همشهری آنلاین: رییس دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: معضل پایان‌نامه‌فروشی با حذف این واحد درسی در دانشگاه‌ها برطرف نمی‌شود.

به گزارش ايرنا، محمدعلی برخورداری اظهار داشت: در دانشگاه علم و صنعت برخی از دانشکده‌ها پایان‌نامه ندارند.

وی افزود: اطلاع دقیقی از موضوع حذف پایان‌نامه‌ها در مقطع کارشناسی ندارم اما اگر این امر به سبب تقلب‌های علمی باشد، به نظر می‌رسد اقدام مناسبی نیست.

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: باید با معضل پایان‌نامه‌فروشی به صورت ریشه‌ای برخورد کرد و این باور را در جامعه تلقین کرد که خرید پایان‌نامه از فروش آن به مراتب اقدام زشت‌تری است.

وی ادامه داد: باید اقدامات علمی و اساسی در این زمینه صورت گیرد که مشتری برای بنگاه‌های پایان‌نامه‌فروشی وجود نداشته باشد.

برخورداری خاطرنشان کرد: مشکلات مالی و معیشتی اساتید و سیاست‌های نادرست پذیرش زیاد دانشجویان در این زمینه بایستی اصلاح شود.

وی افزود: هم اکنون مراکز علمی در برخی از شهرستان با رشد روزافزون دانشجو مواجه است و اساتید و هیات علمی این دانشگاه‌ها اندک هستند. وقتی چنین حالتی صورت گیرد به طور طبیعی استاد وقت چندانی برای هماهنگی با دانشجو در امر تهیه پایان‌نامه ندارد.

محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشتر گفته بود، در خصوص وضعیت پایان‌نامه‌ها در کشور برخی مقررات باید تغییر کند به ویژه در مقطع تحصیلی کارشناسی ضرورتی به تهیه پایان‌نامه وجود ندارد.

به گفته مخبر دزفولی، گزارش‌های زیادی در مورد سرقت و تقلب علمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد و با توجه به این تخلفات اعضای شورا بر این باورند که ضرورتی ندارد که دانشجوی مقطع کارشناسی پایان‌نامه ارائه دهد.

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف نيز در اين باره گفت: معتقدم تصمیم برای حذف پایان‌نامه‌ها باید بر عهده دانشگاه‌ها و مراکز علمی قرار گیرد.

بیژن وثوقی وحدت افزود: بهترین سیاست در مورد حذف پایان‌نامه‌ها، اعطای تصمیم‌گیری به مسئولان خود دانشگاه‌ها در این رابطه است.

وی گفت: برای رشته‌های مهندسی، وجود پایان‌نامه بسیار مهم بوده و به دانشجویان اعتبار می‌دهد.

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف افزود: برای مبارزه با سرقت‌های علمی باید دانشگاه‌ها و استادان همت بیشتری کنند زیرا اساتید نخستین افرادی هستند که متوجه این امر می‌شود.

وی ادامه داد: البته شاید برای برخی رشته‌های تحصیلی، حذف پایان‌نامه امکان‌پذیر باشد اما در رشته‌های مهندسی نیازمند آن هستیم.

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: همچنین پایان‌نامه‌های رشته‌های مهندسی به گونه‌ای است که تقلب در آنها امکان‌پذیر نیست.

کد خبر 357862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha