همشهری آنلاین: تحلیل گر ارشد پاکستانی معتقد است انتصاب فرمانده سابق ارتش این کشور به فرماندهی ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان که اختلاف نظرهای زیادی درباره آن وجود دارد، اقدام مناسبی نیست و نمی تواند به نفع پاکستان باشد.

انتصاب ژنرال پاکستانی به فرماندهی یک ائتلاف جنجالی، به نفع پاکستان نیست

به گزارش ايرنا، شب گذشته، خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان تایید کرد که ژنرال راحیل شریف فرمانده سابق ارتش این کشور مسئولیت فرماندهی ائتلاف نظامی تحت عربستان را برعهده گرفته است. این ژنرال پاکستانی که حدود 40 روز پیش از فرماندهی ارتش پاکستان بازنشسته شد، چند روز پیش سفری ویژه به عربستان داشت.

'طلعت مسعود' ژنرال بازنشسته ارتش پاکستان که ازتحلیل گران صاحب نام پاکستانی در حوزه تحولات نظامی-سیاسی-امنیتی منطقه محسوب می شود، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اصل ائتلاف نظامی تشکیل شده از سوی عربستان، یک موضوع جنجالی و مورد اختلاف های زیادی است که مورد حمایت همه جهان اسلام قرار ندارد و برعهده گرفتن فرماندهی این تشکل پرجنجال از سوی فردی مثل فرمانده سابق ارتش پاکستان، تصمیم صحیحی نیست.

ژنرال طلعت مسعود گفت که بسیاری از اعضای کلیدی جهان اسلام با ائتلافی که برخی کشورهای مهم منطقه در آن گنجانده نشده اند، مخالف اند و معتقدند چنین ائتلافی، نمی تواند ائتلافی موثر برای مبارزه با تروریسم باشد.

طلعت مسعود در ادامه این گفت و گو اظهار داشت: عربستان در واقع با هدف حمایت از جنگ این کشور علیه یمن و برای تامین منافع خود، اقدام به تشکیل این ائتلاف نظامی متشکل از سی و چند کشور کرده است. در میان کشورهای عضو این ائتلاف، کشورهای زیادی هستند که اگرچه از عربستان حمایت می کنند اما مخالف جنگ این کشور علیه یمن هستند و همین یکی از نشانه های جنجالی و مورد اختلاف بودن این ائتلاف است.

به اعتقاد این تحلیل گر پاکستانی، انتصاب فرمانده سابق ارتش پاکستان به فرماندهی ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان، با موافقت و تایید دولت پاکستان انجام شده است و به عبارت دیگر، چنین تصمیم و چنین انتصابی می تواند به معنای حمایت پاکستان از جنگ عربستان علیه یمن تعبیر شود.

وی تاکید کرد: کشورهای عضو ائتلاف تحت رهبری عربستان باید نسبت به هرگونه ورود به عملیات نظامی در یمن بسیار احتیاط کنند زیرا در باره این موضوع، اختلاف های زیادی بین اعضای جهان اسلام وجود دارد و جهان اسلام نظر واحدی در این زمینه ندارد. هرگونه اقدام در این زمینه، موجب تشدید اختلاف ها در جهان اسلام خواهد شد.

طلعت مسعود با اشاره به حضور نداشتن برخی کشورهای مهم منطقه در ائتلاف نظامی عربستان، این موضوع را یکی از ضعف های بزرگ آن دانست و گفت بدون حضور کشورهای کلیدی منطقه از جمله ایران، هرگونه ائتلاف برای مبارزه با تروریسم منطقه ای ناکام خواهد ماند.

وی درباه این که مردم پاکستان به عنوان کسانی که از عملکرد سه ساله ژنرال راحیل شریف در پست فرماندهی ارتش کشورشان رضایت دارند، ممکن است چه نظری درباره ایفای نقش این ژنرال به عنوان فرمانده ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان داشته باشند؟ گفت: مردم پاکستان نظر مثبتی نسبت به ژنرال راحیل شریف دارند و احتمالا از حضور او در این مسئولیت جدید هم خوشحال شوند اما مسئله اینجاست که مردم عادی آگاهی چندانی نسبت به عواقب این انتصاب ندارند.

کد خبر 357994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha