مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

نمایندگان مجلس در بیست و هشتمین جلسه بررسی برنامه ششم توسعه با تصویب موادی از این برنامه تکالیف جدیدی بر‌عهده دولت برای کمک به شهرها گذاشتند.

اعمال سياست‌هاي تشويقي براي بازسازي بافت‌هاي فرسوده، تضمين تسهيلات و تأمين ناوگان و تجهيزات قطار شهري شهرها و افزودن ۲۰۰۰واگن تا پايان برنامه ششم به خطوط ريلي شهري ازجمله مواد تصويبي برنامه ششم توسط نمايندگان در جلسه ديروزشان بود. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين با تصويب بخش ديگري از برنامه، شهرداري‌ها را مكلف كردند كه نسبت به درج الزام رعايت مقررات ملي ساختمان‌اقدام كنند.

  • تصويب 3 بند از ماده نوسازي بافت‌هاي فرسوده

آنچه نمايندگان خانه ملت در ارتباط با سياست‌هاي تشويقي براي اقدامات بخش غيردولتي درخصوص احيا و بازسازي بافت‌هاي فرسوده به تصويب رساندند به بند الف، ب و ج ماده 76لايحه برنامه ششم برمي‌گردد. در اين ماده آمده است:

الف- شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران مكلف است نسبت به احصاي مناطق ويژه نيازمند بهسازي و نوسازي در بافت‌هاي فرسوده و دسته‌بندي طرح‌هاي واقع در اين مناطق، با اولويت‌هاي زير اقدام كند:

1- طرح‌هايي كه به‌دليل وجود منافع عمومي، اجراي بموقع آنها ضروري است. 2- طرح‌هايي كه از طريق تدوين ضوابط و مقررات و مشاركت مردم و حمايت دولت، شهرداري‌ها و دهياري‌ها به مرور زمان قابل انجام است.

اين بند تبصره‌اي نيز دارد كه عبارت است از طرح‌هاي گروه «1» مشمول برنامه‌هاي عمومي و عمراني دولت موضوع «لايحه قانوني نحوه خريد و تملك اراضي و املاك مصوب 1358شوراي انقلاب» كه تمام يا بخشي از منابع مورد نياز آن مي‌تواند از طريق بخش‌هاي غيردولتي تأمين شود.

در بند ب نيز آمده كه دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط موظفند به‌منظور افزايش بهره‌وري و استحصال زمين نسبت به احياي بافت‌هاي فرسوده و نامناسب روستايي اقدام كنند. طبق بند ج هم وزارت مسكن و شهرسازي، وزارت كشور و شهرداري‌ها موظفند با اعمال سياست‌هاي تشويقي و در چارچوب قانون حمايت از احياي بافت‌هاي فرسوده از اقدامات بخش غيردولتي براي احيا و بازسازي بافت‌هاي فرسوده در قالب بودجه مصوب حمايت كنند.

گفتني است نمايندگان بند د ماده 76لايحه را به كميسيون تلفيق برنامه ششم براي بررسي مجدد و اصلاح اشكالات ارجاع دادند. در اين بند وزارت مسكن و شهرسازي و شهرداري‌ها موظف به پيش‌بيني، احيا و بازسازي10درصد از بافت‌هاي فرسوده شهري شده‌اند كه تسهيلات و بودجه مورد نياز آن بايد توسط وزارت مسكن و شهرسازي در بودجه عمومي پيش‌بيني شود.

همچنين براساس اين بند دولت موظف است حداقل 50درصد منابع و اعتبارات بخش مسكن اعم از طرح‌هاي مسكن مهر، مسكن جوانان و نيازمندان را در محدوده بافت‌هاي فرسوده شهري اختصاص دهد. علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي دليل ارجاع اين بند ماده را ابهام در اين بند، حجم بالاي بار مالي و پرداختن به مسكن مهر درحالي‌كه مسكن مهر در مواد قبلي تعيين تكليف شده است، بيان كرد.

  • 270محله شهري بهسازي مي‌شود

روز گذشته نمايندگان مجلس مصوبه ديگري هم از ميان ماده‌هاي لايحه برنامه ششم توسعه براي بهسازي شهرها داشتند. چنانكه با تصويب ماده 73لايحه، دولت را مكلف كردند تا در طول برنامه نسبت به بهسازي سالانه ۲۷۰محله شهري اقدام كند. اين اقدام بايد در قالب مطالعات مصوب ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار، برحسب گونه‌هاي مختلف شامل ناكارآمد، تاريخي، سكونتگاه‌هاي غيررسمي و حاشيه‌اي و ارتقاي دسترسي به خدمات و بهبود زيرساخت‌ها در چارچوب مقررات مربوطه صورت پذيرد.

  • پايان‌كار ساختمان منوط به رعايت مقررات ملي

ديگر موضوع مورد بررسي نمايندگان مجلس در جلسه ديروز صبح، ماده 74گزارش كميسيون تلفيق درباره لايحه برنامه ششم توسعه بود كه به تصويب آنها رسيد. براساس اين ماده به‌منظور مقاوم‌سازي ساختمان‌ها و اصلاح الگوي مصرف به‌ويژه مصرف انرژي در بخش ساختمان و مسكن، شهرداري‌ها مكلفند نسبت به درج الزام رعايت مقررات ملي ساختمان در پروانه‌هاي ساختماني اقدام كنند. صدور پايان‌كار براي واحدهاي احداث شده بر مبناي اين پروانه‌ها، منوط به رعايت كامل اين مقررات است.

به علاوه، تمامي مجريان دولتي موظفند مسئوليت فني (حرفه‌اي) خود و در صورت نياز، مسئوليت ساير عوامل مرتبط با طراحي، محاسبه و نظارت ساختمان‌هاي تحت‌پوشش خود اعم از شهري و روستايي را نزد يكي از شركت‌هاي داراي صلاحيت بيمه كنند. همچنين با تصويب مجلس بايد به‌منظور انجام مطالعات لازم براي كاهش خطرپذيري زلزله، طي اجراي قانون برنامه، استانداردسازي مصالح در مقاوم‌سازي ساختماني، به‌صورت كامل محقق و از توليدكنندگان و ارائه‌كنندگان مصالح و روش‌هاي مذكور حمايت شود.

کد خبر 357545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha