چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

آمار سزارین در کشورهای پیشرفته ۵درصد است درحالی‌که بعد از طرح تحول سلامت این آمار در ایران به ۵۵درصد رسیده است. وزارت بهداشت با اجرای این طرح به‌دنبال کاهش سزارین تا ۳۰درصد است.

نوزاد

چندي پيش حسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت در اين‌باره گفت: تا پيش از آغاز طرح تحول نظام سلامت، زايمان‌هاي سزارين به شكل غيرمنطقي افزايش يافته و در برخي مراكز به ميزان 90درصد رسيده بود كه همين امر مشكلاتي را به همراه داشت. اكنون با تلاش‌هاي صورت گرفته، كاهش سزارين در مواردي به ميزان زير 20درصد رسيده البته عدد مورد انتظار در ميزان متوسط كشوري براي كاهش سزارين 30درصد است كه براي رسيدن به آن تلاش مي‌كنيم. لازم است همين مسير در يك بازه 10ساله، پيگيري شود.

بخشي از دلايل تفاوت ايران با آمارهاي جهاني به ويژگي‌هاي فرهنگي بر مي‌گردد. دكتر فاطمه ارجمندتيموري متخصص زنان و ناباروري در گفت‌وگو با همشهري در اين‌باره گفت: آنچه مردم در مورد انتخاب زايمان سزارين مي‌گويند به ويژگي‌هاي فرهنگي برمي‌گردد. با وجود تغيير در سياست‌هاي وزارت بهداشت، هنوز مادراني هستند كه مي‌خواهند همان يك يا دوبچه‌اي را كه به دنيا مي‌آورند به روش سزارين و به زعم خودشان بي‌دردسر به دنيا بياورند. آنها مي‌ترسند كه زايمان طبيعي طاقت فرسا و سخت باشد درحالي‌كه زايمان سرازين نيز عوارض خاص خود را دارد. درست است كه در زايمان طبيعي تغييرات فيزيكي در مادر ايجاد مي‌شود كه در سال‌هاي بعد خود را نشان مي‌دهد، اما تحقيقات نشان داده است كه روش‌هايي براي برطرف كردن آن آسيب‌ها با ورزش و نه جراحي وجود دارد.

وي افزود: هنوز چشم همچشمي يكي از دلايل مادران براي اصرار به انتخاب زايمان سزارين است. من به كرات ديده‌ام كه مي‌گويند مي‌خواهيم با فلان دكتر سزارين انجام دهيم چون دستش خوب است درحالي‌كه اين حرف‌ها اساس علمي ندارد. سزارين خطر چسبندگي در بافت‌هاي دروني را ايجاد مي‌كند، احتمال صدمه به جنين بالاست و عوارض بيهوشي تا مدت‌ها براي جنين و مادر وجود دارد. سال‌ها تبليغ مي‌شد كه سزارين در باهوش‌شدن بچه تأثير دارد، درحالي‌كه تحقيقات بعدي نشان داد درست برعكس اين صادق است. ضمن اينكه رد شدن جنين از كانال زايمان هورمون‌هايي را در بدن مادر ايجاد مي‌كند كه بعد‌ها در كاهش درد، ترميم رحم و تخمدان و شيردهي تأثير مثبت دارد.

فرزانه شولي متخصص مامايي، در گفت‌وگو با همشهري در مورد تأثير طرح تحول در افزايش تعداد زايمان‌هاي طبيعي گفت: اين طرح تأثير خوبي در افزايش زايمان طبيعي داشته است. علاوه بر اينكه اطلاع‌رساني در مراكز بهداشت و بيمارستان‌ها بيشتر شده، مادران انتخاب ديگري نيز ندارند. در واقع در بيمارستان‌هاي خصوصي نيز مميزي گذاشته‌اند كه پزشكان متخصص در ابتداي امر زايمان طبيعي را مدنظر قرار دهند. پيش از اين پولي كه براي زايمان طبيعي به متخصصان داده مي‌شد حدود 30 تا 40هزار تومان بود، در نتيجه متخصصان تمايلي به حضور در بيمارستان و زايمان طبيعي نداشتند. اما هم‌اكنون اين رقم به 500 تا 600 هزار تومان براي هر زايمان رسيده است. مادر بايد در فرايند زايمان طبيعي قرار بگيرد و درصورت وجود يك انديكاسيون يا مشكل، تغيير روش زايمان صورت بگيرد. اما اين تغييرات شامل ماما‌ها در همه بيمه‌ها نشده است. بنابراين ماماها به زايمان طبيعي در بيمارستان‌هاي خصوصي روي آورده‌اند.

کد خبر 357694

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha