همشهری آنلاین: روزنامه گاردین روز جمعه با انتشار گزارشی در خصوص آلودگی هوای شهر لندن، به نقل از کارشناسان محیط زیست هشدار داد که این کلان‌شهر، طی سال جدید میلادی با افزایش آلودگی هوا دست و پنجه نرم خواهد کرد.

زنگ خطر آلودگی هوا در لندن بار دیگر به صدا در آمده است

به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه گاردین نوشت: بر اساس قانون، ذرات سمی دی اکسید نیتروژن در هر ساعت نبایستی از 200 میکروگرم در مترمربع و به طور کلی 18 بار در سال تجاوز کند؛ این در حالی است که این میزان امروز (جمعه) در خیابان بریکستون در قلب لندن شکسته شد.

این روزنامه انگلیسی با بیان این که میزان آلودگی هوا در برخی از مناطق شهر لندن طی سال گذشته بالغ بر یک هزار بار از حد مجاز آلودگی هوا فراتر رفت نسبت به روند فزاینده آلودگی هوا در پایتخت انگلیس طی سال جاری میلادی هشدار داد.

گاردین نوشت: صادق خان، شهردار لندن به دنبال راهکارهای عملی و موثر برای کاهش سطح آلودگی هوای لندن بوده و از دولت تقاضای افزایش اعتبارات در این رابطه کرده است.

این روزنامه انگلیسی افزود: "الن اندروز" وکیل انگلیسی و عضو کارزار مدنی"کلاینت ارث" که پیش‌تر از دولت انگلیس به دلیل اهمال در خصوص رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا شکایت کرده بود، می‌گوید: این یک تذکر دوباره، در خصوص افزایش شرم‌آور آلودگی هوای لندن است. دولت باید از طرح شهرداری در خصوص مقابله با آلودگی هوا حمایت کند. ما نیازمند اقدامی سریع و زودبازده هستیم تا از جان ساکنین لندن محافظت کنیم.

یک سخنگوی شهرداری لندن نیز روز جمعه اعلام کرد که به زودی 10 منطقه این شهر به فهرست طرح مقابله با آلودگی هوا اضافه خواهد شد.

گاردین نوشت: "جنی بیتس" عضو کارزار دوستان زمین گفت: "آلودگی هوا یک تهدید جدی برای سلامت انسان، به ویژه کودکان و افراد آسیب‌پذیر به شمار می‌رود. ترافیک خیابانی و خودروهای دیزلی مشکل اصلی هستند. دولت باید هر چه سریع‌تر اقدام کند و ماشین‌های دیزلی را تا سال 2025 از خیابان‌ها جمع کند".

پیش از این یک کمیته پارلمانی مجلس عوام در گزارشی انتقادی ضمن هشدار نسبت به آثار سوء آلودگی هوا برای سلامتی مردم و محیط زیست انگلیس، گفته بود این آلودگی سالانه باعث مرگ زودرس 40 تا 50 هزار تن از مردم این کشور می‌شود که از این میزان 9 هزار تن تنها مربوط به ساکنین لندن است.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط کمیته محیط‌ زیست مجلس عوام انگلیس، ترافیک وسایل نقلیه موتوری سبب انتشار 42 درصد از مونوکسید کربن، 46 درصد از دی‌اکسید نیتروژن و 26 درصد از سایر گازهای خطرناک آلوده‌کننده در هوای شهرهای این کشور شده است.

دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد و مونواکسید کربن از جمله گاز‌های بسیار خطرناکی هستند که افزایش میزان آنها در هوا می‌توانند سبب ایجاد و تشدید بیماری‌های ریوی، قلبی، سرطان و عوارض شدید پوستی و چشمی شوند.

به گفته کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوا در لندن و سایر کلانشهرهای انگلیس تعداد بسیار زیاد خودروهای دیزلی در این کشور عنوان شده است.

برخی ارزیابی‌های صورت گرفته نشانگر آن است که هوای خیابان آکسفورد که از مهم‌ترین مراکز خرید در پایتخت انگلیس شمرده می‌شود، عمدتاً به دلیل تردد بیش ‌از حد خودروهای دیزلی (اتوبوس‌های شهری) از نظر میزان دی‌اکسید نیتروژن آلوده‌ترین مکان دنیا است.

انجمن سلطنتی پزشکان انگلیس چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که آلودگی هوا سالانه حدود 40 هزار مرگ زودرس در انگلیس را منجر می‌شود که هر سال 20 میلیارد پوند برای این کشور هزینه در بردارد.

کد خبر 357952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha