌ها قابل قبول است و به حوزه کاری من مربوط می شود. تلاش می‌کنیم مشکلات را برطرف کنیم و بخشی دیگر مربوط به قسمت های دیگر می شود.

وی در ادامه بیان کرد: در دادستانی کل به عنوان مسئول نظارت بر حقوق عامه، معاونت اقتصادی خودمان را مکلف می کنیم تا این موضوعات را دنبال کند و تا آنجایی که در توان ما باشد تلاش می کنیم در عرصه ای که نیازمند همکاری همه قواست به خصوص بخش دولتی و خصوصی کارها دنبال شود.

منتظری درباره اینکه هم اکنون مهمترین پرونده اقتصادی در دست بررسی چیست؟ گفت: قطعا پرونده های زیادی وجود دارد و اهمیت آن به میزان مبالغی که مورد اختلاس یا سوءاستفاده قرار گرفته باز می‌گردد. متاسفانه ما پرونده های اقتصادی داریم، پرونده هایی که مربوط به سوء استفاده‌هایی است مثل پدیده یا ثامن الحجج که افراد زیادی را گرفتار کرده، اما متاسفانه قوه قضاییه عده و عُده کافی را در اختیار ندارد.

دادستان کل کشور اضافه کرد: ما متناسب با نیاز امکانات نداریم و امیدواریم در برنامه ششم بخشی از این مشکلات را برطرف کنیم و پاسخگوی مردم باشیم.

وی در ادامه گفت: کسی نمی‌تواند منکر رشوه شود، اما باید در بخش‌های دولتی و به ویژه خصوصی این آسیب به حداقل برسد. رشوه وجود دارد منتها با درصد بالا یا پایین، هر جا هم وجود داشته باشد قوه قضاییه با آن برخورد می‌کند.

کد خبر 357449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha