همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه با بیان این نکته که نقض کننده برجام نخواهیم بود، در پاسخ به خبرهایی مبنی دعوت دولت عربستان از ایران برای حج، گفت: ما هیچ گونه دعوت نامه‌ای از دولت عربستان برای حج امسال دریافت نکرده‌ایم و چنین دعوت نامه‌ای وجود خارجی ندارد و کماکان در وضعیت سابق با ریاض به سر می بریم.

به گزارش مهر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران كه دوشنبه-13 دي- برگزار شد در خصوص آزادسازی حلب و برنامه ایران برای تنش زدایی در منطقه اظهار داشت: بحث حلب به جاهای خوبی رسیده و تا حد زیادی پاک سازی شد و امیدواریم شاهد ثبات و امنیت در حلب و دیگر نقاط سوریه باشیم.

وی گفت: موضوع موصل با جدیتی که در دولت عراق وجود دارد خوب پیشرفته و امیدوارم آنجا هم به زودی پاک سازی شود و امنیت در آن کشور دوست و همسایه نیز برقرار شود.

قاسمی در پاسخ به خبرنگاری که مدعی بود خبرسازی هایی علیه اقدامات وزارت خارجه  و ظریف در رسانه های کشور صورت می گیرد، گفت: ایران کشوری دموکراتیک است و جریانات مختلف فکری می توانند آزادانه مباحث و مواضع خودشان را بیان کنند. البته باید برخی جریانات را عده ای که به دنبال مخدوش جلوه دادن دستاوردهای دولت و نظام هستند تفکیک کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: وزارت امور خارجه مواضع خود را نسبت به این اقدامات پیشتر بیان کرده که در سایت این وزارتخانه قابل دسترسی است و روابط عمومی وزارت خارجه نیز پاسخ هایی را در خصوص اتهامات مطرح شده بیان کرده که دیگر نیازی به توضیح بیشتر در این مورد نمی بینم.

  • اجازه تجزیه سوریه را نمی دهیم

وی در پاسخ به این سوال که نظرتان در خصوص ادعای برخی رسانه های غربی پیرامون توافقات پنهانی با طرف ایرانی مبنی بر طرح تجزیه سوریه تصریح کرد: مواضع ایران در خصوص کشورهای منطقه کاملا مشخص است و ما همواره از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه دفاع کرده و خواهیم کرد و به سهم خودمان اجازه نخواهیم داد که سوریه حوزه نفوذ سایر کشورها و حتی جمهوری اسلامی ایران شود. ما فکر می کنیم تغییر مرزهای جغرافیایی کاری است بسیار اشتباه که باید به این مباحث تبلیغاتی و رسانه ای توجه کنیم.

قاسمی در خصوص آتش بس حلب  و نقش ایران در این مساله بیان کرد: نشست سه جانبه مسکو ثمرات مهمی داشت که یکی از آنها هماهنگی سه کشور مهمی بود که نقش اساسی در مساله سوریه داشتند و بار دیگر تاکید می کنیم که تنها راهی که جهت خروج بحران سوریه قابل تصور است دستیابی به تفاهمات سیاسی است که ما این مساله را به جدیت دنبال کردیم  و در نشست مسکو هم در خصوص آتش بس در سوریه و کمک کردن برای یافتن راه حل سیاسی به یک جمع بندی رسیدیم و امیدواریم بتوانیم این نقش را به اندازه ای که لازم است در سوریه ایفا کنیم و تلاش های خود را در این راستا ادامه دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص  این مطلب که کشور عمان قصد پیوستن به ائتلاف به اصطلاح ضدتروریستی که همان ائتلاف عربستان است، را دارد و ایا این مسئله رابطه ما با آن کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد یا خیر گفت: ما با کشور عمان روابط خوبی را از گذشته دور تا به امروز داشته ایم و در مقاطع مختلفی که منطقه دچار مشکلات و تنش هایی بوده روابط ما با عمان مثبت، رو به رشد و سازنده بوده است و در صورتی که عمان به ائتلاف مذکور پیوسته باشد تاثیری در روابط ما نخواهد داشت چرا که می تواند همکاری های خودش را به نحوی سامان دهد که تاثیری در روابط با دوستان و همکاران منطقه ای آن کشور نداشته باشد.

وی در خصوص سفر اخیر دو مقام عالی رتبه سوریه به تهران و دیدار با مقامات ایران در این مقطع زمانی اظهار کرد: تحولات منطقه بسیار سریع و بعضا غیرقابل پیش بینی است و ما هم در این راستا به خصوص در ماه های اخیر رایزنی های خود را دائما با کشورهای مختلف و به طور خاص سوریه داشته و داریم.

  • سفر مقامات سوری به تهران خوب و سازنده بود

قاسمی با اشاره به اینکه سفر ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه در این چارچوب انجام شده است، تاکید کرد: این مقام سوری با مقامات مختلفی از ایران دیدار کرد و در خصوص تحولات سوریه و نشست مسکو و روند تحولات پس از آزادسازی حلب به بحث و تبادل نظر با طرف ایرانی پرداختند و همچنین در خصوص رسیدن به یک راه حل سیاسی دو طرف مواضع خود را مستقیم مطرح کردند و هماهنگی های خوبی را شاهد بودیم که در کل می توان سفر این دو مقام عالی رتبه سوری را به لحاظ زمانی و مواردی که در آن گفتگوها مطرح شد خوب و سازنده ارزیابی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که موضع وزارت امور خارجه در خصوص مناقشه ایجاد شده میان ایران و ترکمنستان بر سر قطع گاز از طرف ترکمن ها چیست، گفت: بحث همکاری های ایران با ترکمنستان در موضوع گاز مساله جدیدی نیست و به سال ۱۳۷۵ بازمی گردد و ۱۰ سال پس از آن هم مجددا به یک نقطه خاصی از همکاری ها رسیدیم  که طرف ترکمن قیمت های خود را افزایش داد و ما هم تحت شرایطی آن را پذیرفتیم.

وی گفت: مذاکرات فی مابین در جریان بود و برای ما این مساله مطرح بود که به دو حالت خوشبینانه و یا بدبینانه روند همکاری ها ادامه داشته باشد و یا اینکه به دلایل مختلف همکاری ها پایدار نباشد. بنابراین وزارت نفت و شرکت گاز ایران برای وضعیت بدبینانه تمهیدات لازم را اندیشیده بودند و در شهرهای شمالی ما تمهیدات مقتضی اجرایی شده است.

قاسمی ادامه داد: فکر می کنم این مساله یک بحث مالی و فنی است که بین دو شرکت گاز ایران و ترکمنستان وجود دارد و امیدواریم با درایت بتوانیم با کشور همسایه خود به شکل مرضی الطرفین به تفاهم لازم برسیم.

  • دعوت نامه ای برای حج از سوی عربستان ارسال نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا وزیر حج عربستان آنگونه که ادعا می کنند از ایران برای حج سال آینده دعوتی به عمل آورده یا نه، اظهار کرد: ما هیچ گونه دعوت نامه ای از دولت عربستان برای حج امسال دریافت نکرده ایم و چنین دعوت نامه ای وجود خارجی ندارد و کماکان در وضعیت سابق با ریاض به سر می بریم و تا جایی که اطلاع دارم دعوت نامه های عربستان برای ۸۰ کشور جهان ارسال شده ولی ایران هنوز مستثنی است.

قاسمی تاکید کرد: درباره حج سال آینده جمهوری اسلامی ایران با توجه شرایط موجود و حفظ عزت و امنیت حجاج ایرانی تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشور دیگری به جمع اعضای نشست سه جانبه مسکو اضافه خواهد شد یا نه، گفت: آنچه برای ما مهم است صلح و ثبات در سوریه است و در این جهت با تمام توان تلاش های وافری را انجام داده و خواهیم داد چرا که سوریه را بخشی از صلح و ثبات منطقه و جهان می دانیم.

قاسمی ادامه داد: اجلاس مسکو بسیار موفق بود و ما در رایزنی هایی که با شرکای خود در مسکو داشتیم بر این مساله که تلاش های خود را در جهت ایجاد ثبات و امنیت در سوریه ادامه دهیم، تاکید کرده ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما با هر عاملی که بتواند صادقانه و جدی به صلح و ثبات سوریه کمک کند، مشکلی نخواهیم داشت خاطرنشان کرد: آنچه مشخص است این که سه کشور اصلی ایران، روسیه و ترکیه می توانند کمک های بسیاری را در این مساله به دولت سوریه داشته باشند و در دوره کنونی بحث کشور دیگری مطرح نیست و البته شاید در آینده بتوان روشن تر و بهتر در این خصوص صحبت کنیم.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا ایران با تمام بندهای موجود در آتش بس سوریه موافق است یا نه؟ اظهارکرد: اولویت دولت سوریه و معارضینی است که قرار است در نشست قزاقستان شرکت کنند و ما بنا نداریم که دیدگاه های خودمان را به آنها تحمیل کنیم و امیدواریم در نشست قزاقستان طرفین بتوانند راهکاری مشخص برای خروج از بحران پیدا کنند و هر آنچه که آنها تصمیم بگیرند، برای ما محترم است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت امور خارجه اقدام و یا وظیفه مشخصی را در خصوص نظارت بر هنرمندانی که از کشور خارج می شوند و قصد بازگشت به ایران را دارند، انجام می دهد یا خیر؟ اظهار داشت: وزارت فرهنگ متولی مباحث فرهنگ و سینما و هنرمندان است. وزارت امور خارجه به این معنا در شرح وظایف ذاتی خود وظیفه مشخصی ندارد و ما سعی می کنیم سرویس دهنده، تسهیل کننده و راهگشای این عزیزان باشیم و از طریق سفارتخانه های خود اگر بتوانیم کمکی در راستای اعطلای فرهنگ و هنر در سایر کشور ها به آنها کنیم، این کار را دریغ نکرده و نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور در سخنان دیشب خود درخصوص انجام تعهدات پایانی ایران در فردو نکاتی را گفت، چرا ما اصرار داریم تعهدات خود را کامل انجام دهیم در صورتی که طرف مقابل همچنان بدعهدی هایی را انجام می دهد؟ گفت: ما بارها اعلام کرده ایم که نقض کننده برجام نخواهیم بود و تا جایی که بتوانیم به همه تعهدات بین المللی خود به عنوان کشوری مستقل پایبند هستیم و در خصوص تعهدات طرف های مقابل هم همانگونه که جناب رئیس جمهور گفتند، بخش زیادی از این تعهدات انجام شده و شاید در بخش بانکی با مشکلاتی مواجه باشیم که البته بخشی از آن به بدعهدی ها و کارشکنی ها بر می گردد و برخی موارد دیگر آن که قصد بازکردن آنها را ندارم به موارد دیگری ارجاع داده می شود.

  • امیدواریم برجام بر زندگی مردم اثر بگذارد

وی افزود: هر جا که ما احساس کنیم نقض برجام از سوی مقابل به وجود آمده است، دست ما برای اقدامات مشخص باز است، چه در فردو و چه در سایر بخش ها می توانیم کارهایی را انجام دهیم و البته تا همان حدی که جناب رئیس جمهور شب گذشته در این خصوص بیان کردند، کافی است و ما امیدواریم این موضوع برجام بتواند راه خود را به درستی ادامه دهد و تاثیرش را در وضعیت اقتصادی و زندگی مردم بگذارد.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برخی منابع از وجود برخی بندها علیه گروه های مقاومت اسلامی در متن توافق آتش بس سوریه خبر می دهند، نظر شما چیست، اظهار کرد: آتش بس حلب اتفاق نخواهد افتاد تا زمانی که تمام گروه های موجود در سوریه نسبت به آن توافق داشته باشند و تا اینجا هم نقض آشکار و جدی در خصوص آتش بس صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: با مجموعه شرایط پیچیده حلب فکر می کنم که آتش بس قابل قبول است و مسیر خوبی را طی کرده است. حالا اینکه در آینده چه اتفاقاتی رخ بدهد، نمی توانم اظهارنظر کنم اما اکنون آتش بس در شرایط خوبی قرار دارد و گروه های مقاومت و هواداران و آقای اسد با توجه به اینکه دولت سوریه خود یک بخشی از آتش بس حلب است، مشکل جدی نخواهند داشت و برای این مسئله جای نگرانی وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که نظرتان در خصوص برخی گمانه زنی ها در رسانه ها پیرامون سفیر انتخاب شده برای سفارتخانه ما در دمشق چیست؟ اظهارکرد: من هیچ چیزی را تائید نمی کنم و بارها اعلام کرده ایم که پروسه تعیین سفیر در هر جای دنیا یک بحث زمانبر و پیچیده است و فردی معرفی نخواهد شد تا زمانی که همه مراحل لازم برای آن طی شده باشد.

قاسمی با بیان اینکه برخی رسانه ها زودتر از موعد مقتضی به گمانه زنی در این رابطه پرداخته اند، گفت: متاسفانه برخی رسانه ها پیش از آنکه مراحل قانونی و عرفی لازم طی شده باشد، اقدام به این کار کرده اند که کار درستی نبوده چرا که ممکن است در یک مرحله ای تغییر وضعیت داشته باشیم و اصولاً این کارها اخلاقی نیست.

وی در خصوص قطعنامه ضد صهیونیستی تصویب شده در شورای امنیت سازمان ملل اظهارکرد: این مسئله گام مثبتی بود و در جهان امری غیر قابل پیش بینی محسوب می شد و البته ما نیز از آن قطعنامه استقبال کردیم و هر گامی که بتواند آن رژیم را تحت فشار قرار دهد تا از اقدامات ددمنشانه خود دست بکشد و یا ظلم و ستم خود را بر مردم فلسطین بکاهد، مورد حمایت و استقبال ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امیدواریم این اقدام یک شروعی باشد که رژیم صهیونیستی را به جایی که باید برود، هدایت کند و آن رژیم را از کار خلاف انسانی شهرک سازی ها بازدارد و گام های بیشتری را در عرصه بین المللی در این خصوص شاهد باشیم تا احقاق بخشی از حقوق همه فلسطینیان را در آینده ببینیم.

وی درخصوص برخورد فیزیکی با تعدادی از پناهندگان ایرانی در استرالیا هم گفت: مدتهاست که ما با طرف استرالیایی تماس هایی را داریم و تاکنون طرح های مختلفی درخصوص پناهندگان مطرح بوده که از گذشته و یا اخیراً به آن کشور رفته اند و طرف استرالیایی هم از مدتها پیش به این امر واقف شده است که بخشی از آن پناهندگان که چه قانونی و چه غیرقانونی به آن کشور سفر کرده اند، لزوماً سیاسی نیستند و عده ای از آنها پناهندگان اقتصادی و اجتماعی هستند که به دنبال مدینه فاضله و زندگی بهتر از جان خودشان گذشتند و ریسک بالایی را برای سفر پذیرفتند.

قاسمی در ادامه افزود: به هر حال دولت استرالیا قصد بازگرداندن آنها را دارد و ما نیز گفتیم که مشکلی در این خصوص نداریم؛ منوط به اینکه آن افراد پس از اثبات هویت ایرانی بودنشان، با اراده و تمایل خود و نه از روی اجبار، به ایران بازگردند.

وی در خصوص اقدامات برخی واسطه گران برای صدور ویزا در مقابل سفارتخانه های خارجی در تهران گفت: ما به جد پیگیر این موضوع هستیم و سعی می کنیم در مقاطعی این هشدارها و آگاهی های لازم را به مردم بدهیم که دچار این باندهای مافیایی و قاچاق نشوند و هزینه های گزاف و اضافی نپردازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: با برخی سفارتخانه ها در این خصوص صحبت کردیم و هشدارهای لازم را به آنها داده ایم و آنها هم استدلال های خودشان را داشتند. نهایتاً امیدواریم که بتوانیم با همکاری مردم و مشارکت سفارتخانه ها بر این مشکل فائق آییم.

قاسمی در خصوص آخرین وضعیت نرگس کلباسی در هند اظهار داشت: تحول جدی و اساسی در این خصوص وجود ندارد ولی آنچه که تاکنون اتفاق افتاده تلاش های شبانه روزی و مستمر وزارت خارجه بوده که گامهای زیادی هم برداشته شده، ما اصولاً دخالت در مسائل کشور دیگری نداریم و همانگونه که مقامات هندی هم گفتند آن کشور هم از تفکیک قوا برخوردار است ولی به هر حال ما به عنوان وزارت امور خارجه ایران وظایف ذاتی و اصلی خود را دنبال خواهیم کرد.

  • آنکارا پذیرفت مواضع خودش را تغییر دهد

وی درخصوص آینده روابط میان و ترکیه در سال جدید میلادی گفت: ما روابط خوبی را با کشور همسایه خود داشته و داریم و آشکار و نهان ارتباطات خوبی میان ما برقرار است و در نشست مسکو گفتگوهای سه جانبه خوبی میان ما، ترکیه و روسیه وجود داشت و آنکارا پذیرفت تا مواضع خودش را تغییر دهد و نگاه خود را نسبت به سوریه بهتر کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: فکر می کنم رایزنی های ما ادامه دار خواهد بود و امیدوارم سال ۲۰۱۷ سالی باشد که دو کشور همسایه که از اشتراکات زیادی هم برخوردارند، بتوانند همپوشانی ها و اشتراکات خود را افزایش و اختلافات خود را کاهش دهند ولی من نمی توانم درخصوص اینکه سطح روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور در سال پیش رو چگونه خواهد بود، پیشگویی داشته باشم.

قاسمی در پاسخ به این سوال که ایران با پذیرفتن این مساله که تنها دو گروه داعش و جبهه النصره از دیگر گروههای تروریستی مستثنی شده اند، آیا از مواضع پیشین خود نسبت به گروههای تروریستی موجود در سوریه عقب نشینی کرده است گفت: در نشست مسکو، ما ثمرات زیادی را شاهد بودیم که یکی از آنها این بود که نشان داد کشورهای منطقه می توانند بدون حضور قدرتهای فرامنطقه ای با یکدیگر صحبت کنند و به تفاهماتی برسند که این پدیده مثبتی بود.

وی در ادامه بیان کرد: درخصوص نشست آستانه تا زمانی که تاریخ دقیق آن و مکانیزم های آن نشست مشخص نشده باشد، به صراحت صحبت نمی کنیم، روایت های مختلفی در مورد آن نشست وجود دارد؛ به طور مثال برخی می گویند قرار است از برخی دولتها یا سازمان های بین المللی در مراسم افتتاحیه آن نشست دعوت شود که البته در این خصوص هیچ مورد مشخصی تاکنون قطعی و روشن نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بین اینکه کلمه عقب نشینی با اینکه تفاهماتی در جایی صورت بگیرد، فرق دارد اظهار داشت: هر مذاکره ای یک بده بستان است لذا عقب نشینی از مواضع خود نداشتیم و این تفاهمی بوده که میان سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در نشست مسکو بر سر کلیات صورت گرفته و جزئیات آن هم در حال مذاکره است.

قاسمی در پاسخ به این سوال که سفیر جدید ایران در سوئیس چه زمانی مشخص خواهد شد گفت: شما این مساله را حل شده تصور کنید و در زمان لازم و مقتضی آن ما در این خصوص اطلاع رسانی خواهیم داشت.

کد خبر 357479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha