همشهری آنلاین: ضریح مطهر حضرت امیر المومنین علی (ع) در نجف اشرف پس از گذشت هشت دهه مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفت و روز یکشنبه نهم ربیع‌الثانی رونمایی می‌شود.

ضریح

به گزارش مهر، ضریح مطهر حضرت امیرالمومنین علی (ع) پس از ۸۰ سال ترمیم و بازسازی شد تا در میانه در کنار گنبد بازسازی شده این حرم مطهر، جلوه دیگری را پیش چشم زائران پیشوای نخست شیعیان قرار دهد.

کار ترمیم و بازسازی این ضریح مطهر که با طلا و نقره کاری زیبا تزیین شده در شهر بمبئی انجام گرفته و مدت زمان عملیات آن نیز پنج سال به طول انجامیده است.

برای ساخت این ضریح مطهر از ۱۰ هزار و ۵۰۰ مثقال طلای خالص و ۲ میلیون مثقال نقره استفاده شده و استادکاران و کارشناسان با تجربه‌ای برای این عملیات عظیم فعالیت داشته‌اند.

نگارش تمامی سوره‌های قرآن بر روی سنگ مرمرهای سفید پیرامون ضریح و تزیین «بسم الله الرحمن الرحیم» سوره‌ها با سنگ‌های عقیق و یاقوت و زمرد نیز بخش‌های دیگر تغییر یافته محسوب می‌شود.

ارتفاع ضریح مطهر از کف زمین تا بالای تاج طلای آن حدود چهار متر و و طول آن ۶.۳۵ متر و عرض آن ۵.۱۰ است؛ ضریح مطهر را می‌توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد. بخش اول ضریح یا پنجره نقره‌ای و بخش دوم تاج طلای بالای ضریح نقره‌ای محسوب می‌شود.

ضریح نقره‌ای ۱۷ پنجره دارد و هر کدام از این پنجره‌ها با توپ‌های نقره‌ای که به یکدیگر با فاصله و بوسیله بخش‌های لوله‌ای برجسته و شیار داری متصل شدند.

در هر پنجره از پنجره‌های ضریح مطهر تعداد ۱۷۶ توپ کامل نقره و ۴۸ توپ نیمه نقره که به پیرامون پنجره متصل شده قرار دارد و زائران می‌توانند از پشت این پنجره‌ها مرقد مطهر را نظاره کنند.

بالای هر یک از این پنجره‌ها، یک قوس نقره‌ای با نقش‌های برجسته دیده می‌شود و بر جانب هر قوس کلمه یا علی به زیبایی نقش بسته است.

ضریح مطهر از جهت شرقی و غربی دارای چهار پنجره است؛ این ضریح از جهت شمالی پنج پنجره و از جهت جنوبی چهار پنجره دارد و به جای پنجره پنجم دری کوچک برای ورود به داخل ضریح مطهر در نظر گرفته شده است؛ این درب که از دولنگه تشکیل شده به باب الجنه یا درب بهشت شهرت دارد.

در ما بین هر یک از پنجره‌های ضریح مطهر، ستون‌هایی نقره‌ای و با نقش‌های بسیار زیبا به چشم می‌خورند؛ در گوشه‌های چهار گانه ضریح مطهر، چهار ستون که با نقش‌های برجسته و خوشه‌های انگور نقره‌ای تزیین شده‌اند قرار گرفته است. بر روی هر یک از این ستون‌های چهار گانه نیز کلمه ( و هو العلی العظیم) نقش بسته است.

بالای ضریح نقره‌ای هم کتیبه‌ای بر محیط ضریح به چشم می‌خورد؛ جنس این کتیبه از مینا و نقره است و بر روی آن ابیاتی از قصیده ی ابن ابی الحدید نقش بسته است.

تاج طلای بالای ضریح نقره‌ای ( بخش دوم ضریح مطهر) به نوبه خود به چند بخش تقسیم می‌شود؛ نخست کتیبه طلایی که بر روی آن آیاتی از قرآن کریم با حروف برجسته نقش بسته است قرار دارد و بالای این کتیبه نیز کتیبه‌ای مقعر با نقشهای برجسته تعبیه شده است؛ بالای این نقشها هم کتیبه طلایی دیگری که بر روی آن احادیث نبوی در مدح حضرت أمیرالمؤمنین(ع) نقش بسته دیده می‌شود. بالای این کتیبه نیز (۱۰۴) عدد گل از جنس طلای خالص قرار دارد.

بر روی هر یک از این گلها که بر اطراف چهارگانه ضریح نصب شده‌اند اسمی از أسماء الله الحسنی نقش بسته است و بر روی هر یک از گوشه های چهار گانه تاج طلا یک قندیل از طلای خالص به چشم می‌خورد.

بالای قندیل های طلا نیز کتیبه‌ای بزرگ و محدب با نقشهای بسیار زیبا و چشم گیر دیده می‌شود؛ بالای این کتیبه هم کتیبه‌ای مقعر به شکل برگ‌های درخت قرار دارد و بالای آن هم کتیبه‌ای دیگر که سوره الرحمن بر آن نقش بسته قرار گرفته است. همچنین بالای کتیبه سوره الرحمن هم ۹۶ قندیل طلا بر گوشه‌های چهار گانه ضریح مطهر چشم نوازی می‌کند.

از آنجا که بیش از ۷۸ سال از ساخت ضریح امیر المومنین (ع) سپری شده و در طول این سالیان طولانی ملیونها دست زائران حرم علوی بر این ضریح کشیده شده است، در یک سال قبل ۲۴ ستون میان پنجره‌های مطهر از نو ساخته شده و با تکنیک‌های نوین، که هر ستون از ۳۰ کیلو نقره و پنج کیلو برنز و ۲ کیلو طلای ۲۴ عیار به‌کار رفته و مجموعاً هرستون با وزن ۳۸ کیلو گرم ترمیم وتعویض شده است و در میان و فاصله‌های پنجره‌های ضریح مطهرنیز از نو قرار گرفته است.

خوردگی‌ها و سوراخ شدن بسیاری از توپ‌های نقره‌ای ضریح مطهر نیز به طور کامل در این ضریح جدید بازسازی و ترمیم شده است ؛ توپ‌های این پنجره‌ها از ضخامت بالایی در حدود بیش از سه میلیمتر ساخته شد که در نوع خود بی‌نظیر به‌شمار می‌آید.

به گفته کارشناسان، مقاومت این پنجره‌ها و توپها بیش از 200 سال است. در این عملیات ترمیم هم مقدار زیادی طلای خالص و در حدود ۲۱۰۰ کیلو نقره خالص بکار رفته است؛ در هر توپ نقره در حدود ۱۱۰ گرم نقره وجود دارد و در هر پنجره از پنجره‌های ضریح مطهر ۱۷۶ توپ نقره‌ای کامل و ۵۲ توپ نیمه تشکیل شده است.

عملیات نصب پنجره‌های ضریح مطهر از دوم ربیع الاول سال جاری آغاز شد که ابتدا بخش جنوبی و بالاسر مبارک را آغاز کردند و پس از پایان این بخش نیز پنجره‌های قسمت شمالی و شرقی یعنی پشت روی مبارک و پایین پای حضرت را انجام دادند که این عملیات گسترده و هنرمندانه پنجشنبه ششم ربیع الثانی به اتمام رسید.

افتتاح این ضریح مطهر طی مراسمی ویژه و با حضور علما و نمایندگان بیوت مراجع و شخصیت‌ها، یکشنبه نهم ربیع االثانی سال ۱۴۳۸ هجری با عنایت حضرت علی (ع) انجام می‌گیرد.

کد خبر 357940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha