جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

همزمان با اهدای جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان هیأت ملی نقد به «فروشنده»، فهرست ۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۶ از نگاه ۲۰۰ منتقد سینما در سایت ایندی‌وایر منتشر شد که در آن نشانی از نام نماینده ایران در اسکار نیست.

اصغر فرهادی

به گزارش همشهري، اصغر فرهادي كه پيش از اين 2 بار از هيأت ملي نقد جايزه گرفته بود، سومين جايزه بهترين فيلم خارجي‌زبان خود را از دست دختر آرتور ميلر، خالق نمايشنامه «مرگ دستفروش» دريافت كرد. ربكا ميلر هنگام اهداي جايزه به فرهادي، او را «استاد تعليق» خطاب كرد و گفت: او نه‌تنها استاد واقعي تعليق بلكه استاد برانگيختن احساس همدلي در مخاطب است. معتقدم مخاطب در فروشنده تأثير جامعه را بر شخصيت انسان‌ها مي‌بيند و از آنجا كه آثار اين فيلمساز ما را به دوباره انديشيدن به انسان‌ها وامي‌دارد، مي‌توانم كارهاي فرهادي را ستايش كنم.

فرهادي هم با ابراز خوشحالي از دريافت سومين جايزه خود از هيأت ملي نقد، گفت: وقتي طرح فيلمنامه را مي‌نوشتم، از خودم پرسيدم بازيگران در كدام نمايشنامه بازي مي‌كنند؟ آنگاه شروع به خواندن نمايشنامه‌هاي ايراني و خارجي كردم و يك روز به مرگ فروشنده آرتور ميلر رسيدم. با اينكه قبلا هم آن را خوانده بودم، احساس كردم ميلر آن را به من هديه داده است. نقاط مشترك بين داستان من و نمايشنامه مرگ فروشنده فراوان است و همين‌جا ضمن احترام به آرتور ميلر، از دخترش ربكا هم سپاسگزارم.

برندگان جوايز هيأت ملي نقد اوايل آذرماه معرفي شده بودند و در مراسم شامگاه چهارشنبه در نيويورك جوايز خود را دريافت كردند. فرهادي كه از فيلمسازان محبوب و مورد علاقه هيأت ملي نقد است، پيش‌تر با فيلم‌هاي «جدايي نادر از سيمين» در 2011و «گذشته» در 2013جايزه بهترين فيلم خارجي‌زبان را از اين تشكل سينمايي دريافت كرده بود. هيأت ملي نقد شامل گروهي از پژوهشگران، دانشجويان، فيلمسازان جوان، علاقه‌مندان و عوامل حرفه‌اي سينما در نيويورك هستند.

از سوي ديگر، سايت معتبر ايندي‌واير كه فعاليت‌هاي سينما و فيلمسازان مستقل را رصد مي‌كند، درنظرسنجي سالانه خود از بيش از 200منتقد، بهترين فيلم‌هاي سال را معرفي كرد كه در آن «مهتاب» به كارگرداني بري جنكينز در صدر ايستاد. «منچستر كنار دريا» و «لا لا لند» هم فيلم‌هاي دوم و سوم اين فهرست هستند كه نكته جالب آن، قرار گرفتن نماينده آلمان در اسكار 2017در پله چهارم است.

«توني اردمان» به كارگرداني مارن آدي كه جدي‌ترين رقيب فروشنده فرهادي در هشتاد و نهمين دوره مراسم اهداي جوايز اسكار است، بسياري از افتخارهاي فصل جوايز امسال را از آن خود كرده و به‌نظر مي‌رسد همراه نماينده ايران در فهرست 5نامزد نهايي اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان حضور خواهد داشت. «اينجانب، دانيل بليك» كن لوچ، برنده نخل طلايي كن و مستند «آتش در دريا» ساخته جانفرانكو رزي كه خرس طلايي برلين را برد، در اين فهرست در رده‌هاي 41و 45 ايستاده‌اند.

  • يك روز تا معرفي برندگان گلدن گلوب

در فاصله يك روز تا معرفي برندگان هفتاد و چهارمين دوره مراسم اهداي جوايز گلدن گلوب، سايت معتبر ورايتي فهرست برندگان احتمالي اين دوره را معرفي كرد كه در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان، گزينه مورد نظر «او» به كارگرداني پل ورهوفن است. اين فيلم نماينده فرانسه در اسكار بود و نتوانست به فهرست اوليه 9فيلم برگزيده اسكار راه يابد. «فروشنده» اصغر فرهادي، «توني اردمان» از آلمان، «نرودا» از شيلي و Divines از فرانسه و قطر ديگر نامزدهاي بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان جوايز گلدن گلوب هستند كه برندگان آن يكشنبه 8ژانويه معرفي مي‌شوند.

کد خبر 357877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha