مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران می‌گوید: سهم محیط‌زیست از منابع آبی در لایحه برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور ۱۰میلیارد و ۸۰۰میلیون مترمکعب درنظر گرفته شده و حقابه لازم برای احیای تالاب‌های بحرانی از همین محل تأمین می‌شود.

به گزارش ايرنا، محمد حاج‌رسولي‌ها در نشست خبري افزود: طرح احيا و تعادل بخشي با هدف مديريت آب در حوضه‌هاي آبريز و اتكا به برداشت بر پايه آب قابل برنامه‌ريزي در هر حوضه، تهيه و تدوين شده است. وي افزود: براساس ابلاغيه تعريف شده براي آب قابل برنامه‌ريزي، اميد است تا پايان برنامه ششم كل آب قابل برنامه‌ريزي از حدود 100ميليارد مترمكعب فعلي به 80ميليارد مترمكعب كاهش يابد. به گفته اين مقام مسئول، از اين رقم حدود 40ميليارد مترمكعب به آب‌هاي سطحي و 40ميليارد مترمكعب ديگر به آب‌هاي زيرزميني اختصاص خواهد يافت و بر همين اساس، سهم فضاي سبز، بخش‌هاي صنعت، شرب و كشاورزي در حوضه‌هاي مختلف ابلاغ شده است. وي با اشاره به عملكرد اين شركت براي احياي درياچه اروميه، يادآوري كرد: تاكنون يك ميليارد مترمكعب آب به پيكره درياچه اروميه انتقال داده شده است. حاج رسولي‌ها همچنين از مسدود كردن 10هزار و 600حلقه چاه غيرمجاز در كشور از ابتداي سال‌جاري تاكنون خبرداد و گفت كه بيش از 54هزار حلقه چاه كشاورزي هم به كنتورهاي هوشمند مجهز شده است.

  • طرح انتقال آب خزر به سمنان اجرايي نشد

حاج رسولي‌ها با اشاره به طرح انتقال آب خزر به استان سمنان، يادآوري كرد: اين طرح به‌دليل حساسيت بالاي حوضه آبريز درياي خزر و مسائل زيست‌محيطي مترتب بر آن، فقط در فاز مطالعاتي انجام شده و اجرايي نشده است. مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران در حالي از اجرايي نشدن انتقال آب خزر به سمنان خبر مي‌دهد كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي سه‌شنبه گذشته حين بررسي لايحه برنامه ششم توسعه با حذف بند ح ماده 45اين لايحه با طرح‌هاي انتقال آب از درياچه‌هاي بسته به‌ويژه انتقال آب خزر به سمنان و زيستگاه‌هاي حساس مخالفت كردند.

کد خبر 357552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha